@arno888 ik weet hoe jij de eerste 30 seconden invult. Ik kan er echter niets mee, ben er zelf van overtuigt dat je in de drie minuten voor de start je keuze al gemaakt moet hebben. Daar training ik tenminste op. Ik geloof niet thermiek spotten tijdens de eerste 30 seconden van de vlucht.
hi peter,
het kan zeker wel hoor , het is zeker geen garantie dat het altijd kan maar afgelopen zondag heb ik dacht ik 3 rondes zo gehandeld.
snel naar zoekhoogte (wat bij mij nog vrij hoog is , f5j nog vrij nieuw en een kist met niet al te grote vleugel op 1730gram) dan motor op 20% met vrij veel kleppen , thermiekstand zeg maar.
tijdens 3 rondes zag ik overduidelijk dat ik door lift vloog !
even doorvliegen tot wanneer de lift stopt , motor uit en door het stukje sink rond de bel weer naar waar je dernet de lift voelde , zo ben je zeker 10 sec verder wat helpt qua hoogte registratie .
dan als alles goed gaat vlieg je gelijk weer in de lift die je waarnam .
Ik kan zeggen dat de keren wanneer ik denk lift waarte nemen op draaiende motor ik voor 95% zeker mag zijn deze ook 15 seconden later weer terug te vinden .
dit geld natuurlijk alleen voor ietwat meer uitgesproken thermiek , waarje een nulletje in kan draaien zal ik zo niet merken....
het is ook overduidelijk wanneer er geen lift zit ! daarvoor heb ik een sterke aandrijving met goede acceleratie, dat geeft me meer tijd om te zoeken op lagere hoogte(die nu nog te hoog zijn bij mij ;-)
ik kan op een 4 tal seconden behoorlijk omhoogknallen !
hoe lager ik ga zoeken hoe meer voordeel dit heeft natuurlijk , als je op 30meter zoekt en je kan op 4 seconden naar 100meter gaan als je wil ...
dit verlengt mijn zoektijd drastisch aangezien ik de eerste 10 seconden reken om ergens te raken waar je wil gaan zoeken , dan blijven er nog maar 20 over , heb je er 10 nodig om wat te klimmen als je laag niks vind dan schieten er nog maar 10 over om te zoeken , ik heb er dan nog 16+ aangezien ik met de sterke motor ook sneller zal zijn waar ik wil gaan zoeken...
nadeel....extra gewicht , mijn motor weegt 180gr en accu weegt 170 dacht ik .
voor mijn nieuwe lichter kist kies ik toch ook voor een behoorlijke aandrijving , mede omdat de neus erg kort is en het gewicht nodig heb. heb er een schambeck 1025 inzitten met 3s 1300mah lipo , naar mijn idee ongeveer nodig om 500Watt eruit te halen , veel kleinere lipo trekt dat niet....
hoewel de motorloop op max altijd beperkt is , bij mij normaal de eerste 5-10 seconden en dan hoeplijk niet maar maar kan wel de laatste 4-5 seconden ....;-)