Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

... heb ik door een dommigheidje een motortje "gesloopt". ...
In het kader van humor is lachen om een ander willen wij natuurlijk weten hoe dat gebeurd is.

... Kan iemand mij vertellen hoe ik het ijzerpakket van de ashouder af kan krijgen zonder dat ik de zaak verniel of beschadigt?
Met name vanaf bericht #10 van Manuel
How to repair an electric motor - RCG
en
Rewind Scorpion 3020-12 - RCG
of
Como reparar un motor electrico.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg koud maken helpt, met droogijs. Maar of je daar zo makkelijk aan komt...

Die kleintjes zijn echt heel moeilijk uit elkaar te krijgen. Zo zit ik zelf nog met een HK-2111 die ik ook niet los krijg. Een platte, korte stator helpt al helemaal niet omdat je daar niet veel kracht op kunt uitoefenen zonder het statorpakketje helemaal te vervormen.
Beste wat je kunt doen:
-Een goed passende doorn in de lagerzitting steken waar je goed op kunt meppen zonder de zitting te vernielen. De doorn moet voor stabiliteit doorlopen in de buis van de statordrager (dus een kleinere diameter dan het lager)
-De stator goed vastpakken zonder fijn te knijpen, liefst met rubber ertussen om de druk te verdelen.
-De stator zo ver mogelijk afkoelen. Goede kans dat eerst sterk verhitten nog helpt om de lijmverbinding te verzwakken.

Ik heb met vloeibaar stikstof ook succes gehad maar dat was een stator zonder coating. Misschien dat de coating er vanaf gaat wanneer het zo koud wordt.
Droogijs als koeling idd een goede stap als de normale vriezer niet werkt.
 
Oei, dat is dus moeilijker dan ik dacht. Heet maken heb ik al geprobeerd, met een verfstripper het blikpakket zo heet maken als ik maar durfde, geen enkele beweging in te krijgen. Erg veel verder durfde ik niet te gaan want de lagers krijg ik er ook niet uit.
Elektronica koudespray heb ik geprobeerd maar ook dat hielp helemaal niets. Dat koelt overigens maar af tot ongeveer -25°C. Er staat vaak op de bus dat het tot -50°C afkoelt maar dat heb ik nog nooit kunnen bereiken. Afhankelijk van het te koelen onderdeel ben ik nooit lager gekomen tot ongeveer -25°C.
Maar goed, ik zal eens kijken wat ik nog kan doen. Anders proberen om toch zo te wikkelen, maar dat is wel heel erg lastig. ;)
Bedankt voor jullie adviezen.
 
Hallo,

wat een boel info,
waar ik helaas niet veel van weet,

even een vraagje:

ik heb een Power dekker motor HK 4530 (140) 448 kv
en een Scorpion opto ESC 130 A,
*deze vraagt voor acceleration time (delay),
instellen gaat van 0,15 sec tot 1,3 sec
*en hij vraagt voor motor timing van 5 graden tot 30 graden

wat zou het best zijn, voor instellen,
tot nu toe gebruik ik geen governoor,
de motor is verbouwd in een Gaui X7
met hoofdtandwiel 100 tanden en motor pin 12 tanden

het enige probleem is dat de soft-start niet soft start :(

verder super power machine :thumbsup:

Groet
Uwe
 
Hallo,

wat een boel info,
waar ik helaas niet veel van weet,

even een vraagje:

ik heb een Power dekker motor HK 4530 (140) 448 kv
en een Scorpion opto ESC 130 A,
*deze vraagt voor acceleration time (delay),
instellen gaat van 0,15 sec tot 1,3 sec
*en hij vraagt voor motor timing van 5 graden tot 30 graden

wat zou het best zijn, voor instellen,
tot nu toe gebruik ik geen governoor,
de motor is verbouwd in een Gaui X7
met hoofdtandwiel 100 tanden en motor pin 12 tanden

het enige probleem is dat de soft-start niet soft start :(

verder super power machine :thumbsup:

Groet
Uwe

Hoi Uwe,
De motor die jij hebt heeft dezelfde wikkeling als de stock Ultimate versie, hij is alleen veel strakker gewikkeld, zodat je betere koeling hebt.
Scorpion adviseert 5graden timing bij hun motoren. Dat geldt alleen voor Scorpion regelaars overigens, Bij YGE kan je beter 18-22 graden aanhouden.

Wat "acceleration time" doet kan ik niet zeggen.

Bert
 
Bedankt Bert,

..ben ik een grote stap verder,
idd was de mening van 5 tot 25 gegeven,
maar als Scorpion dat zo doet, is dat o.k. (5 graden)

Groet
Uwe
 
Pyro 650 Extreme

Pyro 650 1.18mm 540kv 18turns 19.68mm^2

Ik werd geinspireerd tot het maken van deze wikkeling door de volgende video van Nico Niewind met zijn Pyro 650-62 Competition in zijn Banshee. De motor lijkt totaal geen moeite te hebben met deze 700-size heli:


Hier is een samenvatting van het proces dat ik doormaakte om tot het eindresultaat te komen:

Dus na het zien van die video dacht ik: als dit werkt, waarom zal het niet werken in mijn eigen E700? Ik voelde opeens de drang om onderzoek te doen in de andere richting van wat de meeste piloten doen: in plaats van steeds grotere motoren, waarom niet juist kleiner / lichter? Wat goed genoeg is voor Nico is zeker goed genoeg voor mij :)
620Kv uit het filmpje was veel te hoog voor mij want ik ben geen fan van hoge toeren vliegen. Ik zou liever 1800-1900rpm willen.
Met het kleinst beschikbare tandwiel beschikbaar (12t) zou ik hiermee uitkomen op ~530-550Kv max.

Het zou leuk zijn om het absolute maximum uit de motor te halen ook omdat de interne weerstand met de kv die ik nodig heb niet erg laag zal zijn (een lagere kv heeft nl meer wikkelingen nodig waardoor de weesrstand stijgt). Dus er meost zo vol mogelijk gewikkeld worden.

De Competition versie van Nico heeft een ~16,4mm^2 kopervulling in elke slot, dus dat stelde ik voor mijzelf als absolute minimum. In eerste instantie leek een enkele sterwikkeling (Y) met 9 turns met 1.6mm draad de beste kandidaat. Dit zou me 18.1mm^2 geven, een aardige winst.

Na een eerste testwikkeling was het duidelijk: de stator coating moet eraf als ik dit goed wil doen. Het paste, maar was te krap zodat ik op veel plaatsten het draad beschadigde. De pasvorm was ook niet echt lekker.
Hier zie je overigens een dwarsdoorsnede van de P650 / P700 stator (alleen de lengte is anders) met de coating, de grootste hobbels zijn hier al weggevijld (wat ik bij alle Kontronik motoren doe overigens):


De coating in bovenstaande foto is ongeveer 0,3mm dik. Als ik dit zou vervangen met normale isolatiepaper zou ik in staat zijn om ten minste 0,15mm te winnen. Dat moest genoeg zijn om de 1,6 mm van de testwikkeling te laten passen. Hier screenhot uit CAD om beter te kunnen inschatten hoe het zonder coating en met isolatiepapier (0.14mm dik) zou gaan passen:


Maar ondanks dat de vulling een verbetering was, was ik niet tevreden met de ongebruikte ruimte tussen de draden: er werd naar mijn smaak gewoon teveel ruimte verspild. Bovendien loopt de buitenste draad over de schuine kant van de hamerkop (rechtsboven in het plaatje) wat het risico op beschadiging vergroot.
Dus toch maar eens gekeken naar een 2e optie: een YY wikkeling met 18turns met 1.18mm draad. Dit geef dezelfde Kv als 9 turns Y verschakeld. Plaatje van optie 2:


Kijk, nu begint het ergens op te lijken. De vulling is ronduit grandioos: 19.67mm^2.
Als ik de twee draden onderin de slots naast elkaar zou kunnen krijgen zou de pasvorm gewoon perfect zijn: er gaan zelfs geen draden over de schuine randen van de hamerkopjes. geen draden kruising over de hamer stengel randen. Dus dit ging worden!

Kontronik was erg geïnteresseerd in mijn idee en was bereid een kaal statorpakket beschikbaar te stellen die ik zelf moest samenstellen. Hiermee had ik een Pyro 650 stator zonder coating:



Toen de wikkeling erop gezet, het passte allemaal gewoon perfect.
De wikkeling van de voorkant:


Kale achterkant:


Verschakeld:


En klaar:


Hier is hij naast de motor die hij gaat vervangen, een getunede HK-4235NM edition:


De HK-4235 is 540gr (origineel was 500gr).
The P650 is 332gr (origineel was 296gr).
De motor is dus 39% lichter dan voorheen.

Gemeten interne weerstand: 17.8mOhm. Niet verkeerd voor zo'n klein motortje met relatief lage kv.
Kv gemeten: 540kv met iets lager dan YGE 18 timing.

Toen ingebouwd in de heli, de motor maakte een ietwat verloren indruk, het oogt wel erg klein...
De nieuwe Jive Pro 120HV regelaar was ook net uit in die tijd dus ik dacht "waarom niet de E700 nog lichter te maken?". Dus de Jive Pro aangeschaft en de Kosmik 160HV verkocht. Dat had ik beter niet kunnen doen:
De eerste 2 vluchten (was wel erg winderig) met de P650 gingen prima en ik was blij met de prestaties: de motor trok best lekker, maar rond de 3e vlucht in een grote powerloop "oh oh harde shutdown" en landde/autoroteerde met een brandplek in de zijkant van de esc. Die was dus overleden :(
Lang verhaal kort gemaakt: Kontronik heeft mijn P650 getest, die was 100% goed en ik heb nu weer een Kosmik 160HV.
Inmiddel ben ik heel wat vluchten verder met deze combo en hij vliegt gewoon top. De Kosmik presteert echt beter, met de Jive Pro had ik gewoon niet de power die ik met de Kosmik voel.
Ik ben tevreden met deze 650 dat ik mijn getunede 4235 'NickMaxDekker' en ook een speciaal gewikkelde P700 die ik had gepland voor deze heli verkocht heb.
De motor loopt overigens uitermate koel, evenals de regelaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had je al mijn complimenten gemaakt voor het werk aan deze motor maar die post is zoek geraakt.:thumbsup:
Heli vliegen is niet mijn ding maar ik zie wel duidelijk dat de motor geen spoor van inzakken vertoont en dat is waar je naar streeft met dergelijke capriolen.:D
 
hallo Bert,

ik had je zojuist ook al een mailbericht gestuurd.

Op 6S 16/12 2 blad?
op 8S ??? 3 blad?

Ik ben afgestapt van de Ramoser prop.

M.vr.gr.

Leo Janssen

S-4025-16 Y 5+5 1.5mm, 337Kv (14-poler)

S-4025-16 Y 5+5 1.5mm, 337Kv (14-poler)

Reparatie van een uitgebrande motor doordat de gebruikte varioprop per ongeluk met teveel spoed was ingesteld.

Vóór:
Kv: 332rpm/V (Scorpion opgaaf)
Verschakeling: Delta
Multistrand: 18x 0.25mm (Scorpion opgaaf)
Aantal wikkelingen: 17 (Scorpion opgaaf)
Koperoppervlak: 15mm^2





Grootste risico is oververhitting van de magneten, maar de magneetsterkte leek nog dik in orde. Elke degradatie van de motor (magneten, ijzer) zal uiteindelijk resulteren in een (te) hoge kv. Met deze wetenschap kan achteraf altijd nog gechecked worden of de motor niet te lijden heeft gehad van de hitte.

Na:
Kv: 337rpm/V (YGE 18deg)
Verschakeling: YY
Monodraad: 1.5mm
Aantal wikkelingen: 10
Koperoppervlak: 17.7mm^2 (+17%)
Interne weerstand: 29.3mOhm
Gewicht: 339gr (zonder connectoren)

De kv waarde komt uit zoals verwacht, dus de motor is nog helemaal OK.





 
Hoi Leo,
Optimalisatie van props ben ik niet echt in thuis. Ik kan je aanraden het programma Drivecalc te downloaden en daarmee te spelen:
er staan veel props in en je kan dan hopelijk en aardig gevoel krijgen van waar het heen moet.
Ervan uitgaande dat de prop ongeacht het aantal cellen steeds hetzelfde toerental moet draaien is een snelle benadering al om de kv waarde te veranderen in dezelfde verhouding als het aantal cellen.
Dus had je bv eerst 10s met 450kv en ga je naar 6s: (10/6)*450 = 750kv.
Ik denk ook dat een 3-blads wat langzamer kan draaien bij dezelfde pitch en diameter, dus dan mag de kv waarde nog wat lager zijn, maar hopelijk geeft Drivecalc daar inzicht in.
Op de diverse forums moet er ook wel ervaringen te vinden zijn over de verschillen tussen 2- en 3-blads setups.
 
Die kleintjes zijn echt heel moeilijk uit elkaar te krijgen. Zo zit ik zelf nog met een HK-2111 die ik ook niet los krijg. Een platte, korte stator helpt al helemaal niet omdat je daar niet veel kracht op kunt uitoefenen zonder het statorpakketje helemaal te vervormen.
Beste wat je kunt doen:
-Een goed passende doorn in de lagerzitting steken waar je goed op kunt meppen zonder de zitting te vernielen. De doorn moet voor stabiliteit doorlopen in de buis van de statordrager (dus een kleinere diameter dan het lager)
-De stator goed vastpakken zonder fijn te knijpen, liefst met rubber ertussen om de druk te verdelen.
-De stator zo ver mogelijk afkoelen. Goede kans dat eerst sterk verhitten nog helpt om de lijmverbinding te verzwakken.

Ik heb met vloeibaar stikstof ook succes gehad maar dat was een stator zonder coating. Misschien dat de coating er vanaf gaat wanneer het zo koud wordt.
Droogijs als koeling idd een goede stap als de normale vriezer niet werkt.


Hoi bert ik heb tot nu toe altijd succes gehad
Een aluminium staaf passend in het Lagerhuis. En de stator in de oven ik begin bij 170 graden als dat niet lukt 180 en ik gebruik dikke las handschoenen om de stator goed vast te houden en ik heb al heel wat motoren zo uit elkaar gekregen. Want dat wikkeld toch wat makkelijker. Koud ijs heb ik ook wel eens geprobeerd maar vond dit toch wat minder werken. Ik hoop dat je er wat mee kan gr reginald
 
Bij mijn motor waren 2 van de 3 draden welke vanaf de ESC komen een beetje beschadigd.
Kortsluiting gehad tijdens het vliegen en de kabels zijn beetje zwart geworden.

Is het dan nog mogelijk dat een motor welke kortsluiting heeft gehad opnieuw te laten wikkelen?
Of is er blijvende schade?

Het gaat om een Scorpion 4525.
 
Bij mijn motor waren 2 van de 3 draden welke vanaf de ESC komen een beetje beschadigd.
Kortsluiting gehad tijdens het vliegen en de kabels zijn beetje zwart geworden.

Is het dan nog mogelijk dat een motor welke kortsluiting heeft gehad opnieuw te laten wikkelen?
Of is er blijvende schade?

Het gaat om een Scorpion 4525.

Gewoon even een berichtje naar @_Dekker doen en misschien kan deze je wel verder helpen,ik heb ook destijds mijn nieuwe motor laten herwikkelen en ook de KV aan laten passen voor de motor die in de schaal heli kwam.
Kost een paar tientjes maar dan word deze weer helemaal na gekeken en als nieuw!
 
Back
Top