De afgelopen 2 weken flinke voortgang kunnen maken; de twee vleugels en twee winglets gevacumeerd, eruit hoe ik de pylon moet maken en een Rotary Drive System werkend gekregen! Nu de grootste uitdaging, de video waar het bewegend opstaat hier uploaden. Eerst wat voortgangsfoto's met commentaar.
De pylon in ruwbouw. Er komt nog een mooie glaslaag over, waarmee hij verankerd zit met de romp.
De onderdelen van de pylon
Onder de band liggers van de vleugel zit een 0,3 x 5mm koolstofstrip. Ik hoop hier mee te voorkomen dat de koolstofbandligger (slechts 0,1 x 50 mm) van de vleugel afknikt als het buigend moment te groot wordt. Dat gebeurd namelijk lang voor dat het koolstof zijn breekspanning bereikt, aangezien de hechting tussen koolstof en schuim tamelijk zwak is. Inderdaad, hier kun je terecht uit concluderen dat mijn experiment, om m.b.v. transfertape een betere hechting tussen het schuim en het koolstof te bewerkstelligen, niet het gewenste resultaat gaf.
De vleugel vlak voor het vacumeren. De zwarte strip is de knik-versteviging, de zwarte vlakjes verstevigingen voor de servo's, het gele het kevlar scharnier.
Het resultaat. Ja blijf dan maar eens bescheiden
Op de club zetten ze je wel weer in je schoenen. Kwam er gelukkig ook vandaan met een goed idee voor het kabelwerk. Soldeer de MPX stekker buiten het vliegtuig en monteer deze dan via het servobakje van binnenuit. Dat scheelt een hoop kabel gefrummel.