Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.282
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hopla! MVVS! Webra heeft andere koelribben.
    ook de carburateur wijst ontstellend uit naar MVVS ;) ... zo ook de propmeenemert!
    Kan er licht in gegraveerd zijn geweest... en is dat weg-geoxideerd.

    Hier mijn 10cc

    IMG_2277.jpg

    Heb nog een 8 cc liggen en een 6,5 cc. Op de foto lastig in te schatten welke je hebt.
    Hier wat herkenning...
    http://www.mvvs.cz/glow_engines.html
    maar dat waren de laatste edities.
    Op de site wat er nog van over is. Echt triest dat het voorbij is. Buitengewoon goede motoren, beter dan OS en aanzienlijk vermogen.
    Collega vliegt een 10cc met reso op een deltawing. Loeihard. wel 10" prop hoog in de toeren. Rechts een OS 10cc SF.
    De MVVS kon je de bus/cilinderkoellichaam voor het inlopen 90º keren. Had je de uitlaat naar achter voor een betere stroomlijn met resonantieuitlaat, in de kist ingebouwd/omsloten...
    Kon ook met jou motor. Netjes oppoetsen en op een model plaatsen... vliegen er mee :thumbsup:.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2018
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Laatst bewerkt: 12 okt 2018
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.054
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep ! die lijkt er meer op. Zelfs de uitstulpinkjes onderaan de koelribben komen overeen.
     
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.282
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier even plaatjes van mijn 6,5 cc blokje. Voorlaatste serie voor de blauw geanodiseerde versies.

    IMG_6500.jpg

    IMG_6501.jpg

    IMG_6502.jpg

    IMG_6504.jpg

    Halsdiameter 13,00 mm, venturi 6,8 mm (luchtdoorlaat). Rechts vollast mengsel, links stationair

    IMG_6505.jpg


    IMG_6506.jpg


    IMG_6507.jpg


    Tot zovers... en voor wat het waard is. MVVS... je kan er niet genoeg voorraad van hebben!
    Gaat ie weer het doossie in :)
    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    548
    Locatie:
    Huizen
    Gisteren weer eens met mijn oude Sport 20 van Multiplex gevlogen.


    Voorzien van een HP VT 49. Dus een 4-takt met een schijf in de kop aangedreven door een asje achter de cilinder.


    Lopen doet het ook nog:banana:

    De originele carburateur voldeed niet naar mijn zin dus heb ik er een OS carburateur op gezet van een 21 FSR auto motor.
    Dat gaat heel aardig.
    Wel bijgloeien. Ook volgas laat ik hem gewoon bijgloeien. Dat geeft het beste resultaat.
    Het systeem met de schijf in de kop is nooit echt een succes geweest volgens mij maar toch weer een leuke techniek en bruikbaar.

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.282
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oewah! Mooi ding joh! :thumbsup:
    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is niet echt een schijf... Meer een bus met een poort in de zijkant, heel erg vergelijkbaar met de krukas-inlaat bij veel tweetakten.
    Die poort opent en sluit niet alleen de in- en uitlaatkanalen, maar schermt ook de gloeiplug af gedurende het grootste deel van het proces, de plug is alleen blootgesteld gedurende (een deel van) de compressie en (een deel van) de verbranding.
    Beetje vreemd dat je continue moet bijgloeien., al waren ze wel vrij zinnig op de keuze van de gloeiplug.

    Ik heb ook nog ergens zo'n ding, stok-oud en met redelijk vergane lagers. Loopt als een bak met spijkers.
     
    H.B.Busking en Beton vinden dit leuk.
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    548
    Locatie:
    Huizen
    Gaaf!
    Dat is de kleine uitvoering.
    Even uit mijn hoofd een .20 of .25.
    Dat uitlaatje is ook super leuk.

    Jan
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is bij mijn weten het standaard originele uitlaatje....
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.256
    Locatie:
    Woerden
    Hie HP 20 heb ik ook gehad, 2 zelfs. Ze hebben een poosje (een seizoen of twee) heel leuk gedraaid. Draaide zonder problemen tot wel 12000 omw/min. Dat is voor een 4takt knap veel maar er zijn geen kleppen die kunnen gaan "zweven". Helaas sleet hij ook erg snel. vooral die bus in de cilinderkop kreeg flink voor z'n kiezen. Mijn kleine Fokker DVIII vloog er fantastisch mee en op m'n DB autogiro was het ook een leuk motortje hoe wel hij maar net voldoende vermogen had. Beide motortjes hebben niet zo gek veel uren gedraaid, hoeveel kan ik niet zeggen. Beide kreeg ik nog wel gestart maar wanneer de motor warm werd ging de bus in de kop zo veel lekken dat de motor niet meer bleef lopen als je gas minderde. Alleen zo ongeveer vol gas bleven ze nog lopen maar meer dan zo'n 3000 omw/min kreeg ik er niet meer uit. ;)
    Nu er aan denk, ik had (heb?) ook nog een 50 (8cc) versie. Die heb ik ooit van iemand gekregen, hij zou nog ergens moeten liggen. Helaas loopt die ook niet meer vanwege een versleten timing bus.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    548
    Locatie:
    Huizen
    Je hebt helemaal gelijk.
    Ik wilde het even in het midden laten.
    Ik had het niet zo mooi kunnen omschrijven.....
    Echter vraag ik me wel af of de HP methode wel zo handig is ivm de vorm van de verbrandings kamer.
    Ik ben met een Webra T4 15 cc bezig (die met dat riempje) en dat lijkt mij een beter principe.
    Dat lijkt mij op zich een vrij normale vorm.
    Het bijgloeien werkt goed dus laat ik het maar zo.
    De plug is ook erg belangerijk maar bijvoorbeel een viertakt pug past niet omdat hij dan tegen de bus loopt. Kan wel met een extra ringetje maar dan hou je weer minder schroefdraad over,
    Wel merk ik dat het percentage olie en nitro goed merkbaar is bij deze motor.
    Afgelopend zondag draaide ik op 20% olie (10% Klotz en 10% wonderolie) en 5% nitro.
    Dat gaat duidelijk beter dan op 15% Aerosave zonder nitro.

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dit zijn motortjes die voor de goede afdichting per s's flink wat wonderolie moeten zien (minstens de helft van de totale olie moet wonderolie zijn, liefst meer) anders krijg je wat Ernst beschrijft: dan gaan ze maar een seizoen of twee mee.

    Maar met wonderolie heb ik er lang geleden toch echt iemand minimaal 8 seizoenen mee zien vliegen (zo lang ben ik ongeveer lid geweest van mijn eerste club).

    Er zit inderdaad relatief weinig vermogen in, zelfs voor die tijd waarin OS nét de eerste viertakten met gesloten kleppendeksels op de markt bracht, en dat waren geen krachtpatsers...

    De Webra lijkt inderdaad beter, maar ook dat viel tegen...
     
  13. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.282
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gave brommertjes zijn dat. Nooit aan toegekomen een aan te schaffen. Ik wist dat ze niet uitblonken in power. En thans altijd voor hoge prijzen aangeboden. Met onbekende staat? Nee dan liever niet.

    Heeft de HP nu een roterende sleeve of alleen een roterende klep in de kop?
    RCV heeft de roterende sleeve klep. Dat wordt aangedreven via vertanding op de propas 1 op 2
    Nadeel daarvan is de warmtehuishouding... warmte overdracht naar de koelmantel via matige oliefilm. RCV moet op vol syntheet meen ik...
    Wellicht is zo een klep nieuw te verspanen...
    of een geprepareerde kop te beschermen met een Molycote anti aanbaklaag? Slijtvaster?
    Dat goedje komt ook in spuitbussen... kan je ook je koekenpan mee restaureren... zuigers mee coaten...
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2018
    serge pot vindt dit leuk.
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.256
    Locatie:
    Woerden
    Bij RCV draait de hele cylinder. De HP motor heeft een bus in de cylinder kop die draait beurtelings voor de inlaat gloeiplug en uitlaat. Het is el vergelijkbaar met het RCV principe.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet alleen dat, maar bij RCV is die cylinder ook gelijk de uitgaande as. Draait hele grote props, met erg lage toerentallen.
    Schijn je ook niet via de prop te kunnen starten, heb begrepen dat dat niet goed is voor de tandwieloverbrenging.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.256
    Locatie:
    Woerden
    Klopt brutus, ik heb een 15CC RCV die moet je starten op de krukas die aan de "zijkant" van de motor zit. Daar past een bolkop imbus in die aan een houder zit die je op de as van je startmotor schroeft. Je moet natuurlijk wel eerst de cup met de rubber dop er af schroeven. Er staat een 15x13 drieblad prop op welke met ongeveer 3500omw/min rond draait. In de lucht zal dat misschien tot 4000 oplopen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  17. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.282
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb die .58 CD versie. En daar zit een drijfstang in, de andere RCV serie.
    En die heeft iets HP achtigs. Komt door de carb positie...

    Ze moeten reete goed gekoeld worden.


    Beetje sleeve-valve achtig. Minerva motor, Napier Sabre... Bristol Hercules... wiki staat leuk artikel geschreven. Voor en nadelen...
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze hebben toch allemaal een drijfstang? en een krukas? Alleen die ligt dwars op de vliegrichting....
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.256
    Locatie:
    Woerden
    De RCV motoren zijn gewone motoren met een zuiger, cylinder, drijfstang en een krukas. Alleen hebben ze geen kleppen maar een draaiende cylinder. Uitleggen is lastig maar als je hier: http://www.rcvengines.com/technology_rotatingcylindervalve.html kijkt zie je een doorsnede tekening en een uitleg. Overigens maken ze ook motoren met een roterende bus in de kop precies zoals de HP motoren.
    Klein detail: die uitlaat van de HP lijkt ergens op....... een patroonhuls! Als je weet waar de naam HP vandaan komt is dat logisch. HP, Hirtenberger Patronenfabrik in Oostenrijk, bestaat nog steeds maar maakt geen model motoren meer.
     
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.282
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoe mooi ook... het is mooi... warmtehuishouding... en meer frictie in de constructie.
    Voor aanschaf wordt je door verwezen naar Weston UK
    Ik vraag me af of de 58, 91 en 130 CD nog geproduceerd worden...
    Ver onderschatte motor... en moet uitermate goed gekoeld worden!
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018

Deel Deze Pagina