Pyro 650 Extreme
Pyro 650 1.18mm 540kv 18turns 19.68mm^2
Ik werd geinspireerd tot het maken van deze wikkeling door de volgende video van Nico Niewind met zijn Pyro 650-62 Competition in zijn Banshee. De motor lijkt totaal geen moeite te hebben met deze 700-size heli:
Hier is een samenvatting van het proces dat ik doormaakte om tot het eindresultaat te komen:
Dus na het zien van die video dacht ik: als dit werkt, waarom zal het niet werken in mijn eigen E700? Ik voelde opeens de drang om onderzoek te doen in de andere richting van wat de meeste piloten doen: in plaats van steeds grotere motoren, waarom niet juist kleiner / lichter? Wat goed genoeg is voor Nico is zeker goed genoeg voor mij

620Kv uit het filmpje was veel te hoog voor mij want ik ben geen fan van hoge toeren vliegen. Ik zou liever 1800-1900rpm willen.
Met het kleinst beschikbare tandwiel beschikbaar (12t) zou ik hiermee uitkomen op ~530-550Kv max.
Het zou leuk zijn om het absolute maximum uit de motor te halen ook omdat de interne weerstand met de kv die ik nodig heb niet erg laag zal zijn (een lagere kv heeft nl meer wikkelingen nodig waardoor de weesrstand stijgt). Dus er meost zo vol mogelijk gewikkeld worden.
De Competition versie van Nico heeft een ~16,4mm^2 kopervulling in elke slot, dus dat stelde ik voor mijzelf als absolute minimum. In eerste instantie leek een enkele sterwikkeling (Y) met 9 turns met 1.6mm draad de beste kandidaat. Dit zou me 18.1mm^2 geven, een aardige winst.
Na een eerste testwikkeling was het duidelijk: de stator coating moet eraf als ik dit goed wil doen. Het paste, maar was te krap zodat ik op veel plaatsten het draad beschadigde. De pasvorm was ook niet echt lekker.
Hier zie je overigens een dwarsdoorsnede van de P650 / P700 stator (alleen de lengte is anders) met de coating, de grootste hobbels zijn hier al weggevijld (wat ik bij alle Kontronik motoren doe overigens):
De coating in bovenstaande foto is ongeveer 0,3mm dik. Als ik dit zou vervangen met normale isolatiepaper zou ik in staat zijn om ten minste 0,15mm te winnen. Dat moest genoeg zijn om de 1,6 mm van de testwikkeling te laten passen. Hier screenhot uit CAD om beter te kunnen inschatten hoe het zonder coating en met isolatiepapier (0.14mm dik) zou gaan passen:
Maar ondanks dat de vulling een verbetering was, was ik niet tevreden met de ongebruikte ruimte tussen de draden: er werd naar mijn smaak gewoon teveel ruimte verspild. Bovendien loopt de buitenste draad over de schuine kant van de hamerkop (rechtsboven in het plaatje) wat het risico op beschadiging vergroot.
Dus toch maar eens gekeken naar een 2e optie: een YY wikkeling met 18turns met 1.18mm draad. Dit geef dezelfde Kv als 9 turns Y verschakeld. Plaatje van optie 2:
Kijk, nu begint het ergens op te lijken. De vulling is ronduit grandioos: 19.67mm^2.
Als ik de twee draden onderin de slots naast elkaar zou kunnen krijgen zou de pasvorm gewoon perfect zijn: er gaan zelfs geen draden over de schuine randen van de hamerkopjes. geen draden kruising over de hamer stengel randen. Dus dit ging worden!
Kontronik was erg geïnteresseerd in mijn idee en was bereid een kaal statorpakket beschikbaar te stellen die ik zelf moest samenstellen. Hiermee had ik een Pyro 650 stator zonder coating:
Toen de wikkeling erop gezet, het passte allemaal gewoon perfect.
De wikkeling van de voorkant:
Kale achterkant:
Verschakeld:
En klaar:
Hier is hij naast de motor die hij gaat vervangen, een getunede HK-4235NM edition:
De HK-4235 is 540gr (origineel was 500gr).
The P650 is 332gr (origineel was 296gr).
De motor is dus 39% lichter dan voorheen.
Gemeten interne weerstand: 17.8mOhm. Niet verkeerd voor zo'n klein motortje met relatief lage kv.
Kv gemeten: 540kv met iets lager dan YGE 18 timing.
Toen ingebouwd in de heli, de motor maakte een ietwat verloren indruk, het oogt wel erg klein...
De nieuwe Jive Pro 120HV regelaar was ook net uit in die tijd dus ik dacht "waarom niet de E700 nog lichter te maken?". Dus de Jive Pro aangeschaft en de Kosmik 160HV verkocht. Dat had ik beter niet kunnen doen:
De eerste 2 vluchten (was wel erg winderig) met de P650 gingen prima en ik was blij met de prestaties: de motor trok best lekker, maar rond de 3e vlucht in een grote powerloop "oh oh harde shutdown" en landde/autoroteerde met een brandplek in de zijkant van de esc. Die was dus overleden

Lang verhaal kort gemaakt: Kontronik heeft mijn P650 getest, die was 100% goed en ik heb nu weer een Kosmik 160HV.
Inmiddel ben ik heel wat vluchten verder met deze combo en hij vliegt gewoon top. De Kosmik presteert echt beter, met de Jive Pro had ik gewoon niet de power die ik met de Kosmik voel.
Ik ben tevreden met deze 650 dat ik mijn getunede 4235 'NickMaxDekker' en ook een speciaal gewikkelde P700 die ik had gepland voor deze heli verkocht heb.
De motor loopt overigens uitermate koel, evenals de regelaar.