Bouw depron stuka

bijna klaar
 

Bijlagen

  • 20160227_112429.jpg
    20160227_112429.jpg
    106,2 KB · Weergaven: 212
  • 20160227_112447.jpg
    20160227_112447.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 223
  • 20160227_112420.jpg
    20160227_112420.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 237
Heb goeie hoop dat hij gaat vliegen Giel nog een paar aanpassingen en dan maiden maar komt goed zwaartepunt nog even goed maken en balanceren maar heb er vertrouwen in.

Grt Richard
 
Vaak wordt voor een maiden een (meestal) clublid met veel ervaring gevraagd om deze uit te voeren.
Die heeft dan veel eerder in de gaten óf en waar er eventueel problemen zijn, en kan deze dan meestal wel opvangen.
Heb je niemand in de buurt die dat voor je kan doen?
In ieder geval veel succes! :yes:
(zorg voor een flink veld met veel ruimte zodat je ruimte hebt te corrigeren) :)
 
Vaak wordt voor een maiden een (meestal) clublid met veel ervaring gevraagd om deze uit te voeren.
Die heeft dan veel eerder in de gaten óf en waar er eventueel problemen zijn, en kan deze dan meestal wel opvangen.
Heb je niemand in de buurt die dat voor je kan doen?
In ieder geval veel succes! :yes:
(zorg voor een flink veld met veel ruimte zodat je ruimte hebt te corrigeren) :)
Hoi Thieu bedankt voor je advies en ja gelukkig ken ik iemand van de club met veel ervaring ben gisteren bij hem geweest en zei dat ik nog een paar dingetjes moest veranderen maar dat komt helemaal goed hij vind het een mooie kist en hij gaat vliegen zei hij
En ja we gaan het op een terrein doen waar hoog gras is en riet kunnen we hem daar evt op laten landen om veel schade te voorkomen.en helaas het gewicht is op bijna 1300 gram uitgekomen heb jij misschien ook een tool waar je kunt zien wat voor motor het beste is heb nu de 2200 kv erin maar misschien kan die 1450 er ook wel in wat denk jij.



Mvg Richard
 
Ha Richard,
De kv van de motor zegt niet alles, het aantal watt zegt veel meer.
Als je effe post wat de volgende gegevens zijn kunnen we meer.

Gewicht:1300 gr
Vleugel oppervlakte : 22 dm
Accu???
Motor, watt? Ampère? KV? Liefst het merk wat je hebt?
Regelaar ampère?
Kan dan effe kijken wat je kan.

Het kv zegt uiteindelijk dan iets over de grootte van je propeller, meer kv neem je een kleine, lage kv een grotere.




Groeten, Arnold
 
Ha Richard,

Ik heb effe gekeken, je motor is te klein.
Het is beter om een grotere motor met minder kv te nemen, bv. De turnigy 3536 1000 kv. o.i.d.
Op deze motor kun je een propeller zetten van +- 10×6.

Wat is er anders:

De motor die je nu hebt, kun je een propeller opzetten van max 6×4
Je komt dan nog niet aan het gewenste vermogen(snelheid om te vliegen), maar je motor is wel aan het max. van zijn kunnen.

Wel effe controleren of je genoeg ruimte onder de propeller hebt, ook bij iets langer gras!



Aan de anderen:
Ik heb met de mij aangeleerde kennis een setup gemaakt, ik vindt het ook erg leuk om te doen. Als er iets niet klopt, hoor ik het graag van jullie, hier leer ik ook weer van bij!


Groeten, Arnold
 
Spec.Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8VRPM: 1450kvMax current: 45A No load current: 3.5AMax power: 655WInternal resistance: 0.023 ohmWeight: 102g (including connectors)Diameter of shaft: 5mmDimensions: 35x36mProp size: 7.4V/9x6 14.8V/8x4Max thrust: 1380g Deze heb ik zelf nog en die heeft meer thrust dan de 1000 kv dus denk dat deze beter is
 
Spec.Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8VRPM: 1000kvMax current: 30A No load current: 1.7AMax power: 430WInternal resistance: 0.052 ohmWeight: 102g (including connectors)Diameter of shaft: 5mmDimensions: 35x36mProp size: 7.4V/11x5 14.8V/10x6Max thrust: 1160g Dit is de 1000 kv motor deze heeft maar 1160 g thrust


Grt Richard
 
eerste toestellen zijn om te oefenen..
oefenen met bouwen vooral.
en vliegen.

schaalvliegtuigen zijn vanwege al die schaaldetails doorgaans verschrikkelijk zwaar voor hun vleugeloppervlak, en als gevolg een kunst om goed mee te vliegen.
niet vergeten.. jouw toestel zou ongeveer 1 kilo mogen wegen gok ik om een beetje leuk te vliegen..
1 servo, met stangetjes lijm etc gaat al vlot richting 20 a 30 gram per servo.
6 servo's tegenover 2 in de vleugel, is 80 a 120 gram extra. dat is al 10% extra gewicht!

zo weegt het heel erg snel door.. krijg je heel snel een toestel wat gewoon slecht vliegt, alleen omdat hij te zwaar is.

tijdens de bouw zul je onder de 800 gram moeten proberen te blijven..
accu is al vlot 200 gram..

ik heb al aardig wat schuimtoestellen gebouwd.. en blijf het echt lastig vinden om dat gewicht binnen de perken te houden..
maar ik probeer het wel, en het scheelt echt heel erg in vlieggedrag
Helaas het gewicht is op 1300 gram uit gekomen
 
Spec.Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8VRPM: 1450kvMax current: 45A No load current: 3.5AMax power: 655WInternal resistance: 0.023 ohmWeight: 102g (including connectors)Diameter of shaft: 5mmDimensions: 35x36mProp size: 7.4V/9x6 14.8V/8x4Max thrust: 1380g Deze heb ik zelf nog en die heeft meer thrust dan de 1000 kv dus denk dat deze beter is
Bij deze motor is de vliegtijd vrij kort, je motor regelaar is ook aan de kleine kant.
 
Spec.Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8VRPM: 1000kvMax current: 30A No load current: 1.7AMax power: 430WInternal resistance: 0.052 ohmWeight: 102g (including connectors)Diameter of shaft: 5mmDimensions: 35x36mProp size: 7.4V/11x5 14.8V/10x6Max thrust: 1160g Dit is de 1000 kv motor deze heeft maar 1160 g thrust


Grt Richard
Deze zou wel kunnen, 10×6 propeller is denk ik het beste, de motor regelaar is in ieder geval veilig, en je vliegtijd is al wat langer.

Groeten, Arnold
 
En de domping hoe denk jij hoe ik die aan moet houden de prop draait toch naar rechts als je achter het vliegtuig staat dus moet de motor iets naar links toch of kan ik die gewoon recht houden en 2 graden naar beneden

Grt Richard
 
1300 gram, is dat alles inclusief? dus met accu, luikjes, motor etc...

Op zich is dat nog niet heel verkeerd.
al moet je wel iets meer rekening gaan houden dat het toestel niet zo makkelijk langzaam zal vliegen.
ALS je dat gaat testen, zorgen dat je hoog zit, en gas verlagen.
proberen 1 hoogte te houden.
toestel zal afremmen, steeds langzamer gaan vliegen.
TOT het punt dat de vleugel stopt met vliegen, en gaat vallen. dat heet een stall, of in het nederlands overtrek.

Het toestel kan dan een paar dingen doen.
- hij stallt. neus zakt opeens enthousiast omlaag. Dit is een veilige reactie van het toestel, omdat hij (doordat de neus omlaag gaat) snelheid op wil bouwen zodra hij stallt. Zie je dit gebeuren, ga dan geen up geven. eerst vaart maken, dus beetje gas erop, even een paar tellen omlaag vliegen. dan pas up, en weer doorvliegen.
- hij stallt. neus gaat omhoog.. Gebeurt niet veel, maar kan gebeuren als het zwaartepunt (erg) ver naar achteren ligt bv. In dat geval beetje gas erop, en down geven. die neus moet omlaag... vaart maken. wil de neus niet omlaag? meer gas. Zit je volgas, en staat de neus nog steeds omhoog? probeer via roer of ailerons het toestel over de zij weg te laten vallen. als eenmaal de neus een beetje omlaag komt, vaart maken, tot je weer rustig kunt vliegen.

- tip stall. bij deze stall stopt de punt van de vleugel met vliegen, maar de rest nog niet. gebeurt veel bij vleugels waarbij de punt smaller is dan het begin van de vleugel. te herkennen aan een spontaan wegvallen van 1 vleugel, alsof je opeens heel hard links of rechts op de aileron geeft. Ook hier: rustig gas, neus laten zakken, vaart maken.

waarom zeg ik iedere keer "beetje gas" ipv volgas?
het spontane volgas kan soms zoveel koppel geven dat een toestel opeens op zn zij draait. zeker als de vleugels aan het vallen zijn, zonder te vliegen.
rustig gas geven scheelt dan een hoop.
volgas is niet erg, maar niet in 1 klap.


Het is handig deze test vlot te doen. dus even 1 of 2 rondjes vliegen om te zien wat ie doet.
daarna even kijken hoe langzaam hij kan. je moet namelijk nog landen.
een stall kort bij de grond is eigenlijk 100% zeker een crash.

Aan de hand van deze proefvlucht kun je bepalen of er domp/zijstelling/trim etc nodig is.
 
1300 gram, is dat alles inclusief? dus met accu, luikjes, motor etc...

Op zich is dat nog niet heel verkeerd.
al moet je wel iets meer rekening gaan houden dat het toestel niet zo makkelijk langzaam zal vliegen.
ALS je dat gaat testen, zorgen dat je hoog zit, en gas verlagen.
proberen 1 hoogte te houden.
toestel zal afremmen, steeds langzamer gaan vliegen.
TOT het punt dat de vleugel stopt met vliegen, en gaat vallen. dat heet een stall, of in het nederlands overtrek.

Het toestel kan dan een paar dingen doen.
- hij stallt. neus zakt opeens enthousiast omlaag. Dit is een veilige reactie van het toestel, omdat hij (doordat de neus omlaag gaat) snelheid op wil bouwen zodra hij stallt. Zie je dit gebeuren, ga dan geen up geven. eerst vaart maken, dus beetje gas erop, even een paar tellen omlaag vliegen. dan pas up, en weer doorvliegen.
- hij stallt. neus gaat omhoog.. Gebeurt niet veel, maar kan gebeuren als het zwaartepunt (erg) ver naar achteren ligt bv. In dat geval beetje gas erop, en down geven. die neus moet omlaag... vaart maken. wil de neus niet omlaag? meer gas. Zit je volgas, en staat de neus nog steeds omhoog? probeer via roer of ailerons het toestel over de zij weg te laten vallen. als eenmaal de neus een beetje omlaag komt, vaart maken, tot je weer rustig kunt vliegen.

- tip stall. bij deze stall stopt de punt van de vleugel met vliegen, maar de rest nog niet. gebeurt veel bij vleugels waarbij de punt smaller is dan het begin van de vleugel. te herkennen aan een spontaan wegvallen van 1 vleugel, alsof je opeens heel hard links of rechts op de aileron geeft. Ook hier: rustig gas, neus laten zakken, vaart maken.

waarom zeg ik iedere keer "beetje gas" ipv volgas?
het spontane volgas kan soms zoveel koppel geven dat een toestel opeens op zn zij draait. zeker als de vleugels aan het vallen zijn, zonder te vliegen.
rustig gas geven scheelt dan een hoop.
volgas is niet erg, maar niet in 1 klap.


Het is handig deze test vlot te doen. dus even 1 of 2 rondjes vliegen om te zien wat ie doet.
daarna even kijken hoe langzaam hij kan. je moet namelijk nog landen.
een stall kort bij de grond is eigenlijk 100% zeker een crash.

Aan de hand van deze proefvlucht kun je bepalen of er domp/zijstelling/trim etc nodig is.
Oke bedankt voor al deze informatie laat het door een ervaren vlieger doen en ja het totaal gewicht is 1300 gram dus toch nog redelijk dacht ik bij de volgende weet ik wat ik anders moet doen.

Grt Richard
 
Back
Top