Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

En duurt 6 weken langer ... :confused:

Mijn motor was voor 5 euro porto kosten minder dan 2 weken onderweg. Sterker, had de motor sneller in huis dan de gelijktijdig bestelde onderdelen van Reisenauer (logistiek foutje, kan gebeuren)
Wat ik probeer te stellen, de levertijd kan geen probleem zijn.

Verbaast me overigens wel dat Reisenauer de ogenschijnlijk populairste motoren niet meer voert. De leopard buitenlopers lijken me overigens ook wel wat. 'k Geef het toe, ben gecharmeerd van buitenlopers.

Voor deze kist zou ik overigens - het is in dit draadje al eerder geschreven - gewoon een sterkere motor nemen.

Johnny
 
@Japie.G : ja. Ik heb ook een LS

Foto's zal ik deze week schieten.
Maar servo's achter tussen de vleugels zoals op foto's eerder in dit draadje. Esc zo dicht mogelijk op de motor. Daar tegen aan de ontvanger. Dus vanaf ontvanger tot voorkant vleugel vrij voor accu en sensoren.
 
Zal dat opmeten. Maar dat is een strecker buitenloper. Weet niet of dat past..

Eerst moet ik weten hoeveel gewicht er uit de romp komt!
 
Voor deze kist zou ik overigens - het is in dit draadje al eerder geschreven - gewoon een sterkere motor nemen.
Mijn motor levert 495 W. Is dat niet genoeg voor 1.8-1.9 kg? :eek:
Mijn Xplorer weegt 2.5 kg! en komt tegen een 'absaufer' in omhoog/terug aan de helling ...
Je bent aan het zweven, niet drag-racen .... :confused:
 
Vandaag de vertraging van de LS een onderhoudsbeurt gegeven.
Geen moeilijk klusje en leuk om te doen.
Maar bovenal belangrijk om je spullen goed in conditie te houden.

801811c7db3fcc6782af2678a72e2e50.jpg


5a7082e10ef05af7aa51c2912a80efce.jpg


bf534623d254d3a3908c00baf864d663.jpg


438fab8eb36b34b34164027106fa2ac8.jpg


Na een klein uurtje poetsen van alle onderdelen was het weer mooi schoon.

Nu had ik 2 soorten vet om de boel weer te smeren, even een belletje naar Reisenauren en het was duidelijk.
De PEGGYPepper 9-DROPS Planetary Transmission Lube ( groen van kleur) is het beste om te gebruiken.
Deze blijft goed vloeibaar en gaat niet aankoeken zoals de Hochleistungs-Getriebe Fett (bruin van kleur)
Je kan het bruine Hochleistungs-Getriebe Fett prima gebruiken maar de peggypepper is wat beter aldus Herr Reisie ;)

Hier alle onderdelen schoon en klaar voor het opnieuw invetten.

3dc219e54fa2a72e24fde11813338d01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Nu snap ik ineens waar je die reisenauer sleutel voor nodig hebt.

Is dit nou de light of de normale 5:1? Waar zit het gewichtsverschil in vraag ik me af. De normale kan ook dubbel zo veel vermogen hebben..
 
Ik denk ook in de behuizing. Zelf heb ik in beide kisten de normale 5:1 vertraging.

En je hebt 2 sleutels nodig ( met 1 kan het ook maar met 2 is het zoveel makkelijker )
 
Het grote ronde tandwiel dat rondom aan de binnenzijde zit, het Hohlrad, is bij een ME 5:1 van mij eens vervangen door Reisenauer.
Toen werd mij gevraagd of ik het standaard tandwiel van aluminium wilde of het, 6 gram zwaardere, stalen. Dat stalen Hohlrad is bedoeld voor hoge(re) belastingen.
 
Het einde van het ombouw project is voor mij in zicht.

Met het zwaartepunt exact op 108 mm kom ik op een vlieggewicht van 1730 gram (en met een vleugelverbinder van 100 gram). Ruim binnen mijn gestelde grenzen. De motor en accu zijn zwaarder geworden dan ik in eerste instantie wilde, maar na de reacties hier op het forum bewust gekozen. Alle door @funpeter gegeven instellingen zijn doorgevoerd incl. de expo's.
romp klaar.jpg


Dus vandaag het werk even onderbroken en de Perfection in elkaar gestoken om vervolgens naar mijn vliegveldje te lopen voor de eerste F5J vlucht. Met de motor op 50% van het vermogen klom de Pike goed weg om bij volgas er als een speer van tussen te gaan. Omdat het zwaar bewolkt was (bij een windje twee) en een laaghangende zon; het was al kwart over vier; is de Perfection niet boven de 100 meter geweest. Wat valt op? Het vliegt goed. Punt. Hier is al genoeg over geschreven. Het stuurgedrag moet ik erg aan wennen. Ik ben de expo niet gewend. Omdat ik de servohevels heb ingekort maakt de servo-as een grotere hoekverdraaiing, dus secuurder sturen, dit in combinatie met de expo maakt het sturen erg "elastisch" en gezapig. Niet dat het verkeerd is! Maar ik moet een aantal uur in de vingers hebben voor ik weet of dit mijn style is en wordt. Verder is de 9,5 mm down mix bij de butterfly te veel van het goede.
Ik ga nu vlieguren maken......... De Perfection en ik worden vast en zeker vriendjes. Ik wordt er in ieder geval blij van. Daar is het mij om te doen.
model klaar.jpg


@Japie G veel plezier met het ombouwen en ik hou me aanbevolen om eens samen met een groepje Perfections te gaan vliegen.

gr Johan
 
Gefeliciteerd met een mooi resultaat en de maidenvlucht! Mooi man!

Dan nu aan mij om te beginnen. (Heb geen haast dus zal niet zo snel gaan.) Zoals gezegd eerst de neus leeghalen om te kijken hoeveel gewicht er uit de toekomstige motorplek komt.

47075134c2cd4d08b9e9263a9564e7de.jpg


Valt me nog aardig mee hoeveel lood hier in zat. Even op de weegschaal:

ee3367f1ac846ea88002d35fa238e1d3.jpg


Om niet te veel in de problemen te komen straks zal ik dus rond dit gewicht of minder moeten zitten voor motor/prop/esc. Dat gaat een lastige worden ben ik bang. Dus inderdaad zullen de servo's naar achteren moeten straks..
 
De 2 servo's die er nog in zitten zijn ook al goed voor zeker 50 gram. Dan nog een deel van de servo tray eruit ( zijn ook de nodige grammen ) en als je er 2 mks6100 in doet wegen die samen maar 19 gram [emoji6]
 
Jep daar gaat zeker ook een besparing komen!

Motor/Gearbox 103gr (de light versie dus iets minder)
Yge60 korte kabels 30gr?
Prop/Spinner ??gr

Schat dat enkel de aandrijving onder die 170gr moet kunnen blijven.

Vind t zo verdomd zonde om een gat in de romp te maken voor servo's haha. Nouja. Het is duidelijk dat die tenshock 1515 met yge60 qua vermogen en ook qua gewicht een safe keuze is. Dus eerst dat maar eens laten komen en de ombouw doen. Daarna nadenken over de variabelen in de gewichtsverdeling.

Al met al heb ik het gevoel dat de totale RTF gewichtstoename minder kan zijn dan het gewicht van de aandrijfaccu.
 
Bij de E romp is het gat normaal, dus om het nu in deze romp te doen is niet zo erg.
Malletje maken, aftekenen en gaan. Kan vanavond wel even de maten op meten als je dat wil.
 
Graag!! Wat maten en foto's zouden geweldig zijn.

Ik zet m er met de cnc frees in. Durf niets meer met de hand sinds ik die machine heb [emoji12][emoji28]

Alleen nog de twijfel of ik dan een 30 of 32mm spinner moet nemen...

Edit: by the way.. wat een briljante hoogteroeraansturing in deze kist. Had dat nog niet eerder gezien. Zeer makkelijk demontabel en werkt voor zover ik kon testen spelingsvrij en safe[emoji3]
 
Back
Top