ASK-13 van APModels

Ruderhorn zit veel te laag (plm. 1 cm.) op het richtingsroer gemonteerd.

De buitenbuis komt onder een veel te grote hoek uit de romp.

Kortom: eea. sluit beroerd op mekaar aan . . .


jan.
 
Ruderhorn zit veel te laag (plm. 1 cm.) op het richtingsroer gemonteerd.

De buitenbuis komt onder een veel te grote hoek uit de romp.

Kortom: eea. sluit beroerd op mekaar aan . . .


jan.

Maaruhhh, dat was toch al zo? Dan kan het geen verrassing zijn... Of heb je de locatie van de rudderhorn veranderd?
 
Laatst bewerkt:
Mosterd na de maaltijd maar zulke zaken probeer ik altijd eerst even uit voordat ik iets vastlijm. :D
Maar in dit geval zou ik het gewoon oplossen met een ball-link, dan kom je sowieso al zo'n 7-8mm hoger uit.
Anders rudderhorn eruitslijpen en bijv. een Gabriel rudderhorn (overkill maar wel verdomd mooi spul) erin lijmen.
In ieder geval geen reden tot paniek of verhoogd stressniveau.

Ik heb mij er al een paar jaar geleden bij neergelegd dat ARF in de meeste gevallen betekend dat je in plaats van bouwen nu moet assembleren en repareren.
 
Dia andere ellende ging over de hoogteroeren!


jan.
Op eerdere foto’s is/was het probleem ook ook al te zien/aangegeven...

Maar goed, problemen zijn er om op te lossen.

Een ballink aansturing zou ik niet aanraden, spelen zal je al wel hebben als je nu alles aansluit maar met een ballink zal het alleen maar erger worden.
 
Laatst bewerkt:
Een ballink aansturing zou ik niet aanraden, spelen zal je al wel hebben als je nu alles aan sluit maar met een ballink zal het alleen maar erger worden.

Want? :weetnie:
Dit krijg je alleen als het deel tussen link en laatste vaste punt te zwak/zacht is.
Uiteindelijk is het maar een richtingroer van een 3 meter oldtimerachtige zwever.
Ik zie hem nog niet met 250km/u door de Alpen knallen met deze kist.

Maarrûh, onder de streep.
Jan, het is jouw feessie! :thumbsup:
 
Een ball-link belast het roerhoorntje asymmetrisch. Dat levert wat stuuronnauwkeurigheid op (weinig als je geen Alpine kunstjes gaat doen), en flexibele aansturing vergroot de kans op flutter.
Maar de torsie-belasting die er door ontstaat kan er uiteindelijk voor zorgen dat hij inscheurt/afbreekt bij het voetje. Niet na een dag/week/maand, maar na een paar jaar, als je er helemaal niet meer aan denkt.... En da's zuur .... :confused::mad:
 
Nou hierom

6F40F303-A79B-40B9-BD71-2D95FC17EE83.jpeg


Verder moet Jan het allemaal zelf weten, maar ik zou alles eruit trekken. Dit is echt kak.
 
Je had toch geen zin om nieuwe openingen te maken?
Als je dit nu wel gaat doen waarom heb je dan vanalles al volledig vastgelijmd?
 
Je had toch geen zin om nieuwe openingen te maken?

Niet als ik dan met matjes en hars moet gaan knoeien (van binnenuit).

Maar alleen een opening boren/slijpen, met zo'n metalen stang met een Z erin: lijkt me geen probleem.


jan.
 
Even weggeweest.

Begonnen met verbinder en hevel.

20181019_211327_1540382723468_resized.jpg


4 lagen carbon met UHU 300 verlijmd.

Niet spontaan enthousiast inlijmen!

Eerst:

20181019_222951_1540382720593_resized.jpg


Komen nog extra verstevigingen bij.

En toen het stabilo eerst maar eens uitgemeten.

20181021_231658_1540382677727_resized.jpg


20181021_231636_1540382680368_resized.jpg


Wie goed kijkt ziet twee streepjes.

Zit zeker 2 cm. verschil tussen . . .

Ook op het oog zit het ding hartstikke scheef. :mad:

Er begint zich een bouwdipje te ontwikkelen . . . :(


jan.
 
Wat een mooi project is het toch.

Het carbon buisje als verbinder tussen de 2 halve hoogteroenen is toch geen luptrusie buis, maar hopelijk een opgebouwd met weefsel.
Een pultrusie buis met alleen vezels in lengterichting zal onherroepelijk delamineren, Die is niet op torsie gemaakt.
 
Jan probeer met de lat eens te meten vanaf de neuslijst van de vleugel tot de tip stabilo.
Soms is het midden van de romp niet de naad.
Misschien geeft meten vanaf de neus van de vleugel een ander beeld.
 
Het carbon buisje als verbinder tussen de 2 halve hoogteroenen

:confused:

4 lagen carbon met UHU 300 verlijmd. :)


Soms is het midden van de romp niet de naad.

Klopt, heb ik nagemeten, het midden zit plm. 2 mm naast de naad.


Kijk ook gelijk of het stabilo recht (gebouwd) is.

Ja, dat is ook een goed punt.

Maar ik heb de achterzijde van het stabilo als referentie genomen.

Zal er voor de gein nog eens naar kijken (meten).


jan.
 
Back
Top