De "Groene" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 31 okt 2016.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mag ik het 'vliegtijd rekken' noemen?! ;)

    Helemaal. 100% :D
     
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Jazeker. De vraag was aan Dirk gericht ;) Hij begon over de profielvorm. Maakt voor de discussie niet uit dat hij in speed stand gebouwd is lijkt me.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Vandaag tijd genomen om de instelhoek te meten. Ik heb het stabilo op 0 graden gezet.

    In neutraal staat de vleugel op 0,5 graad. In cruise (- 2 mm) op 1 graad.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    0,5 graden invalshoekverschil :eek::eek:

    En dat wil je dan vliegen, in een geballaste kist bij 3-4 Beaufort?
    Het maakt dan alsmaar meer zin dat die (met kennelijkl wind vliegende) Ami's roepen dat het zwp verder naar voren moet... (waardoor het invalshoekverschil groter wordt !)
    Bij slechts 0,5 graden houd jij (en ikke ook) geen enkele kist stabiel in de lucht bij wat levendigere condities............
    (en dat is vlgs. mij volkomen profiel-onafhankelijk)
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dat klopt wanneer je voor de bepaling van het instelhoek verschil de nul lift lijnen van vleugel en stabilo aanhoudt.

    En dat doet vrijwel niemand en dus voor de meesten zal zal het wél profiel afhankelijk zijn.
    Meer welvingsverschil, vleugel stabolo, levert bij normale methode namelijk minder IHV op bij gelijke stabiltiteitsmarge.
     
    beerendonk en Ariel vinden dit leuk.
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Ik ga met deze kist zeker niet vliegen bij kracht drie of vier. Deze versie heeft geen ballast mogelijkheid. Bij meer wind van kracht 2 kun je beter een robuustere Strong pakken.

    Zojuist nog even gevlogen met een nog kleine instelhoek. Ik heb het zwaartepunt naar achteren verlegt, naar 107 mm. Je kunt merken dat de kist wat instabieler wordt. Maar blijft wel goed te vliegen en te besturen. Er was weinig wind aan de grond. Tussen de 150 en 200 meter waaide het in de eerste vlucht wel meer. Zoveel dat de kist in neutraal langzaam naar achter dreef. Voordeel was wel dat de kist laag bij de grond goede lucht aangaf waarop ik nog wat hoogte kon maken.

    In de tweede vlucht ben ik gestart in speed. De hoogte was bijna hetzelfde, de lucht was wel duidelijk minder. Het was de eerste keer dat ik de 10 minuten niet gehaald heb...........
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 dec 2016
    xat vindt dit leuk.
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren nog een paar mooi vluchten kunnen maken met het zwaartepunt op 107 mm. Het waaide niet echt en de Ultima gaf de lichte belletjes prima aan. Ik ga de komende dagen proberen om voor het eerst te vliegen met de 3S lipo 850mah. Het zwaartepunt gaat dan naar 103 mm. Ik ben erg benieuwd of de Ultima wat meer wind aan kan.
     
  8. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Als je even niet op let dan kun je domme dingen doen...............

    Het was vandaag heerlijk weer. Iets meer wind dan gisteren dus een mooi moment om een 3s lipo te proberen. Eerst de Ultima uitgewogen op 103 mm, vervolgens naar veld gereden.

    Nadat ik half gas was gestart gaf ik na een meter of 30 vol gas. De Ultima steeg sneller dan met 2S maar niet zo snel als verwacht. Rond de 200 meter hielt de motor er mee op. Dacht nog, wat gaan die 30 seconden snel voorbij en wat valt de hoogte tegen. Wat volgende was een mooie vlucht. Eerst doorgeklommen naar 300 meter, vervolgens naar beneden gestuurd en twee keer vanaf 40 en 50 meter rustig naar boven gedraaid. Maximaal 5 meter stijging per minuut. Na ruim 20 minuten geland omdat ik de spanning van de lipo wilde controleren.

    Ik was erg tevreden over de vlucht. De Ultima was een stuk dynamischer geworden door het zwaartepunt verder naar voren te verleggen. Hij gaf de thermiek voldoende aan om makkelijk boven te blijven.

    Aan de grond bleek hoeveel geluk ik heb gehad. De motor bleek te zijn vastgelopen. De Lipo zat nog op 28%, veel lager dan de 40% die ik normaal aanhoud als ondergrens.

    Omdat ik een te grote prop had gebruikt was de motor doorgebrand. Dom natuurlijk dat ik er niet aan gedacht heb om de 16 keer 8,5 te vervangen. Daarnaast was er extra stroom verbruikt, achteraf had ik niet veel langer kunnen vliegen.

    Al met al geluk gehad en weer wat geleerd.

    De motor wordt vervangen door een 1015 van Schambeck. Hopelijk kan ik volgende week verder met mijn leerproces.
     
  9. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is inderdaad een geluk bij een ongeluk Peter.

    En met de keus van je nieuwe motor nogmaals geluk, of is het goed nagedacht.
    Gewicht oude motor met vertraging 77 gram en de 1015 79 gram .......
    Geen zwaartepunt problemen denk ik dan , ..........

    Reisenauer geeft voor de Tenshock inderdaad deze combinatie op 3S. als grootste prop. combinatie
    3s - 10V - 12x8 RFschmal CFK M25, 9082 rpm, 39 Amp. 393 Watt, VPitch 111 km/h, Eta 80%
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2016
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Uit interesse even zitten spelen met Ecalc.
    Uitgaande van een warme lipo zat je bij 2s rond de 270W (46A)
    Bij overschakelen naar 3s werd dat ineens 590W en 74A.

    In de praktijk was de maximale stroom mogelijk zelfs iets meer, ervan uitgaande dat de spanning van de warme lipo nog iets minder instortte dan ecalc inschat.
    Niet alleen wordt het vermogen ruim 2x zo hoog (en alleen al daarom wordt de motor 2x zo warm), omdat het rendement boven de 40A snel daalt, wordt de motor nog veel sneller (te) warm. Het verlies verdubbelt ongeveer tussen 40A en 74A.
    Oftewel de motor krijgt en door het hoge vermogen en door het hogere verlies in totaal ruim 4x zoveel verlieswarmte te verwerken, wat al snel tot de hittedood kan leiden. Zoals je helaas al ervaren hebt.

    De hogere spanning is op zich geen probleem, zolang je de stroom maar niet laat stijgen, door een kleinere prop te monteren (maar dat wist je al, vermeld het alleen even om mensen niet van 3s af te schrikken).
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Met de 11x7 ben ik al erg tevreden met deze motor naar heb toch ook de 12x8s nog besteld. Met deze prop zul je zeker voldoende afstand kunnen afleggen. Erg jammer idd dat ze van GM geen kleinere propmaten meer hebben.
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    @Gerben, leuk dat je e.e.a. nog even toelicht.

    Bij de 2s Lipo zat ik idd rond de 270W, echter maximaal 37A. De 3s heb ik natuurlijk niet gemeten.

    Hoewel ik niet vol gas ben vertrokken kan ik mij niet voorstellen dat er 590W vrij kwam bij vol gas. Ik heb het aan de kist niet gemerkt. Hij kwam uiteindelijk in 23 seconden op 208 meter.

    De YGE 60 regelaar lijkt nu toch te werken, na aan de programmeerkaart te hebben gehangen doet hij het op het oog weer goed. Waarschijnlijk is hij in een soort veiligheidsmode gegaan op het moment dat hij te warm werd.

    Heeft iemand hier ervaring mee ? Kunnen we een beetje herleiden wat, en wanneer, er tijdens de start, met de motor en regelaar gebeurd is ??
     
  13. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Hallo Juun,
    Kan je even laten weten met welke schroef je die Hyperion 2208 hebt uitgerust a.u.b
    Dank!
     
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo,

    Ik heb de 3600 kV-versie van de 2208, en dan daarop een ME met 5:1.
    Prop is een Graupner Cam Carbon 12x6. Amperage bleef daarmee onder de 25A en ik gebruikte daarom een regelaar (Hi-Model Pro SB) van slechts 25A.

    Maar let wel: ik had geen ballastvoorziening ingebouwd. Vlieg je met ballast dan moet de prop waarschijnlijk iets groter worden; de motor zal dat probleemloos verdragen, wel moet je dan naar een "ruimere" regelaar.
    Ik ga de Ultima opnieuw opbouwen maar dan met ballastvoorziening. Dan komt er een 30A regelaar in.

    Groet,
    Juun
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Peter,

    Die 590W (of iets in die richting, ervan uitgaande dat je lipo dat vermogen/stroom kon leveren), ging er wel in, maar kwam er door het lage rendement niet uit.
    En motor die oververhit, doorloopt trouwens een zelfversterkend process richting een thermische dood: de motor demagnetiseert een beetje, waardoor het kv stijgt. Dat betekent dat de motor sneller wil draaien, neemt dus nog meer vermogen op. Daardoor wordt de motor nog heter, en demagnetiseerd nog verder, kv stijgt verder, vermogen stijgt verder, temperatuur stijgt nog verder etc, tot de motor (of de regelaar) de geest geeft.

    Een geblokkeerde motor beteknt meestal dat de wikkelingen of de magneten losgekomen zijn. Te hoge temperaturen kunnen de lijm zacht maken, waardoor ze loskomen.
    Soms zie je dat een motor die een paar vluchten eerder heet is geweest (of overtoeren maakte), pas een paar vluchten later 'ineens' de geest geeft.
    Onder het motto 'gister deed hij het nog' claimt de gebruiker vervolgens (onterecht) garantie bij de fabrikant.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren voor het eerst weer kunnen vliegen. De Ultima is inmiddels voorzien van een 1015 van Schambeck en een 3S lipo. Het was direct ook de eerste vlucht met de nieuwe zender, een T18sz van Futaba. De eerste indruk was prima, in 20 seconden naar 180 meter. Ondanks de kou en bewolking bleef het makkelijk hangen. Nu alleen nog de regelaar vervangen naar een BEC met 7,4 en dan stop ik met aanpassingen doen. Het 2s avontuur gaat wel verder. Maar dan in een Perfection 1300. Een 1015 speciaal voor 2S is onderweg.
     
    J.B vindt dit leuk.
  17. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    toch maar van de viper afgestapt Peter?
     
  18. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Waar ben je nu met je zwaartepunt uitgekomen?
     
  19. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal niet veel anders zijn Marc gok ik zo, de 1015 is 80 gram, de viper is 77 gram
     
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Het zwaartepunt ligt nog steeds op 105 MM. Onder de omstandigheden van weinig wind misschien wat ver naar voren. Ergens in de range van 105-109 ligt het meeste optimale zwaartepunt.

    Heb idd afscheid genomen van de Viper @bobt . Niet dat ik er ontevreden ben, maar wil in 2017 nog wat experimenteren met de 1015 voor 2s en een tweetal Megamotoren.
     

Deel Deze Pagina