Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Gisteravond neusje van de zalm afgezaagd. Eerst romp uitgelijnd op de werktafel. Met de neutrale lijn van de vleugel parallel aan het werkblad en vervolgens de neus te lang afgezaagd. Spinner is 30 mm.
inbouw.jpg

Dat kevlar is wel iets ander materiaal dan een vol glasromp. Met schuurmachine bij benadering haaks afschuren tot ongeveer 29 mm. Rest is handwerk.

inbouw 2.jpg

Met de bekende draadstang het motorspant gericht en daarna een klodder Endfest 300 erin gesmeerd. Om vervolgens als een "paling" opgehangen te worden in de verwarmingskast bij een temperatuur van circa 30 graden.
inbouw 1.jpg

Waarom heb ik hier nou zo'n uitgebreide bouwbeschrijving opgeschreven?
Niet om iemand te laten zien hoe het moet, maar om reacties uit te lokken hoe ik dingen beter/anders moet doen. Dus....hoe doe jij dit? En dan met name het uitlijnen van het motorspant? Morgen(zondag) wordt het binnenblijfweer en ga ik de motor plaatsen en de gewichtsverdeling bekijken en dan pas @GVT weet ik waar de componenten moeten komen.

gr Johan

Niet om iemand te laten zien hoe het moet, maar om reacties uit te lokken hoe ik dingen beter/anders moet doen. Dus....hoe doe jij dit? En dan met name het uitlijnen van het motorspant?

Doe ik graag aan mee. Om te leren, alhoewel ik geen F3J's meer zal ombouwen. Ben er door :D

In principe net zoals jij laat zien, met dien verschil:

- Draadeind is bij mij duidelijk langer buiten de neus, dan zie je sneller de afwijkingen;
- Ik zaag de neus korter af, laat dus meer vlees staan. Na uitharden van de lijm, schuur, dremel ik terug tot de as. Plaats de spinner en schuur verder terug, proefpassing iedere keer met de spinner op de as. Dus geen moeilijke
dingen door vooraf alles al precies te willen hebben. Volgt immers uit de diameter van het motorspantje en je
zorgvuldige uitricht klus met het draadeind.
- Kevlar is beter te schuren door zeer dunne seconden erin te laten lopen. Gaat draden tegen, maar perfect wordt
het niet.
- Het motorspant vijl ik licht in op de overlap van de naden van de romp. Pietlut, maar de romp wordt ronder.

Bij mijn Aspires had ik na deze operatie het probleem dat de kap niet meer perfect sloot. Risico is dat bij het starten de prop in je kap haakt. Ik loste dit op met een bovenmaats servo-plankje. Indien van toepassing kan je hier mogelijk bij het plaatsen van de componenten rekening mee houden.

Veel plezier met het verder bouwen.

Johnny

Even ter verduidelijking; Mijn draadstang loopt ook 15 cm binnen in de romp door en zit in een hulp spant welke precies in de romp op de juiste hoogte en richting zit. Zo kan ik heel makkelijk het midden van de romp volgen. Was overigens wel een tijdrovend werkje.

Johan

Even ter verduidelijking; Mijn draadstang loopt ook 15 cm binnen in de romp door en zit in een hulp spant welke precies in de romp op de juiste hoogte en richting zit. Zo kan ik heel makkelijk het midden van de romp volgen. Was overigens wel een tijdrovend werkje.

Johan

Hoi John,

Altijd lastig voor mij om duidelijk te omschrijven :(.
Mijn draadeind zit tot 50 cm buiten de romp. Ik werk niet met een hulpspant maar met een carrosserie ring direct achter het spant. Draai vervolgens op de afgezaagde neus nog een ring vast met een 2e moer. Heb jij zo te zien ook. Dit staat dan al redelijk op spanning, en maak hier gebruik van bij het op het oog zorgvuldig uitrichten van het spant. Dus ik meet vooraf helemaal niets, de romp moet kort genoeg zijn om onder spanning te vervormen en het spantje en de trekkracht doen de rest. Het klusje van begin tot ophangen kost mij maximaal een half uurtje. Het definitief aan vormen van de spinner nogmaals 30 minuten.

Hoop dat het zo helder is. Geef je kritiek maar.

Johnny

Als je een 30mm spinner wilt gaan gebruiken. Hoe bepaal je dan de diameter van het motorspant?

Misschien snap ik de diepgang van je vraag niet :oops:

maar spant + wanddikte romp moet zijn 30 mm zal in de buurt kunnen komen.
Dus deze (ik gebruik de Reisenauer varianten) https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2081
is mijn basis voor een 30 mm spinner. Logischerwijs deze dus voor een 38mm spinner: https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1222
Eventueel bij kevlar rompen (zijn dikker dan kool) iets afdraaien en op de deelnaden van de romp rekening houden met de verdikkingen door het spant iets in te vijlen.

Johnny

Jammer.

Ik ben (nog) niet tevreden over het resultaat. De aansluiting van spinner / romp is goed.
spinner vert.jpg

De romp is te veel "ovaal" gebleven. Aan de onderkant hou ik romp over. Door wat verder te schuren kom ik boven wel uit. Onder verandert er, in verhouding met de hartlijn van de motor, niets.

spinner 1.jpg

Ik zou graag voorbeelden zien van "spinnerpassingen"; met andere woorden hoe secuur moet je zijn?

gr Johan

het lijkt er op dat je niet voldoende motordomp hebt waardoor de aansluiting met de romp niet helemaal lekker is.
redelijke kans dat je nu vrij veel down moet drukken in stijgvlucht. Op zich wel te overkomen maar soms hinderlijk.

Draadeind langer laten uitsteken buiten de romp zodat je de 'lijn' van de motor kunt zien! Voorkom je dit mee. (Te weinig domp)

Voor wat betreft mijn vraag voor diameter motorschot. Wil motorschot altijd net iets achter de spinneraansluiting hebben. Laminaatdikte is niet in hele neus gelijk dus een lastige maatgever. Dacht wie weet is er een gouden regel [emoji6]

Motordomp zou inderdaad wel eens te weinig kunnen zijn. Daar heb ik voor gekozen, of dit verstandig was moet blijken.

Een beetje secondenlijm aan de romphuid gedaan volgens @soarer. Toen zag ik een mogelijke veroorzaker van de vervorming. Motorspant heeft koelopeningen en had achteraf bezien 45 graden moeten worden gedraaid. Bij het aandraaien van het draadeind werd boven en onder uitelkaar geduwd. Jammer dan volgende keer beter opletten.
spant.jpg

ik zou het schotje er uit halen en opnieuw er in zetten. Als je er een nodig hebt heb ik nog wel een nieuwe voor je liggen om op de post te doen. Wel wat meer domping geven!

pm maar voor de details.

Ik zou graag voorbeelden zien van "spinnerpassingen";

Ik zal (als ik het niet vergeet) morgen even een foto van mijn XPlorer romp maken die bijna neutraal wegklimt.
De as zit nagenoeg in lijn met de bovenkant ipv de onderkant. Mijn Supra trekt wel omhoog en moet wat meer down gedrukt worden. Deze volgt ook meer de onderkant van de romp. Uiteraard heeft de vorm van de romp hier ook invloed op.

IMAG1106_zpsoznch4gh.jpg

IMAG1104_zpshswj5ttv.jpg

Ik heb niet met zo'n draadstang gewerkt maar heb net zo lang stukjes weg geschuurd, met heel vaak schot+motor opnieuw passen, tot de spinner optisch 'juist' op de romp aan sloot.

De romp bleek banaanvormig genoeg om zonder down-mix te vliegen

Ik heb het motorspant uitgericht met een lang draadeind M10 en een ronde houten klos in de romp.
Hierdoor is de lijn midden door de romp. Spinner sluit mooi aan.
Ik moet iets down bij mixen.

ik zou het schotje er uit halen en opnieuw er in zetten. Als je er een nodig hebt heb ik nog wel een nieuwe voor je liggen om op de post te doen. Wel wat meer domping geven!

Ik heb het spant er maar weer uitgehaald, want het zinde me niet. Met een beetje slijpen en verwarmen ging dit vrij goed.

spant3.jpg

En der weer in...........met wat domping zodat de klapprop meer in lijn ligt met de romp.

spant4.jpg

Back