YAKOVLEV YAK 3

Nu de romp aan het voorbereiden , voor de sliding cockpit kreeg ik een tip voor de aandrijving
Firgellie servo s , ik heb wel de site bij de documentatie Yak 3 opgeslagen en heel even vluchtig bekeken hier moet wel iets bijzitten.

Ook bij Axel pilot een pop aan het samenstellen , wat een keuze .
 
Vandaag bericht van Kolm over de Kolm 100 cc 2 cilinder.
Moet een keuze maken uit IL 100 long edition 270 graden crankshaft of de IL 100 long edition 180 graden cranckshaft.
Wat zijn de verschillen en de eigenschappen ???
 
De motor is ook links en rechts draaiend te bestellen.
Harly motoren lopen onregelmatig stationair met zo nu en dan een klap.
Is dit wat ze bedoelen.Wel realistisch ,de echte motoren liepen ook niet zo regelmatig stationair.
 
14vpeue.jpg

Wat een prachtig schaaldetail,een lucht aangestuurde rem van een Hawk .
Heb wilde plannen om dit ook op de Yak 3 te gaan maken.
Eerst maar een bezien waar dit te koop is.
 
we sell the 180° crankshaft maximum one time a year.

The different is that the 180° runs very soft and the 270° have a “dirt” run, perfect for warbirds. The sound is the typical Kolm sound.

The most customer love the sound from the 270°.

Tja ,weer wat om over na te denken , een dirt run klinkt wel goed en het past mooi bij war birds.
Zelf ben ik meer van de smooth run , de trillingen en de geluiddemping lijken mij moeilijker in te tomen bij een dirt run.
 
De motor is ook links en rechts draaiend te bestellen.
Harly motoren lopen onregelmatig stationair met zo nu en dan een klap.
Is dit wat ze bedoelen.Wel realistisch ,de echte motoren liepen ook niet zo regelmatig stationair.

Mijn Harley draait perfect stationair als hij warm is!
 
Wat een prachtig filmpje en wat een mooie sound van de V12.
Deze motor loopt heel gelijkmatig. en niet Dirty..
De onregelmatigheid van een 270 graden timing is mogelijk niet passend bij een Yak 3.

Een perfecte loop is voor elke motor weer anders de voor Harley kenmerkende stationair loop is compleet anders mijn V4 VFR Honda.stationair loop.

Ik ga er nog een paar dagen over nadenken en het filmpje nog een paar keer met geluid op mij in laten werken.
 
De motor in deze kist is niet de originele Klimof motor maar een Amerikaanse Packard. Naar het schijnt is er nergens meer een originele motor te vinden die nog loopt.
 
Klopt, ik heb de boel een beetje door elkaar gehaald. Het is een Allison motor maar ik dacht dat hij door Packard was gebouwd. Dat klopt dus niet, Packard bouwde de RR Merlin in licentie niet de Allison. Sorry voor de vergissing.
 
Wat een verschil met het eerste filmpje.dank voor de waardevolle informatie .
Mijn inspiratie bron is het filmpje 2 Russian warbirds over lake wanaka in nieuw zeeland.
Dit is een versie van de Yak 3 gebouwd na de WW2 voor het showcircuit.
Deze motor klinkt als in het int filmpje van Henry.
Als liefhebber van mooi lopende motoren overweeg ik toch de 180 graden versie .
Ik heb beloofd deze week een keuze te maken.
 
Na het zien van vele filmpjes en geluiden van de Yak 3 , heb ik de keuze kunnen maken.
Het wordt de Kolm IL100-2-04-LE 180 graden.rechtsdraaiend.

Eenieder bedankt voor de informatie en het meedenken.
 
Back
Top