Bedankt Michiel. Het plan was niet om de antenne buiten de romp te leggen, maar
in de wand, dus een mm of 5 achter de lithoplaat, met balsa ertussen. Maar als dat te dichtbij de lithoplaat is, zelfs met de laatste centimeters van de antenne uitkomend onder de lithoplaat, is dat dus niks.
Ergens anders plaatsten wordt lastiger omdat alle servo kabels dan verlegd moeten worden en de cockpit is aan de binnenkant voor het grootste deel al afgewerkt. Onderin de cockpit, in de vloer, ligt de gasservo, wat ik ook moet mijden. Net achter de cockpit heb ik twee servo's met stuurstangen voor hoogte- en richtingsroer. Lastig om een goede plek te vinden.
Voor de ontvanger zelf is tussen de bovenste vleugels nog altijd het makkelijkste. Alleen is het plaatsen van de verticale antenne dus heel lastig om goed te doen; dit kan, waar ik de ontvanger ook plaats, eigenlijk alleen in de wand van de romp.
Volgens mij heb ik drie opties.
1. Ontvanger tussen bovenste vleugels, één antenne naar achteren en de andere omlaag in de wand, met de laatste paar cm onder het lithoplaat uitkomen. Dit is dus afgeraden.
of
2. Ontvanger verder naar achteren, achter de cockpit, bij de twee servo's voor roeren in de staart. Servo kabels moeten wat verlegd maar dit werk is allemaal buiten het zicht van de cockpit en valt dus mee. Eén antenne naar achteren, de ander rechtop (rompvloer-rompplafond). Alles zit dan wel in de buurt van die twee servo's
of
3. Ontvanger in de cockpitvloer bij de gasservo. Servokabels moeten verlegd worden, helemaal om de cockpit heen

. Eén antenne naar achteren of links/rechts, de ander rechtop verstopt in een cockpit stoel (moet nog gemaakt worden).