pompebled
Forum veteraan
Hallo Roy,Zijn er trouwens nog bepaalde regels waar je je aan moet houden met het monteren van een roer en stinger afstand spiegel tot roer lengte stinger?
Ook vroeg ik mij af waar ik de water pickup moet maken. In het roer of beter onder de boot?
Vuistregel is om de voorzijde van de prop op 10-13% van de romplengte van de spiegel te hebben; met de meeste strut/stinger constructies kom je daar wel bij in de buurt en anders maak je er een vulklosje tussen.
Roerblad bij voorkeur naast de prop zodat je de propwalk tegen gaat.
Of je de aandrijflijn rechts van de hartlijn monteert, is een kwestie van overtuiging; een boot met één prop zal altijd naar rechts willen afwijken, door de aandrijving rechts van het midden te monteren, werkt de aandrijving deze afwijking naar rechts tegen.
Op de foto de spiegel van mijn Arowana, daar staat de (starre as + motor) 5 mm rechts van de hartlijn.
Achteraf blijkt dat te weinig, bij vol gas rechtuit moet ik nog steeds naar links sturen om de boot rechtuit te laten varen...
Als je voor een stinger gaat, dan kun je die in het midden zetten en als blijkt dat de boot naar rechts trekt, kun je de stinger met een vulplaatje naar links laten wijzen om die afwijking te compenseren.
Koelwater inlaat.
In een aantal van mijn boten heb ik een drukloos koelsysteem; twee pijpjes onder een hoek van 10° in de bodem, ééntje wijst schuin naar voren, de andere naar achteren:
In de romp ligt een bocht voor de inlaat, plat op de bodem; hoe lager de buis in de romp, hoe lager de weerstand om het systeem te vullen.
Omdat de uitlaat ook onder water zit, ontstaat hier onderdruk die het water aanzuigt.
Nagenoeg geen weerstand ten opzichte van een inlaat in het roer, werkt al jaren perfect.
Groeten, Jan.