Afbouwverslag ASK-13

DirkSchipper

Forum veteraan
Nadat ik heel lang vooral veel met frees-gerelateerde zaken bezig ben geweest, is het nu weer eens tijd voor vliegtuigen. Een ASK-13, spanwijdte 5m33, ooit ruwbouw over gekocht. Wat heb ik:
P1050276.JPG


20150710_215215.jpg


- een 2e keuze glasromp, erg licht (hangt voorlopig nog even aan het plafond):
IMG_20180409_181812.jpg


- twee ruwbouw vleugels. En wat voor vleugels: 2m50 elk, wortelkoorde 52cm, tipkoorde 22 cm! :eek: Wel allebei erg licht:
IMG_20180409_180043.jpg


- Een kielvlak:
IMG_20180409_180121.jpg


- Een licht, maar slecht gebouwd, stabilo:
Stabilo.jpg
 
Goed, het vervolg: slecht stabilo! Daar ga ik een nieuwe voor bouwen.
Onlangs heb ik een enorm positieve ervaring gehad met een ander profiel op het stabilo van mijn Möwe.
Daarover heb ik off-line een discussie gevoerd met Rick NL. Achteraan een kopie van die conversatie, en een stukje aerodynamische verklaring.

Het nieuwe stabilo (100cm span!) zal in een gemixte bouwwijze worden gerealiseerd:
- vaste deel van het stabilo (wat van origine ook niet doorzichtig is) wordt in een balsa-schuim-balsa sandwich gebouwd, met een beetje glas-epoxy versterking
- het hoogte-roer wordt in ribbenbouw uitgevoerd. Tweedelig met elk een aparte servo.

Servo's:
Alles word High Voltage (HV)
- rolroer (100x10cm!!) : Graupner HVS 933 BB MG à dik 7 kgcm
- hoogte : 2 stuks KST DS315MG WV à dik 4 kgcm
- richting en sleepkoppeling : Hitec D485 HVV à 7,5 kgcm
- remkleppen : (meervoud! 4 stuks! boven en onder) Pilchler DS2408HV à 2,5 kgcm

Er komt een elektromotor in. Ik wil persé onafhankelijk kunnen zijn, en ook op de helling een terugkeerverzekering ingebouwd hebben. De motor heb ik nog liggen Een 6.7:1 vertraagde Kontyronik Kira 600-17 op 8S lipo à ±1200W. Ik heb ook liever 1,5 kg motor plus accu in de neus liggen dan 1,5 kg balanslood ... :D

De D-box van de vleugels worden eerst met 1 laag 50 grams glas afgewerkt (er is erg licht balsa gebruikt), daarna wordt de vleugel bespannen met Koverall en in kleur gespoten.

Huidige bouwstatus:
- Stabilo-kern gesneden, ribben tekening gemaakt (in WingDev om uit te frezen, en op papier geplot met de frees :D om op te bouwen. De onderschaal van de gesneden kern wordt als bouwplank gebruikt.
- vleugels : kleine puntjes bijgewerkt, ben nu bezig met het uittekenen van servo frames etc. om alle servo's in te kunnen bouwen. Belangrijkste: die voor in de vleugels. Als die lappen eenmaal van m'n werkbank af zijn eb ik weer ruimte .... :D

==================================================================
DirkSchipper aan Rick NL:
Hoi,
Jij hebt mijn bericht over het stabilo van mijn Möwe gelezen.
De sterke verbetering van reactie op sturen kan ik begrijpen, maar wat mij (en anderen!!) opvalt is dat ook het glijden sterk is verbeterd. M.n. de glijhoek is gewoon zichtbaar beter.
Ik snap dat niet. Het stabilo is qua top-view identiek, profieldikte is ook gelijk gebleven.
Heb jij daar een verklaring voor?

Rick NL aan DirkSchipper:
Hallo Dirk,
Aan de weerstand van het stabilo zal het waarschijnlijk niet liggen, een verschil (wat er wel zal zijn) zal tov de rest niet duidelijk opvallen.

Hierbij mijn idee over wat er spelen kan of zal:
Doordat je vertikale krachten op je stabilo veel vloeiender met de invalshoek varieren het vliegbeeld van je toestel zo veel rustiger worden rond de langsas, dat je vleugel (en romp) met een veel constantere invalshoek vliegen waardoor die weerstand duidelijk afneemt.
Dit effect van de rust merkte je al zoals je schrijft bij het globale gedrag, maar op kleinere tijdschaal zal je toestel ook rustiger vliegen. Iets dat je niet direct terugziet in het vliegbeeld omdat het niet zoveel invloed heeft op de baan van het toestel en je kleinere fluctuaties van de invalshoek ook niet makkelijk ziet.

Dirk Schipper aan Rick NL:
Citaat Rick NL:
Aan de weerstand van het stabilo zal het waarschijnlijk niet liggen, een verschil (wat er wel zal zijn) zal tov de rest niet duidelijk opvallen.
Einde citaat.
Ja, mee eens. Dat vond ik ook. Het zal vast 1 of 2 procentjes schelen, maar dat merk je niet op.

Citaat Rick NL:
Doordat je vertikale krachten op je stabilo veel vloeiender met de invalshoek varieren het vliegbeeld van je toestel zo veel rustiger worden rond de langsas, dat je vleugel (en romp) met een veel constantere invalshoek vliegen waardoor die weerstand duidelijk afneemt.
Dit effect van de rust merkte je al zoals je schrijft bij het globale gedrag, maar op kleinere tijdschaal zal je toestel ook rustiger vliegen. Iets dat je niet direct terugziet in het vliegbeeld omdat het niet zoveel invloed heeft op de baan van het toestel en je kleinere fluctuaties van de invalshoek ook niet makkelijk ziet.

Einde citaat.
Hier heb je inderdaad een punt. Je weet wellicht nog dat de Möwe zo'n möwen-knik-vleugel heeft. V-stelling aan de wortel, maar 60% heeft nul V-stelling. Niet bepaald een configuratie om lekker stabiel mee te cirkelen, en dat deed hij ook niet. Doorlopend druk aan het sturen om hem netjes z'n bochtjes te laten draaien. Maar .... ook dat is verbeterd. Dat moet liggen aan een stabielere vlucht. Ik realiseer me nu dat hij vroeger nogal de neiging had om tijdens het cirkelen van snelheid te veranderen. De ene keer langzamer, de andere keer sneller. En (overeenkomende met 1-2% meer/minder weerstand op stabilo) dat merk je niet tot het 10% of meer harder/langzamer gaat. En dat was gisteren ook weg (sterk verminderd).

Grappig om te constateren dat enkel de keuze van het profiel zo'n grote impact kan hebben.

N.B.
Het oude profiel was ook wel extreem anders dan het nieuwe. Oud had z'n dikste punt zo rond de 45% - 50%, bij HT-14 ligt dat nog voor de 20%!!!

==================================================================


Een stukje aerodynamische onderbouwing over de oorzaak:
==================================================================
Over de drie profielen in de grafieken
- NACA0011-xd40% lijkt veel op het profiel van Hans' Mini Nimbus en mijn ASK-13.
Kenmerk: dikste punt ligt ver naar achteren (op 40%).
- Bij de 'gewone' NACA0011 ligt het dikste punt al wat verder naar voren (30%).
- Bij de HT14 11% ligt het dikste punt nog veel verder naar voren (18% !!!) bovendien is de neus veel minder scherp.

Wat zie je in de grafiek:
Bij de groene zie je dat er bij een invalshoek-verandering van -1 naar +1 graad eigenlijk niets in de lift verandert (blijft nul). pas bij grotere uitslagen verandert dat waarbij hij bij -2 resp. +2 graden gelijk is aan de lift van HT14.
Bij de rode zie je dat dat gedrag er nog steeds is, maar beperkt wordt tot -0,5 tot +0,5 graden. Daar komt wel BIJ dat in eerste instantie het effect verkeerdom werkt. Bij een kleine down-verstoring zie je dat de lift toeneemt, ergo nog meer down. Pas voorbij die halve graad gaat het weer de goede kant op.
De zwarte grafiek (HT14) is bijna recht. Dwz. hij reageert onmiddellijk op een verandering van invalshoek, en de goede kant op, en proportioneel (grote verstoring is ook grote correctie-lift).

Vergelijk%203%20stabilo-profielen%20Cl-Alfa.JPG


In de lift-weerstands-polaire zie je ook nog dat bij de HT14 de weerstand het laagst is naarmate je bij nul graden in de buurt komt. Dat is ook het gebied waarin het profiel het meest 'verblijft'.

Vergelijk%203%20stabilo-profielen%20Polaire.JPG


==================================================================
 
Een hele mooie ASK-13 Dirk en het formaat mag er wezen. Heb je al een bepaald idee hoe je hem verder gaat (af)bouwen of staat dat nog helemaal open?

Edit: ik lees nu net jouw extra informatie. :)
 
Blijft mooi om een ASK-13 zo te zien.

Niet dat ik me te veeleisend wil opdringen aan je Dirk maar ik las hier een mooi bouwverslag van een ASK-13. Misschien dat je er enkele extra ideeën mee kan opdoen?
 
De rolroer-servo's worden op een plankje in een passend frame-pje gemonteerd. Het plankje met servo wordt van buitenaf tegen een plankje tussen twee ribben gemonteerd. Zo blijven de servo's eenvoudig van buiten af bereikbaar.

Montage%20rolroerservo's.png

Van binnenuit naar buiten (onderkant) gezien.

Montage%20rolroerservo's%20van%20onderen.png

Vanaf onderen gezien.
 
Een ASK-13, spanwijdte 5m33, ooit ruwbouw over gekocht.

(Afhankelijk van de prijs:) categorie 'gouden aanschaf'. :worship:


een 2e keuze glasromp, erg licht (hangt voorlopig nog even aan het plafond):

Gaat die zo niet krom trekken?


Er komt een elektromotor in. Ik wil persé onafhankelijk kunnen zijn

Starten uit de hand? Of vanaf een startwagen?


Ik kwam net wel een plaatje tegen van een mooi kleurpatroon.

Ik heb weinig echt mooie schema's gezien.

Ter inspiratie:

https://abpic.co.uk/pictures/model/Schleicher ASK-13/?

Succes!


jan.
 
Gaat die zo niet krom trekken?
Het is me niet opgevallen.
Maar ... als je een kist op z'n wiel en staart laat staan, trekt hij toch ook niet krom?!
Starten uit de hand? Of vanaf een startwagen?
Er komt een (niet intrekbaar) wiel onder de kist.
Ik maak ook een koppeling ivoor een flits-/bungee-start: Blokje (stevig) hout voor/onderin. Gaatje erin boren, 30 gr schuin naar voren gericht. Messing pijpje erin lijmen 25-30mm lang.
Flitskoppeling is een stalen stift, 1-2 mm dunner dan, en 5-7 mm langer dan de diepte, van de binnenmaat messingbuis. Aan een kant van de stift wordt het bungee-elastiek bevestigd. Stift erin steken, bungee op spanning brengen, los laten. Zodra de spanning van de stift af is, valt hij uit de messing buis. Meermaals gelezen op www.rc-network.de.

Starten uit de hand kan wellicht (gezien de vleugelbelasting), maar lijkt me zeker in het begin niet slim. Het is toch net iets anders om een 2-3-4 meter kist van max 4 kg in je hand in bedwang te houden, dan zo'n kist van (verwacht) 10 kg en 4-5-6- keer het vleugeloppervlak ... :eek:

Dank voor de link met zo ontzettend veel schema's! :thumbsup:
 
Dan wordt het dus geen model van een bestaand vliegtuig . . .

Vind ikzelf persoonlijk altijd wel leuk . . .


jan.
 
in hetzelfde blokje kan ik (achter die bungee-koppeling) ook een gewone sleepkoppeling maken (methode horizontaal buisje in het blok en van buiten af een sleufje door de romp, blokje en buisje).
 
Voortgang vanavond: 6 servoraampjes. Eigenlijk 8 want 2 dubbel, die liggen bu in de lijmklemmen op elkaar te drogen. Plus de dekseltjes en montageplankjes.
Ik ben tevreden.

Servoraampjes.jpg
 
Back
Top