ACE Cloud Dancer 40 en 60, van Fred Reese. Vooral een USA aangelegenheid.

Beetje bij beetje... foliemeditatie... :yes:

DSC_2769-LR.jpg

Gr Bas
 
Nog even wat aanvullingen... want het gaat natuurlijk gestaag door... Vandaag gaat de staart integraal verlijmd worden. Eerst weer eens even richten en stellen, de boel verkennen. Past alles naar wens, kan er geplakt gaan worden met 30 minuten epoxy.

Romp heeft nu deze kleur opzet gekregen. Iets drukker. Komt nog enige belettering op... De rode schicht even als aflegtafel... maar dat mag... Staartje getaped voor de stand van zaken...

DSC_2774-LR.jpg



Van onderen ziet het staartje er zo uit... metallic folie... zal het 2.4Ghz signaal wel vrolijk reflecteren... Scharnieren nog niet verlijmd, dat gebeurt pas op het laatst als stabilo en kiel vastgelijmd zitten op de romp...


DSC_2770-LR.jpg



Op de motor een 'slaafje' gezet. Waterpas gesteld met de romp, die ook waterpas is gesteld...


DSC_2778-LR.jpg



En dat helpt mij dan om goed gecentreerd via de digi-camera de standen te bekijkken... En even een wit stuk karton op de draaibank. Wat met al die drukke bling-bling zie je geen fluit... Het lijkt zo wel goed te komen.
In de staart zie je nog net het latje op de motor zitten. Alle instelhoeken zijn overigens 0º op deze kist...


DSC_2779-LR.jpg



Morgen maar weer eens even wat vliegen. e-Rascal uitlaten! Vandaag even de rode schicht...

Voor wat het waard is!
Gr Bas
 
Zo... van het weekend de staart verlijmd en een extra rupsje epoxy om afdichting te garanderen. Afplaktape en daarna afkammen met een plastic pasje (semi-creditcardje), voor dat het echt uithard, bijtijds dus, de tape verwijderen voor een strak resultaatje.

DSC_2795-LR.jpg


Na dit alles de stuurorganen met Robart stiftscharnieren verlijmd. Speciale hinge-glue van Hobby-In. Scharnierpunten voorhand gesmeerd met een weinig siliconenolie (Superlube). Zo kan de lijm niet hechten aan het scharnierpunt.

Nu staat ze er dan zo bij. Gisteren de RC er in geschroefd, de hevels gemonteerd, en stuurstangen er weer in de buizen... En direct op de CG-waag, ondersteboven.


Zo dus geworden...


DSC_2800-LR.jpg



Toch maar weer met de grotere witte wielen van Williams Brothers... omdat het het CG ten goede kwam... zjaja?? :confused:

DSC_2799-LR.jpg


Wat een beetje zwaardere folie al kan doen. Ook mijn uiterst zwaar gemaakte staartwieltje kon weer naar een lichtere uitvoering... duh. De LifePo ontvangeraccu komt direct achter de tank in een schuimstuk (polyethyleenschuim). Altijd weer puzzelen dat goed en eenvoudig te herbergen.
Al met al, deze dame komt nu boven de 3 kilo uit. 3,4 kg. Dikkere folie en de veel zwaardere wielen, steviger houtbouw van de staartdelen, en een bodembeplanking van de staart.
De staart is nu wel stevig en niet meer zo kwispelturig. Zo hoort het.

Ga eerst de OS 50SX testen op 11 x 8 met de resopijp. Model op 3 kilo zou volgens RCM artikel moeten vliegen op een .46 2T van +20 jaar gelee of een .61 FS 4T ook van die 'tig' jaar gelee. En dat zou mooi wezen.
In de reserve staat een briesende Saito .82... te trappelen om werk. Eerst maar eens de eigenschappen verkennen.
Als het CG maar goed staat, vliegt het. Een racer is het niet.

Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Begint nu een beetje schot in te komen.

Toch weer 3 uurtjes op een staartwieltje voordat ik de juiste 'mix' aan scratch deeltjes vergaard had. Maar het werkt. Het asboutje moet ik eigenlijk nog M2 optappen met een borgmoertje fixen.

DSC_2804-LR.jpg



Stukje polyethyleenschuim om een accupakketje in op te sluiten. In model gezaagd op de figuurzaag, langs een spantenprintje op het schuim geplakt. Extra vulstuk er achter, waar met klittenband de RC op is gehecht (nog niet zichtbaar op feuteu...) Met de vleugel in sito kan het geen kant uit onder normale omstandigheden. De RC is aangesloten. Schakelaartje toch maar aan de rompwand geschroefd. Wist even geen complexere oplossing.

DSC_2803-LR.jpg



Jaja... het wordt wel wat. De vleugel moet alleen nog op punten folie-gefatsoeneerd worden. CG nog even nalopen. Moet hard stalen imbus-wielbouden nog zien op te pikken in Emmen. Ook nog even achteraan. Alles is 'even'... Nog wat letters op de flank... HF en een 'Elefantino' van de 'Jolly Club'... knipoogje...

DSC_2805-LR.jpg


DSC_2808-LR.jpg


DSC_2810-LR.jpg


Gr Bas


 
Hallo Jongens dank voor alle bijval! :yes:

Staat eigenlijk slechts het weer in de weg wat betreft de maiden... regen... en nog eens regen. Schiet niet op...

Gisterenavond rond etenstijd de motor aangezwengeld. Hoofdsproeier stond wat krap, gloeiplug zat niet goed vast... natuurlijk had de motor er zo geen zin in... nadat dat alles fix was, plop! Direct aan de loop! Snorde als een spinnende kat. Mooi stil. Hoi!
En niet veel resonanties in de romp.
Ook voluit in de garage was het geluid te pruimen. Stationair heel braaf te pruttelen.
Zaak blauw van de aeroshave-kwalm.
Heb er een 11 x 8 op gezet. Geen toeren gemeten, de Jeti sensor zit aan de Rascal en heb eigenlijk 'nooit geen' losse toerenmeter aangeschaft. Maar het klonk allemaal zeer toeren-happy zonder aarzelen.

CG was nog even stoeien, en de kist donderde zowat van de waag, omdat de pootjes met kogelkopjes losjes zijn geworden. Dus bijna een pook door de vleugel... putje maar snel wegstrijken... OH ding! Grrretverdrie...

DSC_2811-LR.jpg



De RC is met belletjesplastic en veel klittenband geborgd. En heeft vrij baan bij calamiteiten... als verpakte eieren van de Eifeltoren... Antennes ook met klittenbandjes vast gezet...

DSC_2813-LR.jpg


Nu is het wachten op het meest schitterende weer van de wereld... en tijd...

Filmpje? Moet ik weer even Wim van de club vragen voor te vliegen...
Rascalfilmpje hebben we dat ook zo gedaan. Dat filmpje zal ik nu eindelijk eens editen... moin, moin, moin... nog het meeste werk...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Zow! Vanmiddag laat succesvol gemaidoneerd! :yes:

Wel even een paar 'vlieg-kneiters' erbij... die mochten hem voor mij in de lucht zetten.
Last van knikkende knietjes. Daarna zelf even gevlogen.
Was het ook niet meer zo druk... en bovendien... droog! Goeie gelegenheid.

Hoppa! Spinner stuk op terugslag motor, schoot los, splitte de conus gewoon in twee! Bijzonder voor een nieuwe DuBro spinner! Dan maar even zonder.

Wat issues met de motor. Tijdens het tanken raakt de motor vol sap. En blokkeert daarmee de zuiger. Start op handkracht, geen startmotor (daarmee dus die terugslag) leeg gieten via uitlaat... etc... stationair moet ik nog nalopen... slaat af na verloop van tijd.

Verder lijkt de 50SX behoorlijk dorstig... de 400cc tank was vlot leeg. Mogelijk vult deze gewoon niet goed, zal ik dit toch nog even grondig nalopen, anders de aansluitingen herzien. Kan me niet voorsellen dat ie er zoveel sap doorheen jast. Ga ik tzt toch even een inspectievenstertje maken aan de onderkant... als pijlglas...

Start gaat met een tikkeltje rudder. Op hoogte goed stil te leggen, zakt niet weg over 1 vleugel, blijft bestuurbaar... zweeft dus... Landen, als verwacht een lang traject... ding wil vliegen en niet landen! Moest er enig getrimmed worden op aileron.
Wieltjes iets toe-out gaf een goede sporing op het veld.

Op de 50SX (11 x 8 ABC prop) mooi vlot door de lucht en niet over lawaaierig door de 3-kamer resodemper en... omdat de motor in rubbers hangt.
Pootjes bleven ook mooi zitten en het CG leek ook prima. Natuurlijk ook wat complimentjes der leden... weer eens wat anders dan een ARF-je... immers:)


Plaatjes van een plaatje op spillepootjes, in ontsponnen gespinnerde toestand...
en prima zichtbaar in de lucht... Echt een Cloud Dancertje met dat typische staartje!


DSC_2814-LR.jpg


DSC_2815-LR.jpg


Geen filmpjes gemaakt, daarvoor was de tijd te kort.
Tot zovers.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gaaf Bas, Gefeliciteerd met de maiden !
Mooie foto's op het veld. Prettig dat het goed verlopen is.

Kun je de tank niet iets lager leggen ? Het kan zijn dat deze iets te hoog ligt waardoor de motor "vol" loopt.

Veel plezier met dit bijzondere model !

Grt,

Arnoud.
 
Ja, dank je, Arnoud, maar dat ga ik zeker ook nog even nalopen. Anderssss... ik dacht dat ik dat wel redelijk op juiste hoogte had staan?! Hmmm....
Probleem is ook dat ik door die fraaie omkapping ook niet bij de hoofdsproeier-leiding kan, om die even los te pakken. Ik tank dus vanaf de flank. De uitlaatdruk-leiding verbind ik met de buffertank-retour. Een semi-loupe dus. Dat geeft overdruk tijdens het tanken, perst het zo via de hoofdsproeier ook nog de motor in. Daar ga ik dan ook maar een aanpassing op zien te verzinnen.
Normaal tank ik gewoon via de aanzuigleiding en retourneer ik via drukleiding. Je hebt dan zo geen verspilling van de brandstof. En kan je dus goed bij die leiding. Nadeel dus van een zo gesloten cowl.
Gaat het echt niet lekker met de motor zo, dan moet ie maar op de zij.
Hoewel ik liever de uitlaat over de vleugel laat lopen... in geval van... en de kap zo mooi gesloten zou willen houden. :confused:

Volgende week maar eens mee verder...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Welnu. Tank die ik er in heb is een Kavan 400 cc (14 Oz) tank. Dat is een symmetrisch tankje.... en overigens niet meer leverbaar? Zo ik lees?
De hartlijn van die tank staat fractioneel lager dan de hartlijn van de gasklep. Nog iets lager zou eigenlijk wel wenselijk zijn. Maar dan moet ik gaan dremelen met schuurtonnetje en weer het een en ander opnetten, 't kan?

Waar het fout gaat, is bij het tanken. Net getest. De overdruk van de elektrische pomp perst ook bij gasklep dicht een weinig de motor in. Niet met stralen. Dus als de poort in de krukas maar iets open staat, drupt de motor al vol.
Staat de gasklep gewoon iets of meer open, ben je de leut, dan gaat dat met stralen. Dat is gister ook gebeurd op het veld, en klapte de spinner op de terugslag.

Vorige week donderdag had ik dat niet, had ik de motor zonder dat, redelijk vlot aan de loop.

Wat helpt is oplettend tanken... of de toevoer naar de hoofdsproeier 'omleggen' en een koppelstuk er tussen. Want je komt er met de bekapping er niet echt bij.

De 400 cc was vlot leeg... Wellicht staat de 50Sx (ring) nog behoorlijk rijk.
Een 46 FXje sappelt daar half gas behoorlijk lang op. Ik denk dat de motor wat magerder mag. Vermogen van een 50SX komt aardig in de buurt van een 61FX overigens.... 1,8 bhp t.o.v. 1,9 bhp...
 
Laatst bewerkt:
Update:

HobbyIn levert supersnel de juiste spullen. Doosje met goodies binnen gekregen.
Een ervan is een metalen spinnert. Verder wat nieuwe brandstof-doorvoeren voor wat noodruftig loodgieterswerk (en wat hardware voor toekomstige knutsel verluchtiging). Hopelijk vanavond beetje tijd.

Eerst gazon ontmossen. Kijken of er nog gras wil groeien. Mosplaag! Iets over bekend of zo? Meer last van? Landelijk? Iemand een Eland te leen? Die vinden dat lekker namelijk.
Effe koffie doen... dan verder...

Tot zovers,
Gr bas
 
Gazon is nu 'Nacht op de kale berg'... Verticuteerder heeft voor Eland gespeeld. Veld is nu 'Verticutato'... van't weekend I-Mest en I-Graszaad en wat eKalk...
Daarna mocht ik van mezeluf het hobbydomein in...

Een reconstructie van hetgeen geschiedde...

Doorvoertjes slangen... op het pakje staat IPhonetisch uitgesproken...
Erkraft-aso-sores...


DSC_2817-LR.jpg



Snel loodgieteren, de bypasses aangesloten... Was-ik-maar-beroepsharttranspantatoir geworden. Echt 'me' roeping misgelopen, want wat kan ik dat goed! Whoeha!

DSC_2816-LR.jpg



Tszow...Zaak zo snel mogelijk weer dichtlappen, prop & spinner er op...
Imbuschschroevendraaier om goed bij de verborgen uitlaatboutjes te kunnen komen...
Echt netter is het niet, zo een siliconen-bochchie, wellicht toch iets praktischer tanken...


DSC_2818-LR.jpg



En weer fix & fertig... Hoi!
Van't weekend weer wintertijd... en dus geen vliegen...
Prachtig zo een zinksnijer op de snuit! Eigenlijk... Kapje moet nog tweede laklaag hebben.
Even afwachten hoe deze Polyester-Epoxy van 'De IJssel', 2K lak, zich houdt onder de
brandstofresten/methanolen... Met dat spinnertje ben ik toch behoorlijk content! Nifty!


DSC_2821-LR.jpg


Bij de eerste de beste beter-weersgelegenheid zal ik proberen filmpje te schieten.
Dan gaan 'we' weer naar een nieuw project toe. :rolleyes:
Dit zou m'n warbird trainer moeten zijn :yes:

Voor wat het waard is!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Natuurlijk tijd voor een nieuw projectje op te gaan starten, in een nieuw draadje... Project P-x dus... P van 'persuit' en de x van 40...
Nu had ik nog een nieuwe motor voor project-P..., en een dezelfde soort motor in jammerlijke onderdelen. Zeg maar een .de-Mök ('D-meuk' vrij vertaald) ingekochte motor. Miskoopje van het jaar... ver, ver gelee. Traditiegetrouw breng ik de zaken weer in oude luister terug, ook al is het soms niet rendabel... tegen beter weten in...:confused:

Moki... Of het Möki is, zal de tijd leren... Wel iets om op Aspen te gaan stoken?
Van origine een Oostblok-drone motor... om aan flarden te worden geschoten bij oefeningen...
De motor is een SA type, Seitenauslaß. De andere fonkelnieuwe is een HA, HeckA...
Het ligt in de bedoeling de motor behoorlijk te dempen, geen behoefte aan wild geknetter.

Hoewel ik vandaag andere dingen in m'n agenda heb staan, even m'n zwakte van de goede kant getoond... zoiets... Verstand op nul, dit ding doen met ontspannen wijsheid.

Noot: We gaan nu hier verder... wat de motoraanpak betreft.
Het onderstaand heb ik verplaatst, aldus een [edit] :-)

http://www.modelbouwforum.nl/thread...n-sjompie-motor-fehlkauf.241240/#post-3697188

Gr Bas
 

Bijlagen

  • DSC_2822-LR.jpg
    DSC_2822-LR.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 1.352
  • DSC_2823-LR.jpg
    DSC_2823-LR.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 1.415
  • DSC_2825-LR.jpg
    DSC_2825-LR.jpg
    86 KB · Weergaven: 1.334
  • DSC_2826-LR.jpg
    DSC_2826-LR.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 1.204
  • DSC_2827-LR.jpg
    DSC_2827-LR.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 1.210
  • DSC_2828-LR.jpg
    DSC_2828-LR.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 1.169
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Gaaf machientje om te zien.... Hopen dat ie net zo goed gaat lopen....
 
Eerst gazon ontmossen. Kijken of er nog gras wil groeien. Mosplaag! Iets over bekend of zo?

Het is driekwart jaar herfst geweest Bas dus mos en alg heeft heerlijk landjepik gespeeld. Even wat ijzervijlsel over je gazon strooien (niet RVS) en je bent er zo vanaf ;) Tip van Klazien uut Zalk.

Vliegmachientje ziet er weer puik uit! :D Ga je veel plezier aan beleven.
 
Back
Top