Vandaag mijn nieuwe Ultima ingevlogen. Het was er een perfecte najaarsdag voor.
De setup :
Motor : Tenshock Viper 1020-12T 5200 KV met Micro Edition 5:1
Regelaar : YGE 30
Prop : RF 15 keer 7 CFK
Lipo : Thunderpower 850 Mah 2S 70 C
Servo's : 6100 MKS HV (worden trouwens LV gevlogen
).
Vlieggewicht : 1175 gram.
De kist heeft bijna 6 maanden op de plak gelegen, achteraf misschien wel goed. Hierdoor heb ik wat andere keuzes gemaakt dan de andere Nederlandse Ultima vliegers. Ik heb een zwaartepunt van 107 mm als vertrekpunt genomen. Hierdoor is de neus niet in gekort. Daarnaast heb ik niet gekozen voor een aansturing middels draadjes. Ik had nog een paar stuurstangen van een Perfection liggen. Dit zorgt voor een soepele aansturing van hoog/laag en richting. De romp is niet geschikt gemaakt voor ballast. Het is enorm wennen wanneer je kist vol techniek en ideeën uit de F3K scene in je handen krijgt. Als het om de constructie gaat is het allemaal erg licht, veel lichter dan ik in F3J gewend ben.Eerst naar eens zien hoe dit gaat.
Het is sowieso een "Try & Error" project. Heb geen ervaring met een 2S Lipo, een motor van Reisenaur, een lichte regelaar en een kist van 1175 gram.
Voor het invliegen heb ik de motor teruggeschroefd naar 85 %. Volgens de meter, met de kist in je handen, trok hij max 41 A /245 watt. De lipo's waren voorverwarmd op 45 graden.
De eerste vluchten.
Wat direct opviel is de maximale starthoogte van 175 meter (30 seconden) .Hoger ging het gewoon niet. Voor lichte en normale thermische omstandigheden ruim voldoende. Voor doodweer zal het denk ik niet voldoende zijn. Ook is er niet veel puf om grote afstanden te overbruggen. Ik ben erg benieuwd hoe hoog hij start bij 4 tot 6 meter wind.
De kist vloog direct goed, draaide mooi bochten. Vlieg met de 5 graden pennen. Ook bij het aanduiken en knuppel loslaten kwam de neus keurig omhoog. De staart hangt niet en de kist vliegt dynamisch. Ik heb nu vier standen tot mijn beschikking. Speed + 2 mm, neutraal, Cruise - 2 mm en Thermiek - 5 mm.
Ben erg tevreden over het energie verbruik. Ik gebruik ongeveer 50 % bij een vlucht van 15 minuten.
Het landingscircuit zal ook wat aandacht vragen. Het landt echt anders dan een Perfection.
Ik weet dat ik een risico neem door verschillende kisten door elkaar te vliegen. Maar ik kon het niet laten om de Ultima aan mij voorbij te laten gaan. Had deze uitdaging wel nodig. Het dwingt mij om ""Out of the box" te denken en eerste WK zal waarschijnlijk pas in 2019. Er is voldoende tijd, wij gaan het meemaken.
De setup :
Motor : Tenshock Viper 1020-12T 5200 KV met Micro Edition 5:1
Regelaar : YGE 30
Prop : RF 15 keer 7 CFK
Lipo : Thunderpower 850 Mah 2S 70 C
Servo's : 6100 MKS HV (worden trouwens LV gevlogen

Vlieggewicht : 1175 gram.
De kist heeft bijna 6 maanden op de plak gelegen, achteraf misschien wel goed. Hierdoor heb ik wat andere keuzes gemaakt dan de andere Nederlandse Ultima vliegers. Ik heb een zwaartepunt van 107 mm als vertrekpunt genomen. Hierdoor is de neus niet in gekort. Daarnaast heb ik niet gekozen voor een aansturing middels draadjes. Ik had nog een paar stuurstangen van een Perfection liggen. Dit zorgt voor een soepele aansturing van hoog/laag en richting. De romp is niet geschikt gemaakt voor ballast. Het is enorm wennen wanneer je kist vol techniek en ideeën uit de F3K scene in je handen krijgt. Als het om de constructie gaat is het allemaal erg licht, veel lichter dan ik in F3J gewend ben.Eerst naar eens zien hoe dit gaat.
Het is sowieso een "Try & Error" project. Heb geen ervaring met een 2S Lipo, een motor van Reisenaur, een lichte regelaar en een kist van 1175 gram.
Voor het invliegen heb ik de motor teruggeschroefd naar 85 %. Volgens de meter, met de kist in je handen, trok hij max 41 A /245 watt. De lipo's waren voorverwarmd op 45 graden.
De eerste vluchten.
Wat direct opviel is de maximale starthoogte van 175 meter (30 seconden) .Hoger ging het gewoon niet. Voor lichte en normale thermische omstandigheden ruim voldoende. Voor doodweer zal het denk ik niet voldoende zijn. Ook is er niet veel puf om grote afstanden te overbruggen. Ik ben erg benieuwd hoe hoog hij start bij 4 tot 6 meter wind.
De kist vloog direct goed, draaide mooi bochten. Vlieg met de 5 graden pennen. Ook bij het aanduiken en knuppel loslaten kwam de neus keurig omhoog. De staart hangt niet en de kist vliegt dynamisch. Ik heb nu vier standen tot mijn beschikking. Speed + 2 mm, neutraal, Cruise - 2 mm en Thermiek - 5 mm.
Ben erg tevreden over het energie verbruik. Ik gebruik ongeveer 50 % bij een vlucht van 15 minuten.
Het landingscircuit zal ook wat aandacht vragen. Het landt echt anders dan een Perfection.
Ik weet dat ik een risico neem door verschillende kisten door elkaar te vliegen. Maar ik kon het niet laten om de Ultima aan mij voorbij te laten gaan. Had deze uitdaging wel nodig. Het dwingt mij om ""Out of the box" te denken en eerste WK zal waarschijnlijk pas in 2019. Er is voldoende tijd, wij gaan het meemaken.