ALS de zuiger er niet naar boven toe uit wil, kan dat natuurlijk nóóit slijtage zijn... een zuiger word kleiner, niet groter van slijtage...
Als dat niet wil kan het vanwege de constructie komen (tapse cylinder, ABC loopset) maar het KAN ook komen van bijvoorbeeld wonderolie aanslag boven in de bus, op het korte stukje waar de zuiger normaal niet komt. Om eerlijk te zijn, ging ik er vanwege het losse Lagerhuis van uit dat dit niet een motor met ABC loopsetje was. Vroeger hadden deze motorretjes nog wel eens een zuigerveertje of gewoon een stalen cylinder en een gietijzeren zuiger.
Soms lukt het naar onderen weghalen van de zuiger bij deze lagerhuisconstructie (niet altijd) als je de zuiger een kwartslag draait en de drijfstang naar voren zwaait zodat hij uit het carter steekt.
Of het bij deze motor lukt weet ik niet.
EDIT: het lijkt me UITERMATE sterk dat de zuiger echt niet naar boven wil....
Heb net de foto's nog eens bekeken, en volgens mij is dit een heel oud kamzuiger motortje.
Het ding heeft zelfs nog een airbleed carburateur...
Ik ken geen kamzuigermotoren met een ABC loopgarnituur, vrijwel zeker dat dit een motor met of een AAC setje is, of gewoon staal/gietijzer. AAC motoren hadden bij mijn weten ook geen tapse cylinder.
Als de zuiger magnetisch reageert, is de zuiger naar boven te verwijderen, alleen zul je heel voorzichtig met wat aceton of WD40 en een klein stukje STOMP gemaakt schuurpapier het vuil en stootrandje moeten wegkrabben.... Je MOET in dit geval ook brandstof gebruiken waarvan minstens de helft van de olie castor olie is, maar liever volledig castor.
Als hij niet magnetisch reageert, maar wel een kamzuiger is, moet je geen schuurpapier gebruiken, maar bijvoorbeeld een stukje schuurspons. Duurt wat langer, maar gaat ook.
De enige slijtage die het zou kunnen zijn is als de zuiger de cilinderwand als het ware wat 'opgestroopt' heeft naar boven, al lijkt het me niet best als zoiets gebeurd zou zijn. Er zit ook een voelbare rand op het stuk cilinderwand waar de zuiger niet komt. Ik verwacht dat dit ophoping is van vuiligheid, maar ik denk dat ik daar snel achter kom wanneer de motor gereinigd is. De doorgang van waar het lagerhuis op geschroefd wordt, is (volgens mij) helaas te klein om de zuiger doorheen te halen. Wordt dus echt de cilinderbus uit het blok verwijderen.
--- EDIT ---
Toch nog even geprobeerd, zowel de zuiger als de cilinderwand reageren zeer magnetisch. Het is overigens ook een kamzuiger, zij het een zeer eenvoudige met alleen iets uit het midden een recht stripje op de zuiger. Dan hoop ik jaren geleden niet zelf vakkundig de motor om zeep geholpen heb. Ik heb ongeveer 2,5 à 3 liter Tornado Fuel verstookt, nitropercentage weet ik niet meer. Zou wel enorm balen zijn, ik kreeg destijds namelijk van een RC zaak het advies om Tornado te gebruiken. Zelf wist ik er niet genoeg van dus ben gewoon van hun expertise uitgegaan.
Laatst bewerkt: