zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    en dan wordt ineens die Tesla powerwall interessant, of de accu oplossingen van de andere producenten. Dus zelf opslaan en gebruiken wanneer je het nodig hebt.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Niet echt hoor: is meer een ding voor de heb en niet een oplossing voor dit probleem.
    Ik meen dat die dozen 7kWh kunnen opslaan.
    Daar doet een huishouden 1 dag mee.
    Een was en een droogbeurt kost iets van 5.5 kWh en een gezin wast vast wel meer dan 1 keer per week.
    Mijn zonnepanelen leveren op een topdag 20 kWh
    wil je dat op die manier opslaan kost dat 3 van die dozen..............weet je wat dat kost?

    Aan de andere kant heb je op slechte dagen dat je per week maar 8kWh van de zon krijgt.
    Heb je in de week er voor net alle drie die dozen leeggebruikt, zal je om de accu's niet meteen te verzieken toch moeten gaan laden met dure stroom uit het net.

    Zo'n tesla wall lijkt me leuk als je elke week een paar uur zonder net zit en je dan uit die doos normaal kan doen wat je gewend bent.
    Komt het net terug, laad je die doos tot hij klaar is voor de volgende dag zonder stroom.
     
  3. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Laat het ding nu net een netsinus willen zien om uberhaupt te gaan leveren.
    Eu regeltjes....
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat krijg je met al die vage informatie.
    Ik had het idee dat dit een doos was met daarin:
    zonnepaneel regelaar om accu's te laden,
    regelaar om vanuit het net de accu's te laden,
    een omvormer om vanuit de accu 220 te maken, waarop je huis draait.
    Dan kan je namelijk wel doorleven bij net uitval.
    (op sommige sites staat dat je namelijk wel spanning houdt als het net uitvalt en dat kan niet bij parallel bedrijf)

    Maar het blijkt gewoon een veel te duur, maar ozo mooie doos te zijn (alsof je dat in de huiskamer hangt...................stel idioten, maar bling bling verkoopt nu eenmaal aan de domme massa), die parallel aan het net hangt.
    Daar heb je dus niets aan, net zo min als aan mijn zonnepaneelregelaar die een net moet hebben om te kunnen leveren.

    Ik ben wel benieuwd wat die graaiers van een vvd allemaal gaan afspreken met hun graai-vriendjes die energie verkopen aan de burger begin volgend jaar.

    Mocht ik een accu / omvormer systeem plaatsen om mijn nachtverbruik naar nul te krijgen kost dat €2000 en het bespaart per jaar iets van €55, dus totaal oninteressant.
    Bij een afneemprijs van €0,22 en een terugleverprijs van €0,05
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zie hier mijn jaarrekening.
    Stroom is €0,09 goedkoper geworden per kWh
    is 38%

    bizar.
    Helaas voor het teruggeleverde ook.
    Gelukkig dit jaar nog tegen elkaar weggestreept.
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Jarenlang zit bij ons het dubbeltarief zo rond de €0,20 - 0,22€/kWh. Momenteel zit het bij Eneco op 0,18 - 0,19 /kWh.
    Gezien het percentage wat je noemt betaalde je dus rond de €0,24/kWh en zit je nu op €0,15 /kWh.
    Dat is wel een heel groot verschil! Mag ik vragen bij welke energieleverancier je zit, en met welk contract?

    Ik heb vorige week nog gecheckt of het voordeliger kon (blijft uiteraard vooral gasverbruik over), maar het scheelt dan €15,- op jaarbasis, en dat schiet niet op.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    vorig jaar
    0,2282 en 0,2094
    en dit jaar 0,1331 en 0,1331
    Greenchoice
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Als ik bij Greenchoice de tarieven bekijk, zijn die gewoon krek hetzelfde als bij Eneco. Kijk je niet toevallig naar prijzen excl. BTW?
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Het blijkt dus eigenlijk vrij simpel te zijn.
    Vroeger (<2015) was de terugleververgoeding bij Greenchoice gelijk aan wat je zelf betaalde voor stroom. (ca. €0,20/kWh)
    Greenchoice heeft die regeling echter verandert, omdat die commercieel niet houdbaar is.

    [​IMG]

    De terugleververgoeding is nu €0,11/kWh Ex BTW, oftewel €0,13/kWh.

    Wat je zegt is dus niet correct. Stroom bij Greenchoice is vrijwel even duur gebleven, de terugleververgoeding is echter fors gezakt.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je durft wel. . . .

    [​IMG]
    =afneem 2015



    [​IMG]
    =opwek 2015



    [​IMG]
    =2016
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Klopt toch? De levertarieven bij Greenchoice zijn niet/nauwelijks veranderd. De teruglevergoeding is wel veranderd.
    Je wekt meer op dan je verbruikt, dus er wordt gesaldeerd. Daarom is het levertarief hetzelfde als het teruglevertarief.
    Stel dat je 500 kWh meer had afgenomen dan opgewekt, had je daarover gewoon het normale tarief van €0,18 / 0,19 /kWh betaald.
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Boeven praktijken met die 'teruglever' tarieven., maffia is het gewoon.
    Daar gaat de 'groene' gedachte, of is dat groen voornamelijk de kleur van bankbiljetten???
    Bij mij staat nog steeds die Landys en Gyr magneet schijf te hobbelen, en dat blijft tie doen totdat ze met een gerechtelijk dwang bevel op de stoep staan, en dat duurt nog wel even.
    Wel had ik mijn oude meter administratief om laten zetten een paar jaar terug van dag/nacht tarief teller naar enkel teller, daar moet je namelijk ook iets extra's voor betalen om met 2 tarieven te rekenen, gewoon asociaal.

    PS lekker veel zon in september genoten, telt lekker 'af' :D
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Wederom geen enkele regel gewijd aan het aspect 'groene energie', het 'rijk' en de grote stroom jongens willen alleen maar geld zien van de 'schaapjes' lees de bevolking. (jawel er zijn nog idealisten die in zonne energie geloven)
    En het blijft in mijn beleving, een wrang iets om ook hierover een 'lobby' clubje te moeten onderhouden, allemaal diknekken die alleen aan het eigenbelang denken, zakelijk of prive.

    Schiet er maar op, het is wat kort door de bocht maar klopt wel helemaal.
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Volgens mij wordt die "groene" energie nog altijd flink gesubsidieerd.
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen nog interesse hebben als ze de werkelijke kosten zelf moeten ophoesten.

    Leuk als je in je eigen behoeften kunt voorzien.

    Maar als je wat extra nodig hebt zul je toch graag wat kunnen inkopen.
    Dus; mee betalen aan de kosten voor energietransport (de kabeltjes in de grond (aanleg en onderhoud)), het in stand houden en "milieuvriendelijker" maken van de benodigde energiecentrales.

    En als je wat over hebt en je wilt daar graag vanaf, dan werkt het (waarschijnlijk) niet om met een kraampje aan de weg te gaan zitten om opgeladen accu's te verhuren of te verkopen.
    Dus je wilt graag dat er "iemand" is die dat van je overneemt.
    Voor jouw eigen gemak gewoon maar even over de kabels die er toch al "gratis" liggen.

    Stel je voor:
    Het is een prachtige zomerse dag met veel wind.
    Er zou zomaar eens een centrale kunnen sluiten. En dan?
    Wat de volgende dag? Winter? Wie betaald voor het in standhouden van de infrastructuur?

    Het is niet zo moeilijk.
    Als je die energiebedrijven niet nodig hebt laat je je gewoon afsluiten, hoef je ook nergens voor te betalen.
     
  16. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ik werk in de 'groene' sector en weet wat er aan subsidie's wordt geschoven, weet ook dat er geen idealisten in rondlopen die al die subsidie potjes weten te vinden en op te souperen aan onzin projecten.

    Die infrastructuur 'powergrid' zijn wij al jaren aan het verwaarlozen, lees preventief onderhouden en vervangen, maar er wordt wel gewoon van de afnemers verwacht dat ze die te hoge rekening moeten betalen waar potjes in gereserveerd zijn voor z.g.n, preventief ond verv.

    PS, ik verdien er een goede boterham aan, ondanks dat ik ergens onderaan bengel in de organisatie, en lever hiervoor mijn inspanning, dik 25 jaar nu.

    Maar het kan zoooooveeeel efficiënter allemaal waardoor de burger er uiteindelijk beter vanaf komt.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb jij je rekening al eens echt bekeken?

    Je betaalt al sinds 2008 of 2009 PER AANSLUITING transportkosten en niet meer per afgenomen kWh.

    Dat hebben ze toen slim gedaan, ze wisten vast al dat ze anders heel veel inkomsten zouden mislopen.

    Ik betaal dus ook gewoon als een ander die niets zelf opwekt.
    Bovendien heb ik aan het eind van het jaar geen milli Watt seconde gebruikt.
    Moet ondertussen wel betalen voor die zinloze "groene" windmolen graaipolitiek.
    Als men dan ook het salderen wil gaan afschaffen, voel ik me dubbel gepakt door de energie maffia.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik ben bang dat wij Nederlanders ooit eens onze stem hebben gegeven aan de politieke partijen die onze maatschappelijk belangrijke voorzieningen (drinkwater, openbaar vervoer, energie, gezondheidszorg ; maar (wat mij betreft ook)en welverdiende oude dag)) in de verkoop wilden zetten.

    Wellicht een beetje naïef om te denken dat die partijen er minder geld uithalen dan er (door ons) ingestoken moet worden.

    De vroegere nutsbedrijven hadden niets te klagen over het budget.
    Er bleef geld over, al was het water. Maar dat geld ging terug in de kas van vadertje staat.
    Da's tegenwoordig een ander paar broekzakken.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Een abonnementje zonder data(KWh)limiet ?
    Leuk ! ?

    Ik denk dat we ooit eens een setje politici bij elkaar hebben gekozen die ons nationaal spaarpotje/eigendom hebben verkwanseld .
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ondertussen 10% minder zon gehad dan in 2015
     

Deel Deze Pagina