Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Ik ben nog niet begonnen met de ombouw. Ik wilde eerst twee dingen van jou weten: kom je met deze setup goed uit met je zwaartepunt, en heb je genoeg vermogen met de 1020. Er wordt vaak geschreven dat je tijdens een wedstrijd eerst zoekt naar goede lucht op, zeg....50-70 meter, en is dit niet het geval dan alsnog volgas omhoog. Maar is dit werkelijk de praktijk of weet je gelijk al van te voren waar je je vlucht zal maken bij de hotspots. Voor mezelf ben ik daar nog niet uit. Maar is wel degelijk van belang bij de keuze tussen de 1020 Viper (77 gram en 350 watt) of de 1025 Schambeck(104 gram en 500 watt). Overigens is het voor mij moeilijk om met draaiende motor (op circa 20%) om goede lucht te herkennen. Dat gaat mij beter af als alles stabiel is. Het vlieggedrag verteld mij dan meer.
Eigenlijk had ik tijdens de afgelopen wedstrijden meer op de starttactieken moeten letten. Maar ja, dan valt er zo veel te zien. Kortom, ik wacht jou maiden af, en laat het weten als ik wat onderdelen binnen heb. Kunnen we gaande weg de winter misschien wel eens een f5j treffen doen bij mij thuis. ( met een verdwaalde Ultima of EL Nino.... erbij). Ik hoop dat we zo wat van elkaar kunnen leren.

Hoi Johan, het hoeft ook niet nu maar tzt als je er aan begint is het leuk en informatief voor iedereen.
Zwaartepunt vraag kan ik je straks een antwoord op geven, ik ga hem straks uitwegen.

De viper icm de 5:1 levert meer dan 350 watt, gister kwam ik al tot 414watt met een niet volle lipo. Volgens de specs op de site van reisenauer moet 520watt haalbaar zijn.

De praktijk test moet ik zelf nog doen en kan je daar nu geen antwoord opgeven. Wat ik wel denk is dat een 100 grams motor te zwaar zal zijn mits je niet de hele servotray eruit haalt om zo meer plek te hebben om je lipo naar achter te schuiven.

Vaak weet ( de wat ervaren piloot ) wel waar hij moet zijn. Het is zaak dat de lucht leert lezen en goed kijkt hoe de wolken en wind zich gedragen. Is trouwens heel veel leesvoer over en anders heb ik eventueel nog wel wat dvd's (pb daar maar over)

Tijdens de voorbereidingstijd voor je vlucht als je al op de stip staat is het zaak om dan al te kijken waar je naar toe wilt gaan. Lukraak omhoog of achter je collega vlieger aan kan ook alleen heb je dan niet een idee waar je waarom ergens heen gaat. (Werkt soms wel hoor [emoji51])

Het is handig als je je als vlieger een beetje verdiept in het weer en leert begrijpen hoe de basis in elkaar steekt.

Ik twijfel nog of ik de servo's tussen de vleugels ga plaatsen. Het is een klusje op een plek met weinig ruimte om te werken. Ik vraag mij zelfs af of het met deze servos zou gaan passen. Voordeel zou zijn dat ik voorin meer plek krijg en ook de ontvanger weer voorin kan plaatsen.

heb je genoeg vermogen met de 1020.

Er bestaat ook een Tenshock 1030 en die weegt met ME exact evenveel als een Schambeck 1025. Ook qua vermogen equivalent.
Mocht je met de 1020 niet uitkomen, dan kan je deze door een 1030 vervangen en je kunt evt. dezelfde flansch en ritzel gebruiken. Ik gaf hier al eens de tip om deze motoren direct in China te kopen (daarop gingen er heel wat naar Nederland, weet ik). Ze zijn er geregeld in de aanbieding; ik kocht een paar weken geleden nog 3 stuks 1030 voor 28 Euro per stuk inclusief verzending. Op dit moment zijn er geen aanbiedingen, maar die komen beslist wel weer.
Ik gebruik de 1030 in mijn "zware" Pike, een 1600 F5J (weegt 1550 gram). Een 1020 komt tekort als je het model bij zwaar weer moet ballasten en ook nog eens een stuk " in de wind" moet komen.

Ik twijfel nog of ik de servo's tussen de vleugels ga plaatsen. Het is een klusje op een plek met weinig ruimte om te werken. Ik vraag mij zelfs af of het met deze servos zou gaan passen. Voordeel zou zijn dat ik voorin meer plek krijg en ook de ontvanger weer voorin kan plaatsen.

Als je er nu goed mee weg komt en lekker mee kan vliegen zou ik het laten zitten zoals het zit

Een lichte kist ballasten kan maar de meeste piloten pakken dan een zwaardere kist met ook een zwaardere motor.
De gene die die luxe niet hebben zou ik denk ik een zwaardere motor adviseren.
Zelf kan ik er nu nog geen uitspraak over doen omdat ik met de lichte Perfection nog niet gevlogen heb.

En om op de 1e vraag van @jowa terug te komen. Ja, CG komt perfect uit zo!

Er is nog ruimte om met de lipo te schuiven maar op de positie op de foto zit ik op 108mm.

IMG_9997.JPG

IMG_9996.JPG

Een lichte kist ballasten kan maar de meeste piloten pakken dan een zwaardere kist met ook een zwaardere motor.

Sluit ik me bij aan. Ik had de 1020 in mijn X2. Gewicht 1650 tot 2.3 kg. Mijn (korte) ervaring is dat de X tot een 1900 gram ook bij wind nog wel op de plek te krijgen was die ik wilde. Met meer gewicht werd het moeizaam. Het was mijn reserve kist en is vrij snel daarna verkocht aan Gertjan Simons. Misschien dat hij met meer info kan dienen, al is een Pike een andere kist dan de X2. Als je met dit gewicht toch een sterke motor wil zou ik de Strecker motor met Reisenauer vertraging nemen. De prijs is zeker even slikken....:confused:

Ik zou dus zelf inderdaad als het je enige kist is een zwaardere (25 gram) motor inbouwen. Is de neus niet verder in te korten en met een iets grotere spinner te vliegen? In de ombouw van mijn Aspire nam ik om die reden een 38mm spinner. Kon ik de 2221/8 PP buitenloper tenminste kwijt. De Aspire ging dan ook als een scheermes bij 3kg (redelijk zinloos, maar wel leuk :cool:).

Veel plezier met het bouwen en dubben!

Johnny

Hey good old Johhny, :thumbsup:

Verder inkorten kan zeker, heb ik het met Pascal ook over gehad. Behoorde ook tot een optie maar was niet nodig (gelukkig)

Doel van deze "operatie" was om een 2e lichtere Perfection (SSL) te hebben.
Mijn andere Perfection (LS) heeft de Tenshock 1515 met 5:1 icm 16x8,5s
Deze combi gaat als een raket omhoog, moest ik in het begin aardig aan wennen.
Start hoogtes waren dan ook vrij hoog in het begin.
De keuze van deze motor was gemaakt om met ballast en veel wind toch boven te komen binnen de 30 sec (kan dus ook)

Bedoeling met de SSL is niet om hem te gaan ballasten, al heb ik wel wat loodslugs liggen die eventueel in de achterste kamer van de verbinder zouden kunnen.
In geval van meer wind zou ik de LS pakken dan de SSL.

Sluit ik me bij aan. Ik had de 1020 in mijn X2. Gewicht 1650 tot 2.3 kg. Mijn (korte) ervaring is dat de X tot een 1900 gram ook bij wind nog wel op de plek te krijgen was die ik wilde. Met meer gewicht werd het moeizaam. Het was mijn reserve kist en is vrij snel daarna verkocht aan Gertjan Simons. Misschien dat hij met meer info kan dienen, al is een Pike een andere kist dan de X2.

Dat kan ik bevestigen. Ik vlieg zelf ook een (lichte) Perfection met een 1020. Tegen de 2kg houd het wel zo'n beetje op is mijn gevoel. Plus dat je hem dan erg belast. Volgens reisenauer mag je dat maar 30 seconden op vol vermogen, anders beschadig je hem.

Ik zou dus zelf inderdaad als het je enige kist is een zwaardere (25 gram) motor inbouwen. Is de neus niet verder in te korten en met een iets grotere spinner te vliegen? In de ombouw van mijn Aspire nam ik om die reden een 38mm spinner.

Goed advies. Bij de Perfection kan maximaal een 40mm spinner. @vw4style is er dan nog voldoende ruimte?

Ik zag laatst op een forum dat ze de servo's / ontvanger achter de servo stekker geplaatst hadden. Dan heb je voorin alle ruimte. Ik zou wel kleinere servos nemen. JR DS387 of MKS 6100 HV.

1610302.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/for...=307436&page=&CurrentMainTopic=4&replypage=99

Ik gebruik de 1030 in mijn "zware" Pike, een 1600 F5J (weegt 1550 gram). Een 1020 komt tekort als je het model bij zwaar weer moet ballasten en ook nog eens een stuk " in de wind" moet komen.

Als ik dit vertaal naar mijn situatie: Op dit moment is de SSL mijn F5J model. Verder (nog) niets. Ja, dan moet ik bij mijn Tanga F3J van 2130 gram een electro romp kopen. Maar dat is vers twee.

Bedoeling met de SSL is niet om hem te gaan ballasten, al heb ik wel wat loodslugs liggen die eventueel in de achterste kamer van de verbinder zouden kunnen.
In geval van meer wind zou ik de LS pakken dan de SSL.

Ik had begrepen van de vorige eigenaar dat het verstandiger is de SSL niet erg te ballasten.

Ik vlieg zelf ook een (lichte) Perfection met een 1020. Tegen de 2kg houd het wel zo'n beetje op is mijn gevoel. Plus dat je hem dan erg belast

Gaan jullie zover met de SSL? Tot 2 kg?
Als dit zo is, en ik volg jullie advies, dan is de zwaardere motor dus voor mij de beste keus. Met als gevolg meer hak- en breekwerk om de servotray eruit te krijgen. En ik was net zo enthousiast dat @vw4style deze setup perfect passend heeft gekregen. Ik ga er even over nadenken.......maar jullie advies waardeer ik zeer.

Dat kan ik bevestigen. Ik vlieg zelf ook een (lichte) Perfection met een 1020. Tegen de 2kg houd het wel zo'n beetje op is mijn gevoel. Plus dat je hem dan erg belast. Volgens reisenauer mag je dat maar 30 seconden op vol vermogen, anders beschadig je hem.

Goed advies. Bij de Perfection kan maximaal een 40mm spinner. @vw4style is er dan nog voldoende ruimte?

Het zou wel kunnen maar dan moet de hele tray eruit. Die loopt door tot aan de opening van de verbinder.
Maar in de 30 of 32mm range heb je voldoende keus. Als je niet te veel wilt gaan breken zou het met een 40mm moeten lukken maar dan moet je vooraf eerst alles uitwegen.

Als ik dit vertaal naar mijn situatie: Op dit moment is de SSL mijn F5J model. Verder (nog) niets. Ja, dan moet ik bij mijn Tanga F3J van 2130 gram een electro romp kopen. Maar dat is vers twee.

Ik had begrepen van de vorige eigenaar dat het verstandiger is de SSL niet erg te ballasten.

Gaan jullie zover met de SSL? Tot 2 kg?
Als dit zo is, en ik volg jullie advies, dan is de zwaardere motor dus voor mij de beste keus. Met als gevolg meer hak- en breekwerk om de servotray eruit te krijgen. En ik was net zo enthousiast dat @vw4style deze setup perfect passend heeft gekregen. Ik ga er even over nadenken.......maar jullie advies waardeer ik zeer.

Het is ook maar net wat je er zelf mee wilt gaan doen (vrij vliegen of deelnemen aan wedstrijden)

Als je mee gaat doen aan wedstrijden is het wel makkelijk als je je kist kan ballasten.
Zelf heb ik niet de intentie om de SSL te gaan ballasten, dan pak ik de LS.

In de romp van mijn LS waren de romp-servo's al ingebouwd. Omdat ik toch voor de winter nog wilde vliegen en ik de Tenshock EDF TS-EZ1515 - 15T - 4pol 3770KV Micro Edition 5:1NL gebruikt heb, moest ik de hele servo tray er uit halen (accu moet bij mij tegen de vleugel verbinder of het ZP te bereiken).
Dit viel niet tegen. Door de tray eerst doormidden te splijten kun je de delen van de lijm los breken.

NB, de LS weegt kan en klaar met 1300mah 3s accu 1985 gram.
Ik ben een 'vrije'vlieger en geen wedstrijdvlieger.

.

Als F3J kist zou ik het nooit doen, voor F5J met een schambeck 1015 maar beperkt, met een 1025 van Schambeck zou het geen probleem moeten zijn om 800 gram te ballasten.

Die 1025 trekt een kist van 2,3kilo makkelijk tot 250mtr in 30sec, maar wil dan wel een tijdje afkoelen. Voor wedstrijdgebruik ruim voldoende....ik vond het voor mijn vrijtijdsvliegen te beperkt in motorlooptijd en aantal starts op 1 accu dus ben voor de Orca over gegaan naar een hele ander aandrijving (maar die keuze was totaal niet f5j gerelateerd!)

Mijn bestelling is binnen. De doos was wel wat verfromfraaid,
doos aandrijving.jpg

maar de inhoud was in perfecte staat.
doos 2 aandrijving.jpg

En de compete set......
doos 3 aandrijving.jpg

Over de reden om voor deze set-up te kiezen is al genoeg geschreven.

Nu begint het hakken en zagen.

Back