YAKOVLEV YAK 3

Een langere hevel is een langere arm, dan komt er minder kracht op het gaatje voor de quicklink en dus minder kans op slijtage of uitwurmen. En eventuele speling in dat gaatje geeft bij een lange hevel minder speling in het roervlak dan bij een korte hevel.
Simpel gezegd ... bij een langere hevel is de aansturing minder los.
En bij pull-pull aansturing heb je met langere hevels minder rekkracht op de stuurkabels dan met korte hevels.
Het gaat allemaal om Hefboomwerking.

Laatst bewerkt:
Ben het met Henri eens , het gaat om hefboomwerking.
Elke component zorgt voor speling, als de samenwerkende componenten een beweging toestaan van het roer is er een kans dat het roer in een ongewenste frequentie komt.
Zelfs de stijfheid van het roer draagt er aan bij.
Door op ervaring bepaalde minimale waarden aan te houden is de kans groot dat dit niet optreed.
Ook servo s worden steeds beter en hebben minder speling.Zelf heb ik een keer flutter gehad bij een F3A model doordat de servo s wat meer speling kregen na een groot aantal vluchten.
Ook hier was de aanstuur arm kleiner dan dat ik normaal aanhoud. de aanstuur hevels pasten dan mooi onder een afdekkap.

Jaja, allemaal waar, zoals ik zelf ook al aangaf in post #197:

Een lange hoorn heeft wel zin: effect van speling is geringer, preciezere aansturing (mits je 'm op het laatste gaatje zet).

Uiteindelijk kunnen we dus concludren dat in gveal van een 100% spelingvrije aansturing, zonder rek en uitgelubberde gaten, en een 100% stijve roerhoorn, een korte net zo goed is als een lange, als het er om gaat flutter te voorkomen.

Tijd om maar weer eens 'on topic' te gaan!

jan.

Uiteindelijk kunnen we dus concludren dat in gveal van een 100% spelingvrije aansturing, zonder rek en uitgelubberde gaten, en een 100% stijve roerhoorn, een korte net zo goed is als een lange, als het er om gaat flutter te voorkomen.

Nee. Je bekijkt het nu alleen mechanisch en je gaat daarbij uit van ideale en blijvende omstandigheden. Er is ook nog de plasticiteit van het gebruikte materiaal ...

Er zit altijd iets rek, vering of uitbuiging in stuurkabels of pushrod. Het roer is een hefboom die daar duw en trekkrachten op uitoefent. Hoe kleiner de roerhevel, hoe groter die hefboom wordt en hoe makkelijker het is om de kracht op het roer effect te laten hebben op de plasticiteit in de aansturing. En hoe groter die hefboom, hoe eerder die 100% spelingvrije gaatjes gaan slijten of uitlubberen. Alle materiaal heeft z'n limits en het gaat er om uit de buurt te blijven van die limits.

Het hele aanstuursysteem is als een stugge veer die met zo klein mogelijke hefbomen (grote hevels) in het aanstuursysteem, stug blijft. Maar gebruik je grote hefbomen, dan gaat het eerder veren ... eigenfrequentie raakt eerder gelijk aan de frequentie veroorzaakt door de luchtwervelingen = flutter.

Alles is natuurlijk wel relatief, d.w.z. in verhouding tot de grootte van het model.

:hammer:

Ja!

Ik zeg toch juist nadrukkelijk 'in geval van 100% dit, 100% dat'?

Dat is een hypothetische situatie, maar daar mag ik toch van uitgaan?

Dat het in de praktijk niet zo is betekent dat je beter lange roerhevels kunt nemen.

Ik zeg: On topic!!!

jan.

Heren laten we ON TOPIC blijven.
Op deze manier wordt het plezier in dit draadje vernaggelt.
Het haalt de animo van de topic starter weg.

Laatst bewerkt:
2gvm03k.jpg

zand gekocht om de ballast zakjes te vullen.beetje veel maar dan kom je zeker niet te kort.
2hft2z6.jpg

10 zakjes gevuld met zand ,eerst in diepvrieszakjes het zand gedaan en dan in de katoenen zakken gestopt.
2.5 kg per zakje .

Genoeg flauwekul, het zand is speciaal geprepareerd zand voor de world serie Beach volleybal in Den Haag.
Heb hiermee een paar ballast zakjes gevuld.
2jg4bvd.jpg

Met de Pattex witte houtlijm is de indekking aangebracht, watervast en een open tijd van ongeveer een half uur.
Moet wel een 6 uur onder druk blijven staan en na 24 uur is pas de volledige sterkte bereikt.
i2m780.jpg

Beide vleugelhelften zijn nu ingedekt en alleen de voorlijst moest worden nagelopen
s2h55i.jpg

Hier de andere vleugel.
2yoriw3.jpg

Gelijk ook maar de huid gemaakt van de flaps.
Een plankje 1.5 mm balsa epoxy doek en daarop weer 1.5 mm balsa .Zo onstaat een 2.5 mm dik plankje met een hoge stijfheid en grote sterkte.
Blijft de flap mooi recht.

Heb hiermee een paar ballast zakjes gevuld.

Maar wel mooi 25 kg!

Noem dat maar 'een paar zakjes'! . . .

(Waren er echt mensen die dachten dat ik geinteresseerd was in de prijs van dat zand??? :hammer:)

Prettige jaarwisseling allemaal en denk aan de ogen en aan de handjes! :thumbsup:

jan.

Een plankje 1.5 mm balsa epoxy doek en daarop weer 1.5 mm balsa .Zo onstaat een 2.5 mm dik plankje met een hoge stijfheid en grote sterkte.
Blijft de flap mooi recht.
Wanneer ik dit optel kom ik op 3,5mm dik plankje uit. Het is 2 x 1,5mm plus de dikte van het doek en de lijm (epoxy).

..... (Waren er echt mensen die dachten dat ik geinteresseerd was in de prijs van dat zand??? :hammer:)
Nee, waar dacht je dat die smiley voor was. ;);)
Ok, het was niet echt grappig maar toen ik het schreef dacht ik er iets anders over. :oops: :weetnie:

Back