Stoompomp
In Memoriam
DOCKYARD V, stand van de bouw aug. 2017.
Tijdens het z.g. Tom Poes varen georganiseerd door de Modelbouw Vereniging Papendrecht in 2017 heb ik met mijn stoomsleepboot onder stoom gevaren.
De stoominstallatie in het schip is volledig autonoom werkend.
Dit houdt in:
- Brander besturing, De nieuw ontworpen keteldruk gestuurde brander regeleenheid bestaat uit twee delen. Het eerste voor het reduceren van de gasdruk naar de waakvlam en de hoofdbranders. Het tweede deel voor keteldrukafhankelijk sturen van de hoofdbrander(s).
- Gastank tegen bevriezen gemonteerd, volgens het principe van een “Heat pipe” zoals gebruikt in Pc’s, met dikke koperen steunen gemonteerd op een koperen plaat aan de binnenzijde van de ketelbehuizing.
- Ketelwater niveau regeling, twee puntregeling, die met behulp van geleidendheid meting de bypass afsluiter bij laag ketelwater- sluit en bij hoog ketelwaterniveau opent. Dus bij geen vraag naar voedingswater wordt de stoommachine niet belast. De voedingspomp wordt vast aangedreven door de stoommachine.
- Tweecilinder dubbelwerkende voldrukstoommachine met proportioneel gestuurde Stephenson schaar. Het is een bekend gegeven, dat dit soort machines echte stoomvreters zijn. Maar door het proportioneel verstellen van de schaar kan je de vullingsgraad beïnvloeden en de machine onder ‘expansie” laten werken. Het stoomverbruik is dan beduidend minder.
Op mijn 2,4Ghz zender heb ik slechts de functies:
- Roerbediening.
- Motor aangedreven stoomafsluiter bediening.
- Proportionele besturing van de Stephenson schaar. Hiermee kan ik zowel de vulling van de machine(snelheid) als wel de draairichting sturen.
- STOOMFLUIT, wat is een stoomschip zonder stoomfluit!
Momenteel ben ik bezig met het bouwen van de bovenbouw ook geheel uit messing.
Over dit project heb ik sinds 2013 diverse artikelen geschreven in het maandblad “De Modelbouwer”.
Maar indien er gerichte vragen zijn, dan zal ik deze zeker beantwoorden.
Laatst bewerkt: