tips over het bouwen van een ketel

ik heb eerder al gezegd dat ik dat op school ga doen

Beste Finn S

Als ik alle commentaren en raadgevingen lees, kom ik tot de conclusie, dat je niet goed bezig bent.

Terug naar de basis. Je wilt een stoomketel maken.

Ik had al eerder aangegeven, dat je een stoommachine moet kiezen om een ketel te maken met voldoende stoomcapaciteit.
Bij een ketel met een enkele vuurgang is het VO(verwarmd oppervlak, alleen de diameter en lengte van de vuurgang), vaak van voldoende capaciteit om een speelgoed stoommachientje aan te drijven.
Wil je voldoende stoom op kunnen wekken met één vuurgang, dan zal je moeten overgaan naar het principe van de kruispijp ketel. Deze laatste heeft minimaal 70% grotere stoomopbrengst. Door het verhogen van het aantal kruispijpen is waarschijnlijk een verdubbeling in stoomopbrengst realiseerbaar. Verder heeft de diameter de vuurgang ook invloed op de VO.
De diameter van de vuurgang wordt beperkt door:
- Minimaal 5 mm water onder de vuurgang.
- Minimaal 10 mm water bij laag ketelwater boven de vuurgang.
Door het uitsteken van de kruispijpen in de vuurgang kan deze niet meer gemonteerd worden, als de ketelfronten zijn geplaatst.

Dus eerst de vuurgang met berekende aantal kruispijpen maken en lektesten.
Dan de ketelfronten maken met de opening voor de vuurhaard.
Ketel voorzien van koperen draadstompen voor o.a. veiligheid, peilglas, stoomafvoer etc,
Deze openingen dienen bij het samensolderen met hartsoldeer voor het ontwijken van de expanderende lucht. Doe je dit niet, dan kan het geheel tijdens solderen exploderen door de uitzettende lucht.
Ketelfronten. Eerdere adviezen geven aan om een dikte van 3 mm te gebruiken. Dit lijkt overdadig, maar je moet na het forceren de buitendiameter pasdraaien op de binnendiameter van de ketelromp. De ketelromp onder geen geval uitdraaien, omdat deze verzwakking 4 x groter is, dan aanpassing met b.v. 0,5 mm van de fronten.

Samenvattend mijn advies:
Stop met het maken van de dunne fronten en maak eerst een goede vuurgang en ga dan door met de ketelfronten.

Voor meer info, zie bijlage
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maar in onderbuikgevoel zegt dat 2mm plaat het ook wel zal houden, maar dan wel voorzien van een aantal langssteunen.

Finn heeft al gemeld wordt de werkdruk 3 a 4 bar.

Ik weet niet wat voor machine er aan komt, maar 3 bar is meer dan genoeg voor kleine stoommachines.
Als het een occilerende machine wordt kan de druk nog verder omlaag.
De veren die de cilinder tegen de spiegel aan moet houden wordt anders onnodig zwaar.

Enfin, de vraag is nu dus:
Welke stoommachine moet er aan de ketel geknoopt worden?
 
Maar in onderbuikgevoel zegt dat 2mm plaat het ook wel zal houden, maar dan wel voorzien van een aantal langssteunen.

Finn heeft al gemeld wordt de werkdruk 3 a 4 bar.

Ik weet niet wat voor machine er aan komt, maar 3 bar is meer dan genoeg voor kleine stoommachines.
Als het een occilerende machine wordt kan de druk nog verder omlaag.
De veren die de cilinder tegen de spiegel aan moet houden wordt anders onnodig zwaar.

Enfin, de vraag is nu dus:
Welke stoommachine moet er aan de ketel geknoopt worden?

Wat heeft het voor zin om een Volkswagen Kever te bouwen, als je voldoende capaciteitsmogelijkheid hebt om een Mercedes te maken?
Voor mij telt alleen de berekening!
 
Wat heeft het voor zin om een Volkswagen Kever te bouwen, als je voldoende capaciteitsmogelijkheid hebt om een Mercedes te maken?
Voor mij telt alleen de berekening!


Het maakt mij allemaal niet uit hoe veel stoom productie hij heeft, voor mij is het belangrijkste dat hij werkt en stoom produceert , en ik hen nog totaal geen idee welke machine er aan komt
 
Het maakt mij allemaal niet uit hoe veel stoom productie hij heeft, voor mij is het belangrijkste dat hij werkt en stoom produceert , en ik hen nog totaal geen idee welke machine er aan komt

Er is geen medicijn tegen dom en eigenwijs zijn.

Vaya con Dios.
 
Henk, daar staan geen maten bij.
Als je 3 mm plaat gebruikt en twee omzettingen direct na elkaar maakt als een "verboden lapnaad" zit je al aan de 6 mm.

Dat weet ik, vandaar min. 5 mm, meer mag ook.
Verder ik ben gestopt met raad/aanbeveling geven aan Finn.s.

Mijn antwoord aan hem:
"Er is geen medicijn tegen dom en eigenwijs zijn.

Vaya con Dios"
 
Wat heeft het voor zin om een Volkswagen Kever te bouwen, als je voldoende capaciteitsmogelijkheid hebt om een Mercedes te maken?
Voor mij telt alleen de berekening!

Zit er in de berekening ook een stuk over langssteunen?

Begrijp mij niet verkeerd, berekeningen zijn altijd goed.
Maar voor een 3 bar ketel op die maat, is 2mm plaat dan niet genoeg?

Natuurlijk zit je met 3mm al een stuk veiliger, echter is mijn wals ketel 125mm inwendig en is de boven pijpen plaat ook 3mm, maar die ketel gaat wel naar 6 bar.
De verticale vlampijpen geven voldoende ondersteuning voor het vlakke deel.

Waarmee ik dus wil zeggen, door de vlakke delen te steunen met langssteunen behoeft de plaat van het front niet onmogelijk dik te worden.
De vuurgang fungeert als langssteun onderin, boven zouden 4 of 5 langssteunen voldoende kunnen zijn om de vlakke wanden af te steunen tegen de keteldruk.
 
Je zal toch ergens moeten beginnen met oefenen , dat er mensen zoals jij zijn die het in een keer goed doen kan ik ook niet verhelpen

Dat weet ik, maar als ik vroeger in de smederij voor de 3 of 4e keer eigenwijs bezig was, kreeg ik de smeedhamer naar mijn poten,
Niet leuk, maar je leerde wel.
 
Het maakt mij allemaal niet uit hoe veel stoom productie hij heeft, voor mij is het belangrijkste dat hij werkt en stoom produceert , en ik hen nog totaal geen idee welke machine er aan komt

Een ketel werkend maken is niet heel moeilijk.
Alleen, het is zonde van het werk als later blijkt dat de ketel te klein is voor wat er aan komt.

Geloof me, alleen een ketel laten stomen omdat die het kan daar is niets aan.
Binnen 5 - 15 minuten heb je zoveel water verdampt dat je bij moet pompen, of vullen.
Hoe leuk is het als een stoommachine die pomptaak kan overnemen?
 
Zit er in de berekening ook een stuk over langssteune n?

Begrijp mij niet verkeerd, berekeningen zijn altijd goed.
Maar voor een 3 bar ketel op die maat, is 2mm plaat dan niet genoeg?

Ja een (netto) plaatdikte van 2 mm is ruim voldoende. De kracht op langsrichting is 4 x kleiner dan op dwarsrichting.
Maar ik ga er van uit, dat je de ketelfronten nog moet nadraaien om pas te maken in de ketelromp. Als je bruto uitgaat van 2 mm dikte en er in "worse case" 0,5mm in diam moet afdraaien,dan hou je weinig materiaal over.
Dus, gelet op de kleinere belasting op de ketelfronten hoeven deze bij deze kleine diameters niet versterk te worden.
Sterker nog, mijn gastank 54/1,5, deksels 1,5, is goedgekeurd voor een gasdruk van 23 bar.
Zie foto van test opstelling 21bar.

SAM_1419.JPG
 
Ja een (netto) plaatdikte van 2 mm is ruim voldoende. De kracht op langsrichting is 4 x kleiner dan op dwarsrichting.
Maar ik ga er van uit, dat je de ketelfronten nog moet nadraaien om pas te maken in de ketelromp. Als je bruto uitgaat van 2 mm dikte en er in "worse case" 0,5mm in diam moet afdraaien,dan hou je weinig materiaal over.
Dus, gelet op de kleinere belasting op de ketelfronten hoeven deze bij deze kleine diameters niet versterk te worden.
Sterker nog, mijn gastank 54/1,5, deksels 1,5, is goedgekeurd voor een gasdruk van 23 bar.
Zie foto van test opstelling 21bar.

Bekijk bijlage 261982

Wat pomp je er dan in ? Lucht , water , hydrauliek olie ?
 
Wat pomp je er dan in ? Lucht , water , hydrauliek olie ?

Holmatro is de grootste leverancier/producent van hydraulische apparatuur in Nederland.
Zelfs de brandweer is uitgerust met hun apparatuur voor het bevrijden van beklemde personen in auto,s.
Dus : hydraulische olie.
 
.
Zelfs de brandweer is uitgerust met hun apparatuur voor het bevrijden van beklemde personen in auto,s.
.

Dat klopt ja want bij mij heeft ongeveer de hele famillie bij de brandweer gezeten. Ik heb er ook nog een jaar vrijwillig gewerkt, dan moesten de voertuigen gekeurd worden en moest ik dus ook al die dingen van holmatro checken
 
Back
Top