Ik heb het landingsgestel in eerste instantie geheel volgens tekening gebouwd.
2 stuks 5/32" dus 4 mm hoofdsteunen
kruisversterking 1/16" dus 1,5 mm verenstaal met ongeveer 5 mm brede elastieken.
Dit bleek een beetje te zwak, boog ver door bij harde landing en de kist werd dan terug de lucht in gestuiterd.
De kist was ook iets zwaarder als op de tekening, bijna 6 kilo met volle tank.
Hierna de elastieken vervangen door 1 cm brede stukjes binnenband van een fiets.
Bovenstaande foto is die situatie.
Dat ging beter maar nog niet perfect, de kist toch wat o benen (negatief camber) door de krachtige elastieken.
Verder experimenteren dus.
De 1,5 mm kruisstangen verbogen ook snel door de rubber bandjes, zeker als ik 2 of 3 rubbers per kant had.
3 rubber bandjes per kant gaf de goede vering en demping maar was duidelijk te veel voor de 1,5 mm kruisstangen.
Kruisstangen vervangen door iets langere van 2 mm verenstaal en dat was de beste oplossing.
In de lucht heeft het landingsgestel iets negatief camber maar op de grond staan de wielen vrijwel recht
En in totaal dus 6 strookjes fietsbinnenband voor de demping.
Die worden wel baggervet van de olie maar slijten niet en gaan al zeker 5 jaar mee.
Nog even een algemene opmerking over verende landingsgestellen.
Op veel tekeningen zijn die afgebeeld in belaste toestand (wielen op de grond), ook de Lazy Ace tekening is zo.
Maar als je de stangen zo buigt en onder de kist monteert ziet het er niet uit, je krijgt dan teveel camber (X-benen) als hij op de grond staat.
Bouw het landingsgestel dus zo dat het BELAST volgens de tekening is
Succes Willem