Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    De Webra T4 waar ik het laatst over had zit ook weer in elkaar.
    Met nieuw lagers, keerring, pakkingen en riem.
    En gelijk maar met glasparel gestraald.



    Nu nog een keer een testbok maken om te laten draaien.

    Jan
     
    MicropropSport, jef, Demaic en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sodeknetters! Die ziet er weer superstrak uit, Jan! Benieuwd hoe die loopt...
     
    Beton vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zal ik het zeggen, vonkje er op :)
     
    Beton vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, eigenlijk wel he? Is alleen lastig, vaak steekt de bougie te ver naar binnen, krijgt ie ruzie met die draaischijf....
     
    Beton, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik had ook al aan de vonkjes gedacht maar dan komt de bougie wel erg hoog te zitten om de schijf te laten draaien denk ik.

    Ik heb nog een andere die op een vliegtuig zit dus als deze loopt zal ik een filmpje maken.
    Alleen bij die motor wordt het riempje erg vet door olie van uit het carter door het achterste krukas lager.
    Die opgeknapte heeft een keering tussen het riempje en het achterste krukas lager zitten.
    Die op het vliegtuig zit heeft dat niet. Daar zit een afstand bus en een soort koperkleurige plaat tegen het lager.
    Als ik weer wat meer tijd heb zal ik nog wat foto's maken.

    Ook aardig is de oude constructie waarbij de carburateur aan de zijaknt zit. De inlaat gassen gingen dan door het carter maar blijkbaar werkte dat niet goed want ze zijn later omgebouwd.
    Ook daarvan zal ik nog eens foto's maken.

    Jan
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zaten, als ik me niet vergis, twee terugslagkleppen in, eentje direct achter de carburateur, en eentje aan de ingang van de transfer-buis. De bedoeling was, dat gedurende de arbeidsslag alvast een deel van het mengsel in de transferbuis gepompt werd, waarna de motor tijdens de uitlaatslag nog wat extra mengsel aan kon zuigen, en er dus een soort van drukvulling plaatsvond. Om een of andere reden werkte dat niet goed.
    YS gebruikt min of meer precies hetzelfde principe, maar bij hun werkt het wel, en ik kan je niet vertellen waarom....
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Er zat 1 terugslagklep bij de carburatuer.
    De andere kant was open.


    Hieronder detail van het klepje.


    Daar zat dan de carburateur op.
    Maar inderdaad blijkbaar geen succes want ze werden blijkbaar door de leverancier/fabriek omgebouwd.

    Jan
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vinnik raar... want zonder die tweede klep was er ook geen drukvulling.... Dan had de motor aangezogen tijdens de compressie-slag, druk opgebouwd tijdens de arbeidsslag en tijdens de uitlaatslag niks extra's aangezogen.
    Met twee kleppen zou het volume van het spoelkanaal reeds op druk gebracht zijn, en de carburateur tijdens de uitlaatslag nog een beetje extra mengsel hebben kunnen aanzuigen.

    Die aansluiting van de overstroompijp ziet er uit alsof daar ook een klep tussen had kunnen zitten...
    Ben echt een beetje verbaasd....
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat het eerder meervoudige- dan druk-vulling was, twee inlaatperiodes i.p.v. een enkele.
    Geweldig geluid heeft/had die T4.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan lees je niet goed... Als er maar één terugslagklep in zit, heeft die enkele klep geen andere functie dan te voorkomen dat de motor een "volle vulling" aanzuigt en weer nutteloos naar buiten blaast, maar aangezien hij daarna al "vol zit" vindt er dus ook geen tweede aanzuigperiode plaats. Die vulling word alleen maar daarna nog een keer volkomen nutteloos samengeperst en weer geëxpandeerd.
    YS doet dat wel: die parkeert een deel van de eerste aanzuig in de overstroombuis, waardoor er in het carter weer wat ruimte komt om extra aan te zuigen.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Over vonken op de T4, Webra had daar een set voor. Dit was dezelfde als welke voor te 15cc tweetakt gebruikt werd en bestond uit een verdraaibare achterdeksel met sensor en de losse cdi unit. Bij de bougie moest je dan een extra ringetje plaatsen. Dit werkte prima weet ik uit ervaring, die van mij heeft zo heel veel draaiuren gemaakt:yes: Enige probleem was de eerste start op de vliegdag, door het stilstaan kwam er altijd een drup de bougie, wanneer hij weer gelopen had was elke volgende start een tik en lopen. Ook het verschrikkelijke terugslaan had je met de ontsteking niet meer. Als brandstof werd er wel altijd 20% olie met 5% nitro gebruikt.

    Heb nog een linkje gevonden https://redirect.viglink.com/?forma...ASOLINE Engine, w/Ign Module - RC Groups&txt=
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2018
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Leuk om te zien! Het kan dus wel met een vonk!!
     
  13. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Nog even een detail.
    Bij de gereviseerde 15 cc T4 zit er een keerring voor het achterste lager.
    Ik heb nog een ander T4 en daar bleek geen keerring in te zitten.
    Zie de foto hieronder.
    Hetgeen in lijn zit is van de moto zonder keer ring.
    Daarboven ligt de keerring.
    Die zit ipv de koperkleurige ring en de afstandbus daar onder.
    Het distibutie riempje wordt nu echter nat van de olie.
    Ik ga dan ook een RS2 lager (dus 2 rubberen afdichtingen) proberen om te kijken of dit afdoende is.
    Een keerring plaatsen is ook een optie maar de totale afstand klopt dan niet meer dus dan moet ik kijken hoe ik dat kan oplossen.

    Jan
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou moeten willen, maar koop wel een lager van een goed merk, zoals SKF of zo. Die afdichtingen zijn aanmerkelijk beter dan van een 5 euro chinees lager.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Grappig dat klepje... een Reed-Valve als het ware.

    Er achter zien te komen of de koperen keerring er in hoort of later is aangebracht. En wat dicht het af? Daar een rubber keerring altijd beter afdicht?

    De rode siliconen kunnen bovendien tegen hogere temperaturen en zijn slijtvaster... althans bij de automotive... en wat er van verkrijgbaar is... voor dit gevalletje. (Originele Saito lagers?)

    Je ziet dat bij oude Webra 2-takters deze op den duur natter en viezer worden bij het voorste lager. Beide lagers geen schild standaard. De afdichting puur op de krukas-passing in het lagerhuis.
    Stationairloop werd minder, handstart ook en dan de troep. Voorop heeft de Webra dan een smal lagertje zitten. In die breedtemaat niet met afdichting te verkrijgen. Wordt niet gemaakt.
    Om de Webra dan toch dicht te krijgen zonder te veel extreem draaibankwerk... dus een nieuwe bus om de krukas in het lagerhuis... hoofdlager met 1x keerring en voorop dubbel, dan toch maar de propmeenemer afsteken voor een nette aansluiting... ik heb een paar van die 10cc Webra sjompies hier liggen... kortste klap om die zo nog enigzins aan de praat te krijgen?

    Er is een groot voordeel aan 1,- euro lagers... ze kosten niets. Dus je koopt je een puntzak vol... en je kan flink vooruit. Ze roesten net zo hard als SKF explorer lagers... die inmiddels duurder dan trouwringen dreigen te geraken... Ik heb ze in de 46AX nog niet stuk gekregen...

    Voor een motor die maar een paar maal per seizoen zal draaien en voor de rest van de tijd in rozenolie ligt te slapen... dan is zo een duur lager overkill.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien…. maar ik heb een motor niet om aan te sleutelen... De boel moet gewoon DICHT blijven! Ding moet doen wat ik zeg, zonder dat ik hem daar steeds weer middels nieuwe lagers aan moet herinneren....

    Dus ja, ik stop gerust een SKF lager in een .30 ASP-tje….

    Trouwringen zijn niet duur... er vanaf geraken is véél duurder....
    Lagers zijn ook niet duur. De nevenschade van goedkope lagers is véél duurder.

    :D :D :D
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... Heb ze uit Duitsland gehaald, eBay. Sloveense lagerfabriek. Laten zich niet opkopen door SKF... Houden het goed... gaan echt niet stuk! :stout:
    SKF had met 1 seizoen aan gort! Is maar een weet!
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm… is mij nog niet gelukt SKF lagers aan gort te draaien in een modelmotor.... Weet niet wat je er mee doet dan.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Methanol stoken in een OS...
    Nachtje weken...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Zoals je weet, stook ik al een tijdje geen methanol meer :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina