Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Roy,
Een boot van dit formaat (en potentiële snelheid) wil 'gevaren worden'.
Dat wil zeggen dat je rekening houdt met, en nadenkt over de snelheid en massa, vóór je dingen doet als op snelheid het gas dicht gooien en je dan erover verbazen dat er rare dingen gebeuren.
Bochten naar links zijn altijd ruimer dan naar rechts, vanwege het wiel effect van de schroef, daarom wordt er in wedstrijden met boten met oppervlakteaandrijving ook altijd rechtsom gevaren.
Als ik met m'n Arowana in de gracht vaar moet ik even van het gas om binnen de breedte van de gracht gemakkelijk te kunnen keren, daartoe heb ik naar rechts méér roeruitslag dan naar links, de stenen kademuren zijn onverbiddelijk.
Op ruim water probeer ik wel eens vol gas bochten met maximale roeruitslag, de boot doet z'n best, maar de massa en het feit dat er maar weinig romp in het water is, maken ook die bochten nog best wel ruim. Iets van het gas, zodat er meer romp in het water is, maar de boot nog steeds planeert, laten de (rechter) bocht veel krapper uitvallen.
Het is een kwestie van correct zwaartepunt, afstemming en veel varen.
Naar aanleiding van je foto van de indeling van de boot; dit is nog vis, nog vlees.
Ik had de motor óf verder naar voren geplaatst, zodat beide lipo's zo laag mogelijk in de romp op de hartlijn liggen, of verder naar achteren, met de lipo's er voor, om dezelfde reden, het zwaartepunt zo laag mogelijk in de boot.
Zoals het nu is, ligt je zwaartepunt hoger dan noodzakelijk, wat voor problemen met het vaargedrag kan leiden.
Ook staat je roer behoorlijk ver uit de hartlijn, dat kan dichter bij de schroef, maar dan moet je de roeruitslag naar links beperken, zodat, als het roerblad opklapt omdat je ergens overheen bent getetterd, je bij het naar links sturen (heeft weinig zin als het roerblad opgeklapt is, je kunt alleen maar rechtsaf...) niet je prop en roer beschadigt.
Groeten, Jan.
GM ik had mijn bril niet op dus heb dat plankie anders gezien, die is ind te groot voor een optimale balance. Hier is nog een voorbeeld hoe de meeste hun lipo’s in de boot hebben liggen. Optie van Jan werkt ook .succes
Zonder 'binnenboel' zal je Wasabi neuslastig zijn...
Ik ben benieuwd of je het zwaartepunt in deze configuratie voor elkaar krijgt.
Groeten, Jan.