Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Omdat de neus na het zage niet rond maar een beetje ovaal is. Door het spant wat @jowa gebruikt, schuin te plaatsen zal het wat ronder worden dan zoals hij in eerste instantie zat.
Zelf heb ik een rond spant gebruikt en daardoor vormde de neus mooi rond.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil met gisteren.
spant 5.jpg


Na een half uur schuren heb ik een fijne passing verkregen.

Het spant is nu net zo geplaatst zoals op de afbeelding bij @Justus. In principe is het een rond spant. Maar de kleinste omtrek is eigenlijk een vierkant met afgeronde hoeken. Onjuist geplaatst zoals ik dit eerst had, geeft blijkens een versterkende ovale vervorming. Des te harder aangetrokken met het draadeind, des te meer een ovale(vierkante) vorm.

Nu verder met het servoplankje.
 
Bij mij zijn ondertussen de servo's verhuisd en zitten nu tussen de vleugels, zo ver mogelijk naar achteren.
Naast elkaar.
 

Bijlagen

  • IMG_2348 (Medium).JPG
    IMG_2348 (Medium).JPG
    122 KB · Weergaven: 361
  • IMG_2349 (Medium).JPG
    IMG_2349 (Medium).JPG
    79,1 KB · Weergaven: 338
In principe is het een rond spant. Maar de kleinste omtrek is eigenlijk een vierkant met afgeronde hoeken. Onjuist geplaatst zoals ik dit eerst had, geeft blijkens een versterkende ovale vervorming. Des te harder aangetrokken met het draadeind, des te meer een ovale(vierkante) vorm.

Top dat je nu tevreden bent en zo te zien terecht :friends:.
Voor de Reisenauer spant gebruikers, deze is gewoon rond zonder inkepingen, schreef ik om deze reden dan ook dat je op de deelnaden van de romp iets moet invijlen. Effect met een Reisenauer spant is net omgekeerd van jouw ervaring, des te harder je aantrekt, des te meer de romp rond wordt.

Succes en veel plezier met de verdere bouw!

Johnny
 
Neus na het schuurwerk.

neus.jpg


Verder met het plaatsen van de accu. Daarbij moet er een flink stuk uit het servoplankje gefreesd worden. Accu van 1000 mAh komt richting de vleugel, ontvanger voor in de neus bij de regelaar. Servo's zijn ook op de plek gezet. In eerste instantie wil ik zoveel mogelijk van het servoplankje intact laten voor extra steun in de romp. Hoewel een f3j romp hebben ze niet voor niets deze versteviging aangebracht. Ik had overigens de keus om voor een F5j romp te kiezen maar ben voor robuustheid gegaan. Tis en blijft een Perfection, wordt nooit een Dynamic.:thumbsup:
romp 1.jpg

Ruimte onder het cabinekapje tot de servo is minimaal; derhalve geen rubberen servoblokjes. Smallere servo's kan, maar ik probeer eerst deze. Hoogteroer servo verandert nu weinig aan, alleen zijdelingse verplaatsing.
Rest de vraag of de slag van de servo-hevel genoeg is voor de gewenste roeruitslag.

Ik krijg er schik in!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit!!
Je zou je servo's nog een servo lengte naar achter kunnen plaatsen.
Dan kan je ontvanger op de plek van de akku en je akku voor je servo's. Maar ik weet niet of je dan uitkomt met je CG?

Je ontvanger naast de regelaar is in mijn ogen niet heel ideaal.
 
@jowa ,Hoi Johan ik zou nog de afstelling nog geven. Ik snap dat dit redelijke persoonlijk is. Voordeel kan zijn dat ik persoonlijk geen extremen opzoek, als vertrekpunt zal het prima moeten werken.

Zwaartepunt: 108 mm

Hoogte neutraal : 20,5 mm, de afstand gemeten tussen de romp en de achterkant van het stabilo.
UP : 7 mm,( 50 % Expo)
Down : 8 mm ( 50% Expo)
ROL : omhoog 12 mm (50% Expo), Rol omlaag 8 mm (30% Expo). Flaps alleen naar boven toe meemixen 3mm.
Richting : 30 mm, beide kanten op, 30 % Expo.
Kraaiestand : Rol 10 MM omhoog, flaps op 75 graden naar beneden. Hoogte, down 9,5 mm. Wanneer de kleppen 10 % uitstaan moet de mix van de flaps en rolroeren komen te vervallen.
Thermiek : flaps 3,5 mm omlaag, Rol 2 mm omlaag. belangrijk is om je rol niet bij je flaps te laten aansluiten.
Speed : Flaps 2 mm omhoog, rolroeren laten aansluiten.

In de verschillende vliegfases (Kraaiestand is wat mij betreft geen fase) laat ik hoogte altijd neutraal.

Succes met afstellen, ben benieuwd naar je terugkoppeling.
 
Hi Peter, dank voor de info. Dit ga ik aanhouden als basis. Eigen inbreng komt gedurende het seizoen wel. Het zal niet zo lang meer duren eer ik er mee ga vliegen.

gr Johan
 
ROL : omhoog 12 mm (50% Expo), Rol omlaag 8 mm (30% Expo). Flaps alleen naar boven toe meemixen 3mm.

Thermiek : flaps 3,5 mm omlaag, Rol 2 mm omlaag. belangrijk is om je rol niet bij je flaps te laten aansluiten.

@funpeter7823

Wat heb je als negatief effect gemerkt wanneer bij rol de flaps ook naar onderen mee gaan en wanneer in thermiekstand rol aansluit bij flaps?
 
Back
Top