Dubbeldekker Lazy Ace

Dan nog lijkt me die 60 cc radial best wel een beetje overpowered....
 
Hallo Ralf,

Ik zal morgen eens alles nazien en ook een foto maken van de cabane. Ik vlieg met 8000 tot 10000maH.
Vliegtijd was ruim 10 minuten. Motorisch was het wel minimaal. Lekker rustig rond tuffen.

Groeten,

Ron
 
Ralf

De Spad waar je het over hebt is dat de 1/4 schaal van Balsa USA?
De Spad is een 1/4 scale van Engel (vol kunststof), heb ik jaren geleden eens gekocht maar met de Saito erop heb ik nog 1,5 kilo lood in de neus nodig en dat is een beetje tegen mijn gevoel. Ik heb er nog even over nagedacht om hem achter de cockpit af te zagen en te vervangen door een balsa staart en stabilo en zo een hoop lood in de neus te besparen maar ik heb ervoor gekozen om aan de Lazy-ace te beginnen.

Dan nog lijkt me die 60 cc radial best wel een beetje overpowered....

Ja misschien wat overpowerd maar ik heb er ook al een gezien met een 100cc 2T boxer, die gebruiken ze als sleepviegtuig en dat gaat ergug goed. Ik verwacht ergens tussen de 7 en 8 kilo uit te komen en dan kan de Saito denk ik wel :).

Hier een paar foto's van mijn vorderingen



[url=https://flic.kr/p/ZfLyhx]

[url=https://flic.kr/p/ZGpNRY]

[url=https://flic.kr/p/21KKiUm]

[url=https://flic.kr/p/22dT28X]

[url=https://flic.kr/p/22rnjFK]

[url=https://flic.kr/p/HyiqQg]

Rob.
[/url][/url][/url][/url][/url][/url]
 
Hallo Rob, dank voor het plaatsen van de foto's!
Je bouwt mooi en je bent al een heel eind op weg
De bouwwijze lijkt veel op die van zijn kleine broertje.
Feel free to post more pics here :thumbsup:
De Saito lijkt me een zeer goede match voor deze kist

Groeten, Ralf
 
Het is allemaal wel heel dik en veel en groot, zeg . . .

Tenminste . . .

Wat wordt de spanwijdte?

Dat gaat niet snel stuk!

(Behalve als het de grond in gaat . . . )


jan.
 
De staart zit erop, deze heb ik deelbaar gemaakt voor transport/opslag
Koolstof pijpje wordt in het richtingsroer gelijmd

DSC_4129.JPG


Boel uitrichten en dan de gaten voor de bevestigingsboutjes doorboren

DSC_4130.JPG


De koolstof pijp zit opgesloten tussen de rompzijkanten
Deze krijgt aan de onderzijde een gat waar een bout doorgaat, deze klemt dan gelijk de struts op hun plek.
Bovenstukje nog indekken met balsa

DSC_4132.JPG


Ben benieuwd of ik 2 servo's in de staart kan doen om het zwaartepunt goed te krijgen

DSC_4136.JPG


Groeten, Ralf
 
De koolstof pijp zit opgesloten tussen de rompzijkanten
Deze krijgt aan de onderzijde een gat waar een bout doorgaat, deze klemt dan gelijk de struts op hun plek.
Bovenstukje nog indekken met balsa

Hoi Ralf,

Dit is een mooi doordachte oplossing, ik ben ook aan het kijken hoe ik de staart demontabel kan maken.
Zou je nog een paar extra foto's kunnen plaatsen als het helemaal functioneel is?

Ik ben ook weer een stukje verder, heb de vleugel pas gemaakt op de romp en de instelhoek voor elkaar. Volgende karwei is het motorspant

Rob.
 
Dank voor de leuke reacties mannen :thumbsup:!
Mooie voortgang Rob, pasmaken van de vleugel op de romp is een precisieklusje en vergt tijd.
Ik zal zeker wat foto's plaatsen van de aansluiting als ik zover ben
"En lekker lomp ;-)" ik vind deze bouw ook zo'n verademing na al die schaal projecten, kan er gewoon weer van genieten, heerlijk :yes:

Groeten, Ralf
 
Hallo Rob hier nog wat foto's van de montage van de staart
In de koolstof pijp heb een stukje rondhout gelijmd, daarin een gat geboord om een Toni Clark M3 messing insert te lijmen

DSC_3911.JPG


Bovenkant stabilo ook ingedekt
DSC_3912.JPG


Staart plaats je in stabilo, pen komt erdoorheen

DSC_3914.JPG


Staart wordt met 1 M3 boutje in de onderkant aangetrokken, ook komen er straks 2 strips van de struts onder zodat deze daarmee tegelijk vast zitten
Voor de quicklinks lijm ik nog een stripje Paxolin in het hoogteroer
Op deze manier zit de boel mooi opgesloten

DSC_3916.JPG


DSC_3920.JPG


Groeten, Ralf
 
Mooi gemaakt hoor!
Maar ik had denk ik aan de voorkant van het stabilo ook nog een boutje voorzien, zodat het stabilo niet kan "opwippen".
 
Dank je wel Nico :)
De 2 boutjes aan de voorzijde houden het opwippen tegen als het goed is, de vin zit ingeklemd en kan geen kant op

Groeten, Ralf
 
DSC_3924.JPG


Sleuf gezaagd in de koolstof 5/3 pijp
Messing strip 10x1 vijlen en ingelijmd met epoxy

DSC_3926.JPG


DSC_3932.JPG


De struts blijven vast aan het stabilo en worden door 1 M3 bout vastgezet

DSC_3945.JPG


Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf,

Dat heb je op deze manier heel mooi opgelost, het idee om het stabilo aan de voorkant van bovenaf vast te zetten vind ik erg goed. Omdat ik al begonnen was aan de staart heb ik deze keer gekozen voor een paspen met twee boutjes vanaf de onderkant. Omdat er in deze kist plaats genoeg is ga ik aan de zijkant een klepje maken zodat ik er makkelijk bij kan en niet vanaf de onderkant helemaal naar het stabilo hoef te mikken met de boutjes. Ik ga jouw methode wel serieus overwegen voor mijn volgende project, ik ben van plan om na de Lazy-Ace te beginnen aan een Pietenpol :).

Hier mijn voortgang:


Gaatjes boren voor paspen en boutje




Begint al echt op een vliegtuig te lijken :koud:

[url=https://flic.kr/p/HSrd8D]

Methode met paspen en boutje


Omdat het mij niet lukt om een uitslag te magen van vierkant naar rond :frustie:, heb ik maar een mal gemaakt om het gat naar het motorspant te dichten.

Rob.[/url]
 
Mooi hoor Ralf en Rob!


Wat vliegt nou eigenlijk strakker, de Lazy ace of een HB-1?

De dubbeldekker is iig mooier, dat wel..

Succes en groet Q
 
Wow, je gaat hard Rob, mooi werk! :thumbsup:
Lijkt mij een prima oplossing die je hebt gekozen, die zal er niet afwaaien :)
Uitslagen maken is ook erg lastig omdat je rekening moet houden met de materiaaldikte
Zoals jij het doet is de beste methode, gewoon in het werk bepalen :yes:

Q ik zou niet weten welke van de 2 strakker vliegt, ik heb zelf alleen met de Ace gevlogen.
Eerlijk gezegd lijkt het me niet eens zo heel veel verschil maken zij het dat de dubbeldekker meer vleugeloppervlak heeft en dus iets meer zal 'floaten'
Hij heeft echter ook meer luchtweerstand, ik denk dat de HB1 wat sneller zal vliegen

Ik kwam erachter dat het achterste cockpitspant hoger is, dus de zaag er in en een nieuwe maken

DSC_3946.JPG


Bovenste ligger zit erop

DSC_3950.JPG


Fuel Monkey zal de 1/4 piloot herkennen :thumbsup:, deze moest helaas van zijn benen ontdaan worden.
Ik had een 1/5 piloot gekocht maar deze oogde veel te klein in de romp

DSC_3953.JPG


DSC_3954.JPG


Voor zover maar weer even,

Groeten en allen een fijne kerst :bier:, Ralf
 
Back
Top