WACO SRE 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 10 nov 2007.

  1. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Antenne niet op de lithoplaat leggen! Gehele ontvanger aan binnenkant romp en de twee draden in hoekvan 90 graden leggen. Zo ver weg mogelijk van motor en alle elektronica. Ontvanger weegt bijna niets en kan overal, misschien enkele kabeltjes verlengen. Ontvanger laten rusten op een bedje van zacht schuimrubber.
     
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt Michiel. Het plan was niet om de antenne buiten de romp te leggen, maar in de wand, dus een mm of 5 achter de lithoplaat, met balsa ertussen. Maar als dat te dichtbij de lithoplaat is, zelfs met de laatste centimeters van de antenne uitkomend onder de lithoplaat, is dat dus niks.

    Ergens anders plaatsten wordt lastiger omdat alle servo kabels dan verlegd moeten worden en de cockpit is aan de binnenkant voor het grootste deel al afgewerkt. Onderin de cockpit, in de vloer, ligt de gasservo, wat ik ook moet mijden. Net achter de cockpit heb ik twee servo's met stuurstangen voor hoogte- en richtingsroer. Lastig om een goede plek te vinden.

    Voor de ontvanger zelf is tussen de bovenste vleugels nog altijd het makkelijkste. Alleen is het plaatsen van de verticale antenne dus heel lastig om goed te doen; dit kan, waar ik de ontvanger ook plaats, eigenlijk alleen in de wand van de romp.
    Volgens mij heb ik drie opties.

    1. Ontvanger tussen bovenste vleugels, één antenne naar achteren en de andere omlaag in de wand, met de laatste paar cm onder het lithoplaat uitkomen. Dit is dus afgeraden.

    of

    2. Ontvanger verder naar achteren, achter de cockpit, bij de twee servo's voor roeren in de staart. Servo kabels moeten wat verlegd maar dit werk is allemaal buiten het zicht van de cockpit en valt dus mee. Eén antenne naar achteren, de ander rechtop (rompvloer-rompplafond). Alles zit dan wel in de buurt van die twee servo's :(

    of

    3. Ontvanger in de cockpitvloer bij de gasservo. Servokabels moeten verlegd worden, helemaal om de cockpit heen :( . Eén antenne naar achteren of links/rechts, de ander rechtop verstopt in een cockpit stoel (moet nog gemaakt worden).
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Bedenk je wel dat een net geladen NiXX ontvanger accu ook tegen de 6V aan kan zijn. Dat hoeft dus niet echt een probleem te zijn. Kan je zien welke weerstandswaarde en nu is zit? Zo ja dan kan je uitrekenen hoeveel stroom en gaat lopen bij 6V. Zolang dat minder is dan 30mA is er niets om je zorgen over te maken.

    De antennes van een 2,4GHz ontvanger kan je het beste onder een hoek van 90° van elkaar monteren. Het is niet noodzakelijk om één naar boven of naar onder te laten wijzen, ze mogen best beide horizontaal liggen of verticaal staan. Het is ook niet nodig dat er één naar voor en de andere naar op zij wijst. De onderlinge hoek van 90° is wel belangrijk

    Waar je echt goed voor moet oppassen is die aluminium beplating. Als een antenne daar "achter" zit zal die plaat de straling van de zender tegenhouden. Elk elektrisch geleidend materiaal wat zich tussen de ontvanger en zenderantenne bevindt zal de ontvangst belemmeren. Zeker als dat materiaal dicht bij de ontvanger antenne(s) zit. Het is dus zaak om de antennes zo te monteren dat er altijd minimaal één de zender kan "zien".

    De 2,4GHz ontvangers hebben maar heel korte antennes nodig. Meestal zijn de antennes 32mm lang. Maar toch zijn de coax kabels vaak (veel) langer. De werkelijke antenne is het kleine (32mm lang) dunne stukje aan het einde. Je moet er dus voor zorgen dat die kleine stukjes onder een hoek van 90° zitten. Hoe de rest van de kabel loopt is niet zo belangrijk, dat mag best met bochten en hoeken gaan. Pas wel op dat de kabel niet knikt want dat beschadigd de kabel intern waardoor de ontvangst beduidend minder zal zijn.
    Succes.
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt voor de reactie.

    Betekent dit dan niet dat als het werkelijke antenne deel niet achter de lithoplaat zit, maar het andere deel wel, dat dat oké is?
     
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    In de Graupner handleiding staat, "The orientation of the aerial(s) is not critical, but it is advantageous to install one receiver aerial in a vertical–upright–position in the model. If your receiver is a Diversity type–two aerials–he active tip of the second aerial should be positioned at 90 ° to the tip of the first aerial, and ideally the distance between the two tips should be greater than 125mm.".
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt. Maar het is gewoon een prima idee om de antennes niet zo dicht bij die lithoplaat te monteren. Als (een stuk van) de kabel er langs loopt is dat geen probleem.

    Het is prima om één van de antennes verticaal omhoog te monteren maar voor de sterkte en kwaliteit van het ontvangst signaal maakt het zeer weinig tot niets uit. Je model vliegt toch niet constant exact horizontaal en met de vleugels waterpas? ;)
    Ook de afstand tussen de antennes heeft weinig effect op de ontvangst. Het is antenne technisch het beste om beide antennes op meer dan 125mm (één golflengte) afstand van elkaar te monteren. Maar waar meet je dat? Aan het begin van de antenne of aan de tip? Persoonlijk let ik daar niet op en dat heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.
     
  7. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel. Het is fijn dat iemand met ervaring dit even deelt :)
    Langs en voorbij de lithoplaat is wel het makkelijkste om te doen, maar ik zal er nog eens goed naar kijken.
    Of is zo'n extra lange antenne een overweging waard?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Antennes met een extra lange kabel kan je makkelijker wat verder weg monteren. Theoretisch ontstaan er in een langere kabel wel meer verliezen maar daar hoef je je niet echt zorgen over te maken. Dat wordt anders als de kabel iets van een meter, of nog meer, lang wordt. Dat zal niet het geval zijn denk ik. ;)
     
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb op internet gezocht maar vind geen extra antenne voor mijn Graupner GR-24 ontvanger, alleen ter vervanging. Misschien dat het niet bestaat...
     
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Heeft iemand nog een tip voor het verbergen van een servo hatch? Ik bedoel, het plaatje dat in de vleugel boven de servo komt. Zelfs als je magneetjes gebruikt, zie je de randen ervan nog.... Hoe verberg je dat voor de F4C scale??
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Kim,

    De hatch zijn eigen dikte verdiepen in de vleugel zodat er geen randjes meer zichtbaar zijn?
    Of de randen van de hatch gelijk laten lopen met de ribstiching zodat de randjes minimaal zichtbaar zijn (door het reliëf van de stiching)?
    Het meest ideaal voor F4C zal zijn dat je gebruik maakt van bestaande luiken, je aileron servo daar te plaatsen waar een bestaand luik zit.

    Succes!
    Groeten, Ramses
    .
     
  12. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Hoi Ramses,

    Bedankt. Ik bedoelde de randjes die je blijft zijn bij een verzonken plankje. Rib stitching heeft hij helaas niet bij de vleugels, zie zijn bij de echte met dunne multiplex bedekt. Er zijn wat luikjes her en der, maar te klein voor mij en op de verkeerde plekken. Dan wordt het dus concessies doen.

    Dan nog kiezen; kleine schroefjes of magneten? Met magneten werken wordt wel een stukkie zwaarder natuurlijk...
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Kim,

    Waarom een hatch? Zo vaak hoef je niet bij de servo's te zijn.
    In de Fly Baby ook gewoon de servo's ingebouwd en daarna bekleed.
    Zit inmiddels al een jaartje of zeven, geen probleem.
    Tot zondag,

    Bert
     
  14. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Voor de servo's van de landingslichten volg ik jouw principe. Helaas kan dat niet bij mijn roeren, tenzij ik die monteer vóór het bespannen van de vleugel.
    De stuurstang moet ik aan de servo kunnen koppelen.
     
  15. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Het zou wel kunnen. Dan moet ik eerst de roeren bekleden en verven. Daarna erop zetten en daarna de vleugels bekleden en verven.
    De roeren kunnen er dan nooit meer af wegens de aansluiting op de stuurstangen met een z-bend.
    Is dit aan- of afgeraden?
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Je kunt de servo + z-bended-stuurstang in de vleugel monteren.
    Dan vleugels en roeren (los) bekleden, roeren bevestigen en als laatste de roerhevels erop en de quicklink vast zetten.
    Heel lastig "roeren bekleden en verven. Daarna erop zetten en daarna de vleugels bekleden en verven" hoeft dus niet.

    Maar je moet wel een z-bend-tang kopen!!! Z-bends met een gewone tang gemaakt gaan het hevelgat uitslijten. Daar hebben we het al over gehad, maar nog maar een keer.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    En ik denk ook dat servo zonder luikje geen probleem is.
    Mocht je toch een defect krijgen, dan kan je de bekleding uit het compartiment snijden en dat compartiment opnieuw bekleden ... zie je alleen een randje ... mwoh.
     
  18. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Die tang heb ik nu.
    Een quicklink past niet aan de roerkant.
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    We moeten maar even bellen en brainstormen. Morgenavond?
     
  20. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Onderste vleugels zijn bespannen en spuitklaar. Bovenste vleugels zijn nu klaar om te bespannen, moet alleen nog een dopje maken voor op de tank die bovenop de vleugel komt.
     

Deel Deze Pagina