Dubbeldekker Lazy Ace

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door strutter, 4 okt 2017.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zag deze ook Willem en heb HBM gevraagd of deze tot 5mm verenstaal gaat, ..volgens hun niet o_O
    Ga hem gelijk maar bestellen dan.
    Q, deze is het welke we gaan maken:
    buigijzer.jpeg
    (edit: 'krabbels' in rood zijn niet correct)
    Bij het uitrichten van de cabane zijn de kruisdraden op maat gemaakt.
    Ik heb eerst de onderste verbindingen los van de romp gesoldeerd om schroeiplekken in het hout te voorkomen

    DSC_3996.JPG

    Fijn dat het losneembaar is, is makkelijk met het bespannen van de romp straks :yes:
    Mal met het gatenpatroon van de vleugel en dan de bovenste verbindingen solderen

    DSC_3999.JPG

    Boel losnemen en de solderingen schoonmaken met thinner en de Dremel borstel

    DSC_4003.JPG

    Dan gelijk in de Rust-oleum voor een goede conservering

    DSC_4006.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2018
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    De HB1 is ook een prachtige kist en de romp is bijna identiek.
    Maar als je hart eenmaal verpand is aan dubbeldekkers dan is de keus niet moeilijk ;)

    Groeten, Ralf
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ja je kunt goed zien dat de HB1 is afgeleid van de Lazy Ace
    Ik heb wel een paar kleine aanpassingen gemaakt,
    zoals het landingsgestel onder de romp en de staartconstructie .[​IMG]
     
    ISOLA2, Q Brand en strutter vinden dit leuk.
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Ralf

    HBM moet hun eigen manuals maar een lezen.
    Daarin staat "capacity 5/16" wire"
    dat is 7,8 mm draad (maar verenstaal???)
    Ik heb laatst nog 5 mm verenstaal gebogen en dat ging zonder inspanning prima.
    (wel in stevige bankschroef)
    Apparaat van de tekening lijkt mij ook goed maar hoe kan je die instellen op draaddikte?
    HBM machine is traploos verstelbaar.
    Kom jij zondag naar de nieuwsjaar receptie? kan ik hem meenemen naar Boskoop.

    Succes Willem
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Willem,
    Goed te lezen dat hij 5mm verenstaal ook pakt.
    Ik had reeds materiaal gehaald voor die van tekening en ga deze afmaken
    Eens kijken wat hij aankan. In principe is hij voor 4mm, wellicht kan ik aan de andere zijde voor 5mm maken.
    En deze is helaas niet traploos verstelbaar.
    Hoe heb jij jouw landingsgestel uitgevoerd? uit 2 stuks 4mm of 1x5 (voor) en 1x4 (achter)?

    Groeten, Ralf
     
  7. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Inderdaad een mooi apparaat, zeker als hij 5mm aan zou kunnen. Ik heb mijn landingsgestel nu met 2x4mm gebogen maar ik denk dat dit niet voldoende is, ook omdat de wielen die ik besteld heb een asdiameter hebben van 6mm. Even over denken nog....
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb het landingsgestel in eerste instantie geheel volgens tekening gebouwd.
    2 stuks 5/32" dus 4 mm hoofdsteunen
    kruisversterking 1/16" dus 1,5 mm verenstaal met ongeveer 5 mm brede elastieken.

    Dit bleek een beetje te zwak, boog ver door bij harde landing en de kist werd dan terug de lucht in gestuiterd.
    De kist was ook iets zwaarder als op de tekening, bijna 6 kilo met volle tank.

    Hierna de elastieken vervangen door 1 cm brede stukjes binnenband van een fiets.

    [​IMG]
    Bovenstaande foto is die situatie.
    Dat ging beter maar nog niet perfect, de kist toch wat o benen (negatief camber) door de krachtige elastieken.

    Verder experimenteren dus.
    De 1,5 mm kruisstangen verbogen ook snel door de rubber bandjes, zeker als ik 2 of 3 rubbers per kant had.
    3 rubber bandjes per kant gaf de goede vering en demping maar was duidelijk te veel voor de 1,5 mm kruisstangen.
    Kruisstangen vervangen door iets langere van 2 mm verenstaal en dat was de beste oplossing.
    In de lucht heeft het landingsgestel iets negatief camber maar op de grond staan de wielen vrijwel recht
    En in totaal dus 6 strookjes fietsbinnenband voor de demping.
    Die worden wel baggervet van de olie maar slijten niet en gaan al zeker 5 jaar mee.

    Nog even een algemene opmerking over verende landingsgestellen.
    Op veel tekeningen zijn die afgebeeld in belaste toestand (wielen op de grond), ook de Lazy Ace tekening is zo.
    Maar als je de stangen zo buigt en onder de kist monteert ziet het er niet uit, je krijgt dan teveel camber (X-benen) als hij op de grond staat.
    Bouw het landingsgestel dus zo dat het BELAST volgens de tekening is

    Succes Willem
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Nuttige info Willem, dank!
    Ik zat eerst te denken om de voorste stang 5mm te doen en de achterste 4mm
    Ik denk dat ik nu toch voor 2x 4mm ga met een 2mm koppelstang gelijk aan die van deze foto (maar dan ietsje hoger)
    De wielstand blijft dan nagenoeg gelijk en er is toch nog wat veerlengte over om de klappen op te vangen

    [​IMG]

    Rob, ik denk dat voor jouw Super Lazy Ace wel 5mm nodig is

    Groeten, Ralf
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Ralf
    Ik denk dat een kruis, zoals op de tekening beter is.
    De Super Lazy Ace heeft op de tekening 3/16" dus 5 mm met een 3/32" dus 2,5 mm kruisversteviging.
    Ook hier denk ik dat de tekening juist is.

    Groeten Willem
     
  11. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Ik ga het proberen met starre kruisverbindingen zodat ik alleen vering op de banden heb. Ik ga daar volgende week aan verder en zal er foto's van plaatsen.
    Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe hoog ik hem op z'n pootjes ga zetten, ik wil een beetje een "Stearman look" krijgen.

    Ben nu met de aileron besturing bezig:).

    Rob.
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt iig voor de hbm buigmachine. Ik denk dat ik em ga bestellen ipv zelf een bouwen ;-).

    Succes en groet Q
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    John (Fuel Monkey) heeft voor mij het draaiwerk gedaan voor de buiger :thumbsup: Vakwerk John, dank
    Enkele M10 boutjes afdraaien en op lengte maken

    John.jpg

    Zelf aan de slag met de tapgaten in de strip 30x10

    DSC_3907.JPG

    DSC_3908.JPG

    De handel samenvoegen en wat blijkt...
    :banana::yes: Hij doet het prima!

    DSC_3910.JPG

    Griptang erbij om het verenstaal vast te zetten
    Hij werkt prima, uiteraard heb je met de HBM uitvoering meer mogelijkheden maar zelf maken geeft zeker :yes:voldoening

    DSC_3912.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Ariel en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Landingsgestel is gesoldeerd, het is een uitvoering met kruisdraden en trekveren geworden
    Even de boel opgetuigd om te kijken hoe ik met het zwaartepunt uitkom

    DSC_3926.JPG

    Zwaartepunt ligt aardig op zijn plek, de geplande servo's in de staart kunnen nu gewoon op hun plek in de romp
    daar is ruimte genoeg boven de ondervleugel

    DSC_3919.JPG

    Kapje nog even wat verder uithollen zodat deze goed past, daarna kan de boel geschuurd en behangen worden :yes: :D
    De tussenvleugel struts moet ik uiteraard ook nog maken
    De 5,25" Williams Brothers 'Smooth Contour' wielen die ik nog van Roel heb doen het wat mij betreft prima bij deze kist

    DSC_3933.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Ariel en E.hof vinden dit leuk.
  15. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Mooi werk mannen met die Lazy Aces van jullie!

    Nog een tip voor berenstaal buigen: Voor mijn HB1-XL heb ik 6mm verenstaal gebogen met een gasbrander (net oranjerood totdat het buigbaar is) en dan langzaam af laten koelen (niet laten schrikken) Daarna heb ik het staal (hopelijk goed genoeg) ontlaten door het twee keer een cyclus van opwarmen in de oven tot ca 210° en daarna de oven uitgezet, zodat alles heel langzaam afkoelt, 2 keer een uur gedaan.

    Ik hoop dat het landingsgestel daarmee weer genoeg taaiheid heeft. Een proefstuk heb ik zo behandeld en kon het met geen mogelijkheid tot (bros) breken krijgen.

    Misschien helpt dit jullie.

    Groeten,

    Florian
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag 8 bevestigingsplaatjes kunnen maken voor de vleugelstruts
    Strip messing 10x1 met een M3 moer erop gesoldeerd, tijdrovend klusje, krassen, gaten boren, zagen, vijlen, omzetten, altijd weer blij als dit soort klusjes gedaan zijn :p

    DSC_3948.JPG

    Gelijk in de menie en in de kleur van de vleugel

    DSC_3950.JPG

    Morgen is het weer klaar met de vakantie, ben toch blij met de vorderingen van de afgelopen 2 weken :beer:

    Groeten, Ralf
     
    Ariel vindt dit leuk.
  17. Snoopey67

    Snoopey67

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Vught
    Ongelooflijk Ralf en Rob wat gaan jullie enorm snel:thumbsup:. En beide Lazy Aces zijn nu al een plaatje om naar te kijken. Ik kan er alleen maar van leren en volg jullie vorderingen op de voet.
    Hierbij nog wat foto's van mijn vorderingen. Bovenste vleugelhelften zijn op de bovenste indekking, tips en vleugel bevestigen klaar. Eerste helft van de ondervleugel gaat een dezer dagen op de plank.
    20171230_231734.jpg
    20180107_232248.jpg
    Groet Jeroen
     
    strutter, MichielNED676 en jve vinden dit leuk.
  18. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Hoi Ralf

    Daar zit ik nu ook tegenaan te hikken........, Ik zit nog op materiaal te wachten wat besteld is. Dit zijn idd van die tijdrovende karweitjes, veel uren weinig vooruitgang :frustie:. Je doet dat wel erg vakkundig hoor!
    Ik ben nog steeds bezig met de besturing en diverse luikjes voor toegankelijkheid in al die verborgen ruimtes te behouden. Ik heb ook een eerste opzet voor het landingsgestel gemaakt maar ben daar nog niet helemaal blij mee. Verder veel "prutswerk" wat ook gedaan moet.

    @ Snoopey67: Ik zie al vleugels, zit toch ook mooie vooruitgang in :thumbsup:.

    Omdat we op deze manier veel van elkaar op kunnen steken en omdat het gewoon leuk is, hier nog een paar foto's van mij:

    [​IMG]
    Aileron aansturing

    [​IMG]
    Pull-Pull op richtingsroer in de maak

    [​IMG]
    Hoogteroer aansturing in de maak

    [​IMG]
    [​IMG]
    Luikjes :)

    [​IMG]
    Onderkant dichtgemaakt zoals Ralf.

    [​IMG]
    Eerste opzet van landingsgestel waar ik het zelf nog niet mee eens ben.

    Rob.
     
    strutter, Ariel en Q Brand vinden dit leuk.
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Jeroen, jij schiet ook lekker op zo :thumbsup:
    Dat zijn zeker leuke foto's Rob! Goede voortgang ook en mooie servo aansturingen.
    De hoorntjes lijm je er straks in met epoxy?
    Gaaf gaaf gaaf al die nieuwe Aces :beer:

    Groeten, Ralf
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gevoelsmatig zeg ik dat dat het niet houd, omdat het een paralellogram vormt, niet een driehoek. De sterkte tegen "naar achteren" wegbuigen zal dus niet optimaal zijn.
     

Deel Deze Pagina