Goed, het vervolg: slecht stabilo! Daar ga ik een nieuwe voor bouwen.
Onlangs heb ik een enorm positieve ervaring gehad met een ander profiel op het stabilo van mijn Möwe.
Daarover heb ik off-line een discussie gevoerd met Rick NL. Achteraan een kopie van die conversatie, en een stukje aerodynamische verklaring.
Het nieuwe stabilo (100cm span!) zal in een gemixte bouwwijze worden gerealiseerd:
- vaste deel van het stabilo (wat van origine ook niet doorzichtig is) wordt in een balsa-schuim-balsa sandwich gebouwd, met een beetje glas-epoxy versterking
- het hoogte-roer wordt in ribbenbouw uitgevoerd. Tweedelig met elk een aparte servo.
Servo's:
Alles word High Voltage (HV)
- rolroer (100x10cm!!) : Graupner HVS 933 BB MG à dik 7 kgcm
- hoogte : 2 stuks KST DS315MG WV à dik 4 kgcm
- richting en sleepkoppeling : Hitec D485 HVV à 7,5 kgcm
- remkleppen : (meervoud! 4 stuks! boven en onder) Pilchler DS2408HV à 2,5 kgcm
Er komt een elektromotor in. Ik wil persé onafhankelijk kunnen zijn, en ook op de helling een terugkeerverzekering ingebouwd hebben. De motor heb ik nog liggen Een 6.7:1 vertraagde Kontyronik Kira 600-17 op 8S lipo à ±1200W. Ik heb ook liever 1,5 kg motor plus accu in de neus liggen dan 1,5 kg balanslood ...
De D-box van de vleugels worden eerst met 1 laag 50 grams glas afgewerkt (er is erg licht balsa gebruikt), daarna wordt de vleugel bespannen met Koverall en in kleur gespoten.
Huidige bouwstatus:
- Stabilo-kern gesneden, ribben tekening gemaakt (in WingDev om uit te frezen, en op papier geplot met de frees

om op te bouwen. De onderschaal van de gesneden kern wordt als bouwplank gebruikt.
- vleugels : kleine puntjes bijgewerkt, ben nu bezig met het uittekenen van servo frames etc. om alle servo's in te kunnen bouwen. Belangrijkste: die voor in de vleugels. Als die lappen eenmaal van m'n werkbank af zijn eb ik weer ruimte ....
==================================================================
DirkSchipper aan Rick NL:
Hoi,
Jij hebt mijn bericht over het stabilo van mijn Möwe gelezen.
De sterke verbetering van reactie op sturen kan ik begrijpen, maar wat mij (en anderen!!) opvalt is dat ook het glijden sterk is verbeterd. M.n. de glijhoek is gewoon zichtbaar beter.
Ik snap dat niet. Het stabilo is qua top-view identiek, profieldikte is ook gelijk gebleven.
Heb jij daar een verklaring voor?
Rick NL aan DirkSchipper:
Hallo Dirk,
Aan de weerstand van het stabilo zal het waarschijnlijk niet liggen, een verschil (wat er wel zal zijn) zal tov de rest niet duidelijk opvallen.
Hierbij mijn idee over wat er spelen kan of zal:
Doordat je vertikale krachten op je stabilo veel vloeiender met de invalshoek varieren het vliegbeeld van je toestel zo veel rustiger worden rond de langsas, dat je vleugel (en romp) met een veel constantere invalshoek vliegen waardoor die weerstand duidelijk afneemt.
Dit effect van de rust merkte je al zoals je schrijft bij het globale gedrag, maar op kleinere tijdschaal zal je toestel ook rustiger vliegen. Iets dat je niet direct terugziet in het vliegbeeld omdat het niet zoveel invloed heeft op de baan van het toestel en je kleinere fluctuaties van de invalshoek ook niet makkelijk ziet.
Dirk Schipper aan Rick NL:
Citaat Rick NL:
Aan de weerstand van het stabilo zal het waarschijnlijk niet liggen, een verschil (wat er wel zal zijn) zal tov de rest niet duidelijk opvallen.
Einde citaat.
Ja, mee eens. Dat vond ik ook. Het zal vast 1 of 2 procentjes schelen, maar dat merk je niet op.
Citaat Rick NL:
Doordat je vertikale krachten op je stabilo veel vloeiender met de invalshoek varieren het vliegbeeld van je toestel zo veel rustiger worden rond de langsas, dat je vleugel (en romp) met een veel constantere invalshoek vliegen waardoor die weerstand duidelijk afneemt.
Dit effect van de rust merkte je al zoals je schrijft bij het globale gedrag, maar op kleinere tijdschaal zal je toestel ook rustiger vliegen. Iets dat je niet direct terugziet in het vliegbeeld omdat het niet zoveel invloed heeft op de baan van het toestel en je kleinere fluctuaties van de invalshoek ook niet makkelijk ziet.
Einde citaat.
Hier heb je inderdaad een punt. Je weet wellicht nog dat de Möwe zo'n möwen-knik-vleugel heeft. V-stelling aan de wortel, maar 60% heeft nul V-stelling. Niet bepaald een configuratie om lekker stabiel mee te cirkelen, en dat deed hij ook niet. Doorlopend druk aan het sturen om hem netjes z'n bochtjes te laten draaien. Maar .... ook dat is verbeterd. Dat moet liggen aan een stabielere vlucht. Ik realiseer me nu dat hij vroeger nogal de neiging had om tijdens het cirkelen van snelheid te veranderen. De ene keer langzamer, de andere keer sneller. En (overeenkomende met 1-2% meer/minder weerstand op stabilo) dat merk je niet tot het 10% of meer harder/langzamer gaat. En dat was gisteren ook weg (sterk verminderd).
Grappig om te constateren dat enkel de keuze van het profiel zo'n grote impact kan hebben.
N.B.
Het oude profiel was ook wel extreem anders dan het nieuwe. Oud had z'n dikste punt zo rond de 45% - 50%, bij HT-14 ligt dat nog voor de 20%!!!
==================================================================
Een stukje aerodynamische onderbouwing over de oorzaak:
==================================================================
Over de drie profielen in de grafieken
- NACA0011-xd40% lijkt veel op het profiel van Hans' Mini Nimbus en mijn ASK-13.
Kenmerk: dikste punt ligt ver naar achteren (op 40%).
- Bij de 'gewone' NACA0011 ligt het dikste punt al wat verder naar voren (30%).
- Bij de HT14 11% ligt het dikste punt nog veel verder naar voren (18% !!!) bovendien is de neus veel minder scherp.
Wat zie je in de grafiek:
Bij de groene zie je dat er bij een invalshoek-verandering van -1 naar +1 graad eigenlijk niets in de lift verandert (blijft nul). pas bij grotere uitslagen verandert dat waarbij hij bij -2 resp. +2 graden gelijk is aan de lift van HT14.
Bij de rode zie je dat dat gedrag er nog steeds is, maar beperkt wordt tot -0,5 tot +0,5 graden. Daar komt wel BIJ dat in eerste instantie het effect verkeerdom werkt. Bij een kleine down-verstoring zie je dat de lift toeneemt, ergo nog meer down. Pas voorbij die halve graad gaat het weer de goede kant op.
De zwarte grafiek (HT14) is bijna recht. Dwz. hij reageert onmiddellijk op een verandering van invalshoek, en de goede kant op, en proportioneel (grote verstoring is ook grote correctie-lift).
In de lift-weerstands-polaire zie je ook nog dat bij de HT14 de weerstand het laagst is naarmate je bij nul graden in de buurt komt. Dat is ook het gebied waarin het profiel het meest 'verblijft'.
==================================================================