Voor de liefhebbers
Ik heb helaas geen berekeningen voor een dual-stage jet kunnen vinden en heb daarom maar gerekend met een aantal alternatieve formules. Al met al gaven de gevonden formules me niet echt het gevoel dat ze voor mijn model van toepassing zijn. Maar de formules hebben toch wel een aardige indicatie gegeven.
Uiteindelijk heb ik de excel sheet van Lex Verkuijl dankbaar gebruikt en als richtlijn aangehouden omtrend het benodigd vermogen voor mijn model.
Hierbij de formules waarmee ik aan het puzzelen ben geweest en de excel sheet van Lex.
Bepaling van de spoed voor de impeller
Formule voor het berekenen van de benodigde spoed van een impeller.
.............................W. verpl
D²S = 95,54......-----------------
.............................√ W.lijn x N
Hierin is:
D: Diameter van de schroef in meters
S: Spoed van de schroef in meters
W.verpl: Waterverplaatsing in tonnen
W.lijn: Lengte waterlijn in meters
Specs van mijn model:
Lengte: 1.10 meter
Waterlijn: 0.80 meter
Breedte: 0.35 meter
Gewicht: 10 kg (max) -) 0.01 ton
Afm Impeller: 0.053 meter
Vermogen motor: 7 KW (10 pk max)
Toerental 21.000 rpm (onder belast)
.................................0.010
D²S =....95,54.....-----------------------
.............................√ 0.80 x 21.000
D²S = 0.00005
Ik heb een impeller van 0.053 meter.
Hiermee krijg je een waarde van 0.01785 meter. Dit is 0.70 inch.
We hebben dus een impeller nodig met een kleine spoed van 0.70 inch
Conclusie voor ontwerp vd impeller:
Ik denk dat een impeller met een kleine spoed een goede keus is. De motor hoeft dan minder werk/kracht te verzetten en dus minder ampère. Ik verhoog liever de stroom, meer toeren, met daarbij een relatief laag ampère, dan een lage stroom met veel ampère.
De propeller wet
Met de propellerwet kun je uitrekenen wat het benodigde vermogen is. (naar wat ik begrepen heb)
P= C x N³
Hierin is:
P Het vermogen in pk
C Een constante snelheid, afhankelijk van het schip en schroef, in knopen (denk ik)
N Het toerental van de schroef /100
Deze formule helpt je dus aanvankelijk niet bij een nieuw schip (wat in dit geval zo is), omdat je de waarde voor C niet kent. Maar als ik hier de snelheid invul die ik voor ogen heb, dan kan ik berekenen wat het motorvermogen hierbij zal zijn.
Mijn ambitie betreft een snelheid boven de 30 km/uur, waarbij ik hoop een topsnelheid van rond de 45-50 km/uur te behalen. Ik ga daarom de 50 km/uur invoeren, om inzicht in de hiervoor benodigde motorvermogen te krijgen. 50 km/uur is ongeveer 27 knopen.
Het toerental schat ik op 21.000.
We krijgen dan het volgende.
P= 27 x 210³ P= wordt nu toch wel erg veel -> 5 tot de 10de pk ….
De rompsnelheid
De rompsnelheid kun je berekenen met de volgende formule. Alleen is deze formule voor schepen die niet in plane komen.
Gelukkig (of dat hoop ik in ieder geval) zal mijn model in plane komen en dan gaat deze formule niet meer op.
De uitkomst is dan ook niet hoopvol. Maar zoals gezegd, gaat deze formule voor mijn model niet op.
Vromp= 4,49 x √ W.lijn
Hierin is:
Vromp de rompsnelheid van het schip in km/uur
W.lijn lengte van het schip op de waterlijn in meters
Vromp= 4,49 x √ 0.80
Vromp= 4 km/uur
Excel sheet van Lex Verkuijl
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de excel sheet van Lex Verkuijl.
Hieruit kwam een benodigd motorvermogen van 6KW voor een beoogde snelheid van 50 km/uur
En tot slot.
De theoretische snelheid van een boot :
snelheid = (diameter x pitch x motortoerental x 60)/1.000.000
Een schroef van bv. 45 mm met een pitch van 1,4 en een motor die onder last draait op 20.000 rpm is theoretisch in staat de boot voort te stuwen met een snelheid van 75,60 km/u.
Voor de jet krijgen we dan:
Snelheid = (53 x 0.7 x 21.000 x 60) / 1.000.000
Snelheid = 46 KM/u
Echter is dit theorie en gaat de formule waarschijnlijk niet op voor mijn jet. Al met al wel een aardig beeld gekregen, maar dan alleen gevoelsmatig.
Ik ben daarom van mening dat uit het testen en proberen te variëren met impellers de (beste) resultaten verkregen moeten worden.
Ik heb helaas geen berekeningen voor een dual-stage jet kunnen vinden en heb daarom maar gerekend met een aantal alternatieve formules. Al met al gaven de gevonden formules me niet echt het gevoel dat ze voor mijn model van toepassing zijn. Maar de formules hebben toch wel een aardige indicatie gegeven.
Uiteindelijk heb ik de excel sheet van Lex Verkuijl dankbaar gebruikt en als richtlijn aangehouden omtrend het benodigd vermogen voor mijn model.
Hierbij de formules waarmee ik aan het puzzelen ben geweest en de excel sheet van Lex.
Bepaling van de spoed voor de impeller
Formule voor het berekenen van de benodigde spoed van een impeller.
.............................W. verpl
D²S = 95,54......-----------------
.............................√ W.lijn x N
Hierin is:
D: Diameter van de schroef in meters
S: Spoed van de schroef in meters
W.verpl: Waterverplaatsing in tonnen
W.lijn: Lengte waterlijn in meters
Specs van mijn model:
Lengte: 1.10 meter
Waterlijn: 0.80 meter
Breedte: 0.35 meter
Gewicht: 10 kg (max) -) 0.01 ton
Afm Impeller: 0.053 meter
Vermogen motor: 7 KW (10 pk max)
Toerental 21.000 rpm (onder belast)
.................................0.010
D²S =....95,54.....-----------------------
.............................√ 0.80 x 21.000
D²S = 0.00005
Ik heb een impeller van 0.053 meter.
Hiermee krijg je een waarde van 0.01785 meter. Dit is 0.70 inch.
We hebben dus een impeller nodig met een kleine spoed van 0.70 inch
Conclusie voor ontwerp vd impeller:
Ik denk dat een impeller met een kleine spoed een goede keus is. De motor hoeft dan minder werk/kracht te verzetten en dus minder ampère. Ik verhoog liever de stroom, meer toeren, met daarbij een relatief laag ampère, dan een lage stroom met veel ampère.
De propeller wet
Met de propellerwet kun je uitrekenen wat het benodigde vermogen is. (naar wat ik begrepen heb)
P= C x N³
Hierin is:
P Het vermogen in pk
C Een constante snelheid, afhankelijk van het schip en schroef, in knopen (denk ik)
N Het toerental van de schroef /100
Deze formule helpt je dus aanvankelijk niet bij een nieuw schip (wat in dit geval zo is), omdat je de waarde voor C niet kent. Maar als ik hier de snelheid invul die ik voor ogen heb, dan kan ik berekenen wat het motorvermogen hierbij zal zijn.
Mijn ambitie betreft een snelheid boven de 30 km/uur, waarbij ik hoop een topsnelheid van rond de 45-50 km/uur te behalen. Ik ga daarom de 50 km/uur invoeren, om inzicht in de hiervoor benodigde motorvermogen te krijgen. 50 km/uur is ongeveer 27 knopen.
Het toerental schat ik op 21.000.
We krijgen dan het volgende.
P= 27 x 210³ P= wordt nu toch wel erg veel -> 5 tot de 10de pk ….
De rompsnelheid
De rompsnelheid kun je berekenen met de volgende formule. Alleen is deze formule voor schepen die niet in plane komen.
Gelukkig (of dat hoop ik in ieder geval) zal mijn model in plane komen en dan gaat deze formule niet meer op.
De uitkomst is dan ook niet hoopvol. Maar zoals gezegd, gaat deze formule voor mijn model niet op.
Vromp= 4,49 x √ W.lijn
Hierin is:
Vromp de rompsnelheid van het schip in km/uur
W.lijn lengte van het schip op de waterlijn in meters
Vromp= 4,49 x √ 0.80
Vromp= 4 km/uur
Excel sheet van Lex Verkuijl
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de excel sheet van Lex Verkuijl.
Hieruit kwam een benodigd motorvermogen van 6KW voor een beoogde snelheid van 50 km/uur
En tot slot.
De theoretische snelheid van een boot :
snelheid = (diameter x pitch x motortoerental x 60)/1.000.000
Een schroef van bv. 45 mm met een pitch van 1,4 en een motor die onder last draait op 20.000 rpm is theoretisch in staat de boot voort te stuwen met een snelheid van 75,60 km/u.
Voor de jet krijgen we dan:
Snelheid = (53 x 0.7 x 21.000 x 60) / 1.000.000
Snelheid = 46 KM/u
Echter is dit theorie en gaat de formule waarschijnlijk niet op voor mijn jet. Al met al wel een aardig beeld gekregen, maar dan alleen gevoelsmatig.
Ik ben daarom van mening dat uit het testen en proberen te variëren met impellers de (beste) resultaten verkregen moeten worden.
Laatst bewerkt: