De "Groene" Ultima

De yge60a is ook met 7,4v BEC te krijgen. Weegt ook maar 38 gram. Alleen het prijskaartje... EUR 119... das weer niet zo licht..;)

Mooie plaatjes Peter. Zijn die gaatjes in dat triplex onderplaatje bedoeld om middels de plaatsing vd accu je CG te trimmen?

Peter, de term HV regelaar, heft toch normaliter alleen betrekking op het cellenaantal ( >6S), niet zozeer op de BEC spanning?
Anders een mailtje aan Reisenauer, wellicht dat hij dit voor je kan verzorgen (meende ik ergens gelezen te hebben)?

Bij de regelaar en motorstromen even rekening houden emt het feit dat een regelaar het het zwaarst heeft tussen 50% en 99% gas. Dus als Marc volgas draait en jij bij 85%, zou zelfs bij dezelfde volgas-motorstroom jouw regelaar het veel zwaarder hebben.

Groet,
Gerben

Hoi Gerben,

Ik heb de aanname gedaan dat een HV regelaar de spanning terugbrengt naar 7,4 ipv 5,5 bij een LV.

Peter

Mooie plaatjes Peter. Zijn die gaatjes in dat triplex onderplaatje bedoeld om middels de plaatsing vd accu je CG te trimmen?

Inderdaad dat is de bedoeling. Mocht ik eventueel met een 3S Lipo gaan vliegen dan kan ik er voor kiezen om het plankje om te draaien. De zwaardere 3S lipo komt dan voor de servo's te liggen.

Credits gaan natuurlijk naar mijn Pa, die heeft er weer veel tijd besteed. :)

Gerben,
je voorstel is correct in die zin dat je de 2S (HV) accu spanning meteen doorgeeft naar de ontvanger. Maar of het een goed idee is om alle servos te voeden vanuit 1 servo stekkertje??

Of de ontvanger nou met 5.5V vanuit dat servo stekkertje gevoed wordt, of met 7.4V maakt netto weinig uit.
De 6 midi servo´s in een F5J kist via een stekker voeden lijkt me geen probleem. Zo´n stekker kan 2A continue hebben, dat trekken de servo´s hoogstens in een piek.
Maar als er toch gesoldeerd wordt, zou je natuurlijk een 2e stekkertje aan de plus/min kunnen solderen voor extra zekerheid. Dat is in ieder geval beter dan aan de dikke draden naar de lipo losse draadjes te solderen richting ontvanger, die dan bij aansteken van de lipo steeds heen en weer bewegen. Een paar keer klem zitten of er hard aan trekken (die regelaar draden zijn een stuk dikker, trek je automatisch wat harder aan), en je hebt al risico op een kabelbreukje.

Peter, dat verstelbare accuplankje is best wel slim, altijd een reproduceerbaar zwaartepunt, mooi gedaan.
Eventueel zou je de regelaar voorin kunnen plaatsen voor de lipo, als de regelaar kort op de motor geplaatst wordt moet dat kunnen en de lipo kan nog iets naar achteren om het zwaartepunt te behouden lijkt me. Ik zeg het alleen omdat je dan wat meer ruimte hebt om de lipo en en uit de romp te halen lijkt me?
Voordeel naast de accuplaatsing: kortere draden van regelaar naar motor, en kortere plus en min, scheelt weer een paar gram :) En de regelaar vindt kortere draden ook prettiger (technisch verhaal met rimpelspanning).

Gerben

5.5V of 7.4V, daar heb je gelijk in. Maar ik laat het een Peter over wat hij vindt van het voeden van 6 (digitale) servos middels 1 BEC servostekkertje. Dat doe ik in ieder geval niet meer in mijn F3J modellen. Dit roept om een creatieve, failsafe oplossing!

(maar mogelijk ga ik nu :offtopic:).

Doordat je de BEC van de regelaar gebruikt heb je mijn inziens geen voordeel ten opzichte van een 3S setup.
Met directe voeding uit 2S kun je een hoop elektronica buiten spel zetten. Plus je kan gebruik maken van je ontvanger spanning telemetrie. Als je dat niet wil zou ik naar een 3S setup gaan. Voor een vergelijkbaar vermogen is dan een lagere stroom nodig.

Zelf had ik eerder een motor met meer toeren gekozen voor een 2S setup. Zoals je al opmerkt is je pitch speed aan de lage kant. Met wat wind zul je nog meer de puf missen om afstand te overbruggen. Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn als je straks vaker met wind gevlogen hebt :)

het voeden van 6 (digitale) servos middels 1 BEC servostekkertje.

In F5J heb je op dit punt helaas weinig keus door het moeten tussenschakelen van de limiter. Aan een Altis zitten zelfs geen 22AWG maar normale 26AWG servokabels.
Alternatief is een separate ontvangerstroomverzorging doch in de praktijk zijn er weinig piloten die dat toepassen. Het is een afweging van risico´s.
Nu zijn de optredende krachten in F5J wel wat kleiner dan in F3J lijkt me zo. Zelf ben ik wel voorzichtig en vermijd bijvoorbeeld het langdurig dalen met vol kleppen.

We dwalen inderdaad een beetje af, maar ook als je een Altis gebruikt, kun je daarnaast prima een extra plus en min richting ontvanger leggen (tweede servostekker). Zolang de Altis het gas-signal (wit/gele draadje) maar kan onderbreken.
Maar ik betwijfel of het nodig is..

De bouw van je ULTIMA heb ik afgelopen dinsdag mogen aanschouwen en wat hebben jullie (samen met je vader) dit weer supernetjes gebouwd. Vooral de aansturingen van het hoogteroer is subliem.

Nogmaals mijn complimenten en hopelijk beleef je veel plezier aan jouw ULTIMA.

Doordat je de BEC van de regelaar gebruikt heb je mijn inziens geen voordeel ten opzichte van een 3S setup.
Met directe voeding uit 2S kun je een hoop elektronica buiten spel zetten. Plus je kan gebruik maken van je ontvanger spanning telemetrie. Als je dat niet wil zou ik naar een 3S setup gaan. Voor een vergelijkbaar vermogen is dan een lagere stroom nodig.

Zelf had ik eerder een motor met meer toeren gekozen voor een 2S setup. Zoals je al opmerkt is je pitch speed aan de lage kant. Met wat wind zul je nog meer de puf missen om afstand te overbruggen. Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn als je straks vaker met wind gevlogen hebt :)

Een t10 met een kleinere prop was idd beter geweest.

Onderstaand de mogelijkheden van de T12. Ik heb nog voldoende opties met de huidige motor.

Ik heb begrepen dat de YGE 30 maximaal 60 seconden belast kan worden met de dubbele amperes, dus maximaal 60. Twijfel er alleen aan of ik met deze kist waardes tussen de 40 en 50 moet gaan op zoeken. Een andere regelaar is een veiligere optie. Dan maar wat gewicht inleveren.

T12.PNG

In mijn infinity ga ik straks de YGE 60 amp regelaar gebruiken met 7,4 volt BEC spanning. Voor weinig wind zet ik dan een 2 S lipo in en voor meer wind een 3 S. Heb je ook niets te solderen. Alleen moet dan nog blijken of een 12x8 smal op 2S toereikend is.

Interresant. Word dat buisje los over de pen in het stabilo geschoven of komt daar nog een borg pennetje door heen? Ik kan me voorstellen dat bij vol up of vol down dat buisje begint te schuiven.

Nee. Wordt niet geborgt. Op de aansturing staat al een beetje spanning zodat het buisje constant naar boven wordt gedrukt.

Interresant. Word dat buisje los over de pen in het stabilo geschoven of komt daar nog een borg pennetje door heen? Ik kan me voorstellen dat bij vol up of vol down dat buisje begint te schuiven.

Vond dit ook al een gewaagde constructie.
Het buisje kan wel onder druk staan. Maar als je vol up geeft, is dit dan ook nog het geval. Of schuift het buisje dan iets van het pennetje af? Want dan is je UP iedere keer anders. Gewaagde constructie voor een kist van deze waarde.

Wat ik in ieder geval wel met zekerheid durf te zeggen is:

* Er is meer dan een paar dagen over de constructie nagedacht door de bouwer
* Bij twijfel had het er allang weer uit geweest en een ander optie geprobeerd.

Deze constructie is volgens mij nagenoeg 1 op 1 van de recente Pikes overgenomen en functioneert prima!

( nee, ik vlieg geen pike, maar ken het werk van Peter's pa )

Sambamodel heeft dit zeer goed doordacht. Er zijn immers al vele honderden perfections in omloop en tevens het meest gebruikte en gevlogen model wereldwijd op internationale, Europese en wereldkampioenschappen. Heb er nog geen klachten over gehoord.

Back