ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kan, als je perse wilt laten vanuit je vliegtuig een extra laadkabeltje aan je pakketje solderen. Dan ben je er toch ook?
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik heb even gevraagd aan meneer PowerBox.


    Hello Jan,


    The problem is that we have now, since 7 years, no charging socket inside the PowerBox 12.
    In the web site you see also the picture, that there is no charging socket.
    This was necessary because we have changed a little the electronic, we give additional some parts inside,
    that the interference was much better and the back power from the servos are isolated, so the PB 12 is on a better electronic level as before.
    But we have after this upgrade no chance for a space for the charging socket.
    Sorry that you havn´t seen it, but you got a much better electronic as for 7 years before.



    Hm.

    Nou ja, daar doen we het dan maar mee.


    jan.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Het bleek dat de gaten in de romp en in de wortelribben niet groot genoeg geboord waren, en toen ik ze iets groter gemaakt had pasten de staven er in! :thumbsup:

    20181121_222736_resized.jpg

    Nu de Arretierstifte (?): de staafjes die zorgen voor het fixeren van de instelhoek.

    Wat is een slimme, handige, fool-proof procedure om die netjes in de vleugel te krijgen (dat gaat nog wel lukken), met de corresponderende gaatjes in de romp?

    Eerst het stiftje vastzetten in de vleugel (eerst een extra blokje hout achter de wortelrib lijmen :mad:), en dan aftekenen en pas maken op de romp?

    Dank.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Soms verbaas ik me echt...je bent sinds 2002 actief op dit forum, hoeveel bouwervaring heb je dan en hoeveel bouwverslagen waarin deze stap langs komt heb je al niet gelezen....? Maar goed.
    De arreteerpennetjes hebben enkel de functie de vleugel op zijn plek te houden zodat die niet roteert tov de romp.
    Een blokje achter de wortelrib is dus helemaal niet nodig. Als er een gaatje in de wortelrib zit waar het pennetje doorheen valt is dat in principe voldoende. Als het pennetje kan "zwabberen" in de vleugel geeft dat niks zolang het door de wortelrib steekt.
    Het enige wat zorgvuldig moet gebeuren is het boren van het gaatjes door de romp en wortelrib waarbij beide vleugels dezelfde instelhoek moeten krijgen. Ik neem aan dat je dat wel voor elkaar krijgt.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Blijkbaar heb ik de situatie onvoldoende duidelijk gemaakt: ik heb nu
    - een wortelrib (3 mm sperrholz);
    - de huid van de romp (plm. 0,4 mm).

    Het pinnetje zal ergens in vast moeten zitten:
    a. of in de romp (moet dan wel iets in gelijmd worden),
    b. of in de vleugel (moet dan wel iets in gelijmd worden).

    Als dat klopt dan is situatie b. dus aan de orde.


    jan.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het pinnetje hoeft niet perse vast te zitten in de vleugel of romp.
    In beide een busje lijmen waarin je een losse pin plaatst tijdens het vliegen is ook goed.
    De buisjes wel aan één uiteinde afsluiten, zodat dat pinnetje niet tijdens een vlucht de romp of vleugel in rammelt .... :eek::confused:
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Tuurlijk, dat kan ook.

    Bottom line is en blijft dat er ergens genoeg vlees (hout) moet zitten om iets in vast te lijmen.

    Interessante vraag: wat is nou beter: pinnetje in de romp met gaatje in de vleugel, of andersom?


    jan.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    3 mm 'sperrholz' lijkt me genoeg, maar niet overdreven veel. Eerst het busje inlijmen, daarna een tot 3 kleine gaatjes net iets er omheen boren en met een injectie spuitje ingedikte epoxy naar binnen persen (en hopen dat het niet wegvloeit).
    In de romp eerst op de goede plek met wat seconde-lijm fixeren, en dan aan de binnenkant een prop (ingedikte epoxy, met katoenvlokken, glasvezel stukjes, een glasvezelroving er omheen wikkelen en tegen de rompwand aan schuiven, blokje hout, ... verzin een list). Wel romp goed schuren om de epoxy te laten hechten.

    Dat is dezelfde vraag als: wat is beter: twee planken op elkaar spijkeren met de spijker vanaf de voorste plank, of vanaf de achterste plank. Maakt dat uit denk je?:rolleyes:
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een koperen buisje op lengte maken en dwars in de romp verlijmen kan ook, dan kun je er een pen in steken die aan beide zijden uit de romp steekt en dan prik je daar de vleugels op. Klaar. Hoef je nergens vlees te hebben. Dat buisje kun je met een dotje epoxy fixeren in de romp. Daar komt namelijk helemaal geen kracht op te staan.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ben met je eens dat er tijdens de vlucht 'helemaal' (heel klein beetje) geen kracht op komt te staan (5% van de normale glijvlucht belasting), maar bij een landing is dat anders. En dan hoeft het niet eens een harde landing te zijn, maar de tikken van een hobbelig terrein kunnen de lijmverbinding wel los tikken ...
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2018
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Hier zijn we nu wel over uitgepraat denk ik.


    Ik druk me niet duidelijk uit: het blangrijkste (één van de belangrijkste zaken) is dat de combinaties stiftjes-gaatjes zodanig zitten dat beide vleugels dezelfde instelhoek hebben.

    Er zitten kleine gaatjes voorgeboord in de wortelribben en aangeduid in de romp, maar: zitten die tegenover elkaar?

    Gezien de slordigheid van de rest van het werk vraag ik me af of dat nu het geval is.

    Kijk, als je een kist zelf helemaal bouwt en je hebt de ribben los in handen: da's natuurlijk een heel ander verhaal.


    jan.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    foutje
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2018
    Justus vindt dit leuk.
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zou bij de markeringen in de wortelrib en in de romp even een 1mm gaatje boren.

    Dan een stiftje erin en kijken of alles goed zit. Mocht dat niet zo zijn dan heb je in ieder geval een uitgangspunt om te meten.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een rondel in triplex 4mm tegen wortelrib kan geen kwaad.
    Voor stift een beuken pen van 6 mm of 8 mm.
    Ideaal is natuurlijk 2 pennen, maar gezien dit concept is een beuken pen de oplossing.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Vanochtend in bed vielen de puzzelstukjes op hun plek. :)

    AJH had gisteravond nog wel inspirerende gedachten, maar die heeft hij verwijderd (en ik denk dat ik weet waarom).

    Maakt niet uit; de komende dagen gaan we het stap voor stap doen.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Voor de optimale sterkte moet het pinnetje verlijmd zijn in de sterkste helft. De verlijmde zijde moet een beetje moment opnemen. Aan de zijde met het gaatje wordt de kracht precies in het plaatvlak ingeleid.
    Dat is het theoretische antwoord....
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Okay!

    Learning all the time . . .


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik heb aan beide zijden op het aangevormde profiel zo nauwkeurig mogelijk geprobeerd de koorde af te tekenen, en heb daar verstevigde A4-tjes tegenaan geplakt.

    20181124_212031_resized.jpg

    Dat is dus aan beide zijden in ieder geval hetzelfde. :thumbsup:


    Okay, eerst kant 1.

    Gaatjes voor de pennetjes op 4 mm gebracht, stiftjes gemaakt, kleine houten blokjes gemaakt om de binnenkant van de romp te verstevigen.

    Was nog een hele toer: de binnenzijde is bij de profielen niet vlak!

    Klemmen wil niet, met magneetjes wilde ook niet, dus maar geschroefd (m1).

    20181124_215030_1543218906889_resized.jpg


    Die zit (UHU Endfest).

    20181125_220336_1543218910031_resized.jpg


    Vleugel op de hoofdstaaf geschoven, op het profiel laten aansluiten, en met een buisje via de opening in het blokje het corresponderende gat op de wortelrib afgetekend, en (eindeloos vijlen) pas gemaakt.

    Vleugel 1 is klaar.

    Verder met . .


    jan.
     
    ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Blokje wel gelijmd hoop ik?!
     

Deel Deze Pagina