Modelstoomsleepboot Dockyard V

Toch een update over de bouw.
In de vorige foto, item #176, vaar ik met het schip onder stoom zonder de machinekamer lantaarn.
De reden was, dat ik de luiken niet kon openzetten en daarom de gehele lantaarn niet geplaatst heb.
Ik was bang, dat de hitte van de stoommachine niet kon ontwijken en de temperatuur in het schip zodanig zou oplopen, dat er schade kon ontstaan aan de elektronica.
Ondertussen heb ik een oplossing bedacht om deze luiken op elke stand open te kunnen zetten.
Voor huidige stand, zie onder.

Bekijk bijlage 287509

De kosten voor deze oplossing bedragen, EUR 3,50 voor de magneetjes.
Op onderstaande foto de proefopstelling met een magneet in een houder en een cirkelsegment uit dun blik gesoldeerd aan de onderkant van het luik.

Bekijk bijlage 287507

Op de onderstaande foto de gehele machinekamer lantaarn met de magneten en de cirkelsegmenten. Nu kan ik in elke stand het luik laten staan. Aan de onderkant, de gebruikte magneetjes, worden verkocht voor het koppelen van sieraad kettingen(geen aandrijf kettingen).

Bekijk bijlage 287510
Op de laatste foto hoe ik uit dun blik de segmenten heb gemaakt, va vele mislukkingen om uit te steken.

Bekijk bijlage 287512
Beste "Stoompomp",

Een zijn nog steeds veel wegen die naar Rome leiden.
Met een Dremel en een slijpschijfje. Super.
En met een kleine steekbeitel met een radius ging dus niet, jammer.
Stansen ligt niet binnen je bereik? Dunne carrosserie rivetten?
Het ziet er super uit, idee is ook goed, magneetjes als raamopenzetter.
Ik heb al veel raamopenzetters gezien, deze is mooi.
Ziet er allemaal goed uit, je ziet de enorme inzet er aan af.

Veel bouwplezier,
Willum

Is er geen plaats voor een ventilator in je schip?
 
machinekamer lantaarn.
Ik heb me suf gezocht naar een lamp........... niets kunnen vinden.
Wellicht bedoel je schijnlicht, dat kan je beter vertalen door: machinekamerkap.
Oplossing met die magneten is heel mooi.
Nu alleen dat blik nog roestvrij houden.
Maak je nog een machinekamer- en verblijfs-ingangs"luik"?
 
Ik heb me suf gezocht naar een lamp........... niets kunnen vinden.
Wellicht bedoel je schijnlicht, dat kan je beter vertalen door: machinekamerkap.
Oplossing met die magneten is heel mooi.
Nu alleen dat blik nog roestvrij houden.
Maak je nog een machinekamer- en verblijfs-ingangs"luik"?

Bang voor roest, waarom?
Gewoon vertinnen.
Dat doen ze toch met blik.

Groet,
Willum
 
Ik heb me suf gezocht naar een lamp........... niets kunnen vinden.
Wellicht bedoel je schijnlicht, dat kan je beter vertalen door: machinekamerkap.

In de bijlage zie je waarom ik over machinekamer lantaarn spreek. Het is de tekst op de RDM tekening voor bouwnummers No 227- 228, constuctieplan no 227004A, d.d. 22.12.'41
 

Bijlagen

Schermafbeelding 2018-07-12 om 17.31.56.png


Schermafbeelding 2018-07-12 om 17.30.55.png


licht is wel gebruikt, lantaarn niet.
Vast uit de mode geraakt.
 
Volgens mij is blik vertind staal?

Blik is dun gewalst staalplaat.
Blik is meestal vertind,
zoals het alom bekende conservenblik,
maar ook de vertinde vlakplaat.
Niet alle blikken gaan direct naar de staaloven.
Bij grotere partijen ontdoet men het vertinde conserveblik van het tin.
Dit tin wordt dan weer in staven gegoten om weer gebruikt te kunnen worden.
De zuivere tinstaven krijgen hierbij een werknummer en de legeringsprocenten zijn ingeslagen.
Zoals de foto hieronder:

upload_2018-7-12_17-59-49.png


upload_2018-7-12_18-0-8.png


Groet,
Willum
 
licht is wel gebruikt, lantaarn niet.
Vast uit de mode geraakt.

Kunnen wij het volgende afspreken:
- Ik gebruik de terminologie/benaming, zoals gebruikt op de RDM tekeningen, zodat een eventuele andere bouwer eenheid heeft in de benaming.
- Jij gebruikt de andere benaming in je antwoorden.

Ik word altijd onprettig gestoord van handleidingen geschreven door "Whizz-kids", waarbij per hoofdstuk, zelfs per alinea dezelfde functie/toetsen, een andere benaming heeft.
 
Laatst bewerkt:
Blik is dun gewalst staalplaat.

Blik is meestal vertind,
zoals het alom bekende conservenblik,
maar ook de vertinde vlakplaat.
Niet alle blikken gaan direct naar de staaloven.
Bij grotere partijen ontdoet men het vertinde conserveblik van het tin.
Dit tin wordt dan weer in staven gegoten om weer gebruikt te kunnen worden.
De zuivere tinstaven krijgen hierbij een werknummer en de legeringsprocenten zijn ingeslagen.

upload_2018-7-20_20-14-37.png

Klaar om te onttinnen:

Autoblik was altijd blank.
Blikschade?
En is tegenwoordig met een antiroest laagje bedekt.

Groet,
Willum
 
Na het evenement op 04 augustus 2018 in Kerkwerve heb ik weinig tijd kunnen besteden aan mijn schip.
Onze modelbouwvereniging Voorne, moest verhuizen van Vierpolders naar Den Briel, de Rik 18f.
Het inrichten van het nieuwe clubgebouw heeft de nodige tijd gekost.
Deze week weer tijd voor de Dockyard V.
Ik heb de toegang naar het vooronder verder afgewerkt, deur en schuifluiken.
Op onderstaande foto van het werkelijke schip, zijn de 2 luiken te zien, die over elkaar schuiven om het dak voldoende te kunnen openen,
SAM_1621.JPG


Op onderstaande foto te zie hoe ik dit heb opgelost.

SAM_2084.JPG


Op onderstaande foto, zoals in werkelijkheid.

SAM_1877.JPG


Mijn resultaat,

SAM_2086.JPG


Voor de passing van de deur en het doorlopen van de ondersteuningsrails, zie onderstaande foto.

SAM_2087.JPG
 
Laatst bewerkt:
Beste Stoompomp,
Kwam deze nog tegen:

upload_2018-9-8_18-19-33.png


Zag er netjes verzorgd uit.
Kon helaas niet achter de machine, er zat een brandschot in.
En nog veel meer van dat spul.

Groet,
Willum
 
Zag er netjes verzorgd uit.
Kon helaas niet achter de machine, er zat een brandschot in.

Willum,
Bedankt. De vragensteller komt a.s. maandag bij mij thuis langs om alle gevonden tekeningen en afbeeldingen te kunnen doorspreken.
Je foto zal ik uitprinten om deze te tonen.
Groeten.
Henk.
 
Back
Top