Je hebt roervlakken waarvan een deel voor de scharnierlijn zit, dat heet dynamische balans.
En je hebt die stangen met druppelvormig gewicht voor de scharnierlijn, dat heet statische balans.
Dynamische balans werkt op de luchtstroom, het geeft roerdruk aan beide zijden van het draaipunt.
En statische balans werkt op evenwicht in gewicht.
Beide dienen dacht ik om de stuurdruk te verminderen, maar een statische balans kan ook dienen om flutter tegen te gaan.
Eerst even Ron's uitleg van flutter corrigeren ...
Flutter: wanneer een vleugel omhoog beweegt, wil het rolroer achterblijven, het stuurt down, vleugel wil nog meer naar boven, rolroer blijft meer achter, meekoppeling. Tot uiterste bereikt is, dan het hele scenario de andere kant op doordat vleugel naar beneden beweegt. Oscillatie/flutter.
Flutter is geen oscillatie, maar resonantie.
Zie even voor je: een vlaggenmast met een hard wapperende vlag. Bij een object (mast) dat in een luchtstroom staat, ontstaan aan beide zijden luchtwervelingen die beurtelings de achterzijde van het object verlaten. De golvende vlag is een goede illustratie van de afwisselende krachten die een roervlak (vlag) achter een vleugel, stabilo of kielvlak (mast) te verduren krijgt. En die afwisselende krachten hebben een frequentie ...
Normaal is het hele stuursysteem van hevel, stuurstang, hevel, scharnier en roervlak, rigide genoeg om die afwisselende krachten aan te kunnen. Maar dat hele stuursysteem heeft ook een
eigenfrequentie en het gaat dus mis als de frequentie van hierboven gelijk wordt aan die eigenfrequentie. Dan krijg je resonantie in het stuursysteem en begint de hele boel heftig te klapperen. Dat is flutter.
Als je dat overkomt, meteen gas minderen! Met de snelheidsverandering wijzig je de frequentie van de luchtwervelingen op het roervlak en is het niet meer synchroon met de eigenfrequentie van het stuursysteem.
En waarom een statische balans flutter tegen kan gaan, dat weet ik niet zeker, maar het lijkt mij dat a) een gewichtsbalans stabiliseert oftewel dempt (wat Ron ook zegt), en b) je verandert ermee de eigenfrequentie van het stuursysteem.
De door Shuttleworth gerestaureerde
Desoutter Mk.I had last van flutter op de ailerons en dat is toen inderdaad opgelost met een statische balans.
Dit is ook een voorbeeld van flutter ...