VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 313


Hallo Allemaal,


Ook nog een paar kleine wijzigingen aan de 20 onderarmen uitgevoerd, zodat de stuuruitslag nu exact 60 graden is geworden en vrijdraait van de zijkant/gieksleuf van het achterdek. (3 mm speling)

De 20 onderarmen ook iets aangepast, zodat de wielbasis ten opzichte van het draaipunt 3 mm korter wordt, wat ten goede komt aan de stuuruitslag
Dit heb ik al toegepast, voordat ik de 20 onderarmen aan elkaar heb gesoldeerd en uitgefreesd heb.

De onderarm iets ingekort (4 mm)
De wielbasis 3 mm opgeschoven, waardoor het draaipunt 3 mm korter is geworden en nu de stuuruitslag dus 60 graden is geworden, in plaats van 58 graden.
Ook de ophanging van de cilinderstang 3 mm ingekort.
Zie op de foto's het verschil :
Onderste messing onderarmplaat is de proefmalopstelling, oude situatie.
De bovenste messing onderarmplaat is de nieuwe situatie.
IMG_3755.jpg


IMG_3757.jpg


IMG_3759.jpg


IMG_3764.jpg


Tot zover deze kleine update.
 
Update : 314


Hallo Allemaal,

Wat variatie aanbrengen in de bouw van de Goldhofer Dieplader, zodat het niet al te saai wordt.


Even, nou ja even, 20 plakjes afgezaagd voor de 20 aluminium velgen voor het achterdek van de dieplader van een aluminium staf van 45 mm rond.
(weer veel te veel foto's gemaakt)

IMG_3658.jpg


Om de plakjes mooi recht af te zagen, gebruik ik en hulpje, wat ik heb geleerd op mijn stage adres in 1964 en dit nooit vergeten om dikke buizen mooi recht met een snijbrander af te snijden.

In dit geval een A 4 papier gebruikt en netjes dubbelgevouwen, zodat je een mooie recht kant krijgt.
Dit A 4 papier om de 45 aluminium staf gewikkeld en wel zo dat de beide uiteinden precies op elkaar komen te liggen, dan weet je zeker dat het precies haaks is, ten opzichte van de lengte van de staf.
Daarna aftekenen met potlood en netjes langs de lijn afzagen.
IMG_3673.jpg


IMG_3671.jpg


Als je begint te zagen langs het lijntje lukt het bijna nooit om precies recht/haaks te zagen, tenminste mij lukt dit niet.
Dus ga ik als volgt te werk :
Steeds een paar mm inzagen en d de staf iets verder doordraaien en opnieuw een paar mm inzagen, totdat je helemaal rond bent, dan kan je verder zagen , de zaag loopt dan als het ware in de ingezaagde groef.
Maar wel steeds de staf blijven rondraaien, dan lukt het om een mooie recht zaagsnede te krijgen.
Nieuwe zaag in de zaagbeugel gedaan.

Zie de foto's van het zagen :
IMG_3659.jpg


De aluminium staf helemaal rondom ingezaagd.
IMG_3663.jpg


Het eerste aluminium plakje afgezaagd, nog 19 stuks te gaan.
IMG_3665.jpg


IMG_3667.jpg


IMG_3668.jpg


5 aluminium plakjes afgezaagd, nog 15 stuks te gaan.
IMG_3676.jpg


Totaal 20 aluminium plakjes afgezaagd voor 20 velgen
De 20 plakjes zijn ongeveer allemaal even dik afgezaagd.
Ik vind zelf dat het zagen goed is gelukt.
IMG_3680.jpg



Tot zover deze update
 
Dat alu staf had je toch bij de metaalwinkel vandaan?
Die hadden het ook in plakjes voor je kunnen afleveren; en aan de originele zaagsnede te zien, wordt dit daar gedaan met een cirkelzaag, (geen lintzaag) waardoor het ook altijd haaks blijft bij het zagen.
Ik had mijn 'elbowgrease' maar ergens anders voor gebruikt.....:koud:
 
Dat alu staf had je toch bij de metaalwinkel vandaan?
Die hadden het ook in plakjes voor je kunnen afleveren; en aan de originele zaagsnede te zien, wordt dit daar gedaan met een cirkelzaag, (geen lintzaag) waardoor het ook altijd haaks blijft bij het zagen.
Ik had mijn 'elbowgrease' maar ergens anders voor gebruikt.....:koud:

Hallo Cor,

Ik had inderdaad de 20 plakjes kunnen laten zagen bij de Metaalwinkel, maar dit kost helaas 3, = Euro per zaagsnede. :( :(
Reken maar uit wat het gaat kosten, dit heb ik nu zelf verdiend !
Bovendien is het goed voor de spieren, al die zaagbewegingen ! :) :)
 
Update : 315


Hallo Allemaal,

Verder gegaan met de 10 boven en onderarmen van de 10 pendelassen.

Weer (te) veel foto's gemaakt.

De gaten afgetekend op de boven en onderarmen en met en centerpunt gecentreerd.
IMG_3457.jpg


De gecentreerde centerpunten handmatig met een 2 mm boor iets ingeboord voor de verdere bewerking.
IMG_3460.jpg


De gaten in de 20 samen gesoldeerde boven en onderarmen op de freesbank geboord, zodat alle gaten vlak en haak geboord worden in de 20 boven en onderarmen gelijk zijn.

Begonnen met de gaten (3 mm, voorboren) te boren voor het scharnierpunt van de boven en onderarmen.
De 3 mm boor opgespannen een spantang van 3 mm. (geen boorkop gebruikt, niet nauwkeurig genoeg).
Begonnen met de 20 onderarmen.
De onderarmen digitaal uitgeklokt in de machineklem.
Eerst voorgeboord met een nieuwe HSS 3 mm boor.
IMG_3462.jpg


IMG_3464.jpg


IMG_3468.jpg


IMG_3471.jpg


De 3 gaten in de 20 onderarmen zijn voorgeboord met een 3 mm HSS boor.
IMG_3568 - kopie.jpg


Daarna de juiste gaten 4 mm, 5 mm en 6 mmm gaten geboord, steeds even de spantang met de boor verwisselen met de juiste boor.
Het verwisselen van de spantangen met de boor is best wel veel werk, maar zo weet je zeker dat de gaten vlak en haaks zijn geboord in de samen gesoldeerde onderarmen.
De 20 onderarmen steeds weer opnieuw digitaal uitgeklokt, wel veel werk, maar het is belangrijk dat de gaten perfect zijn/worden geboord.
Begonnen met de 4mm ga(ten) te boren, die zijn bestemd woord cilinderstangen.
IMG_3690.jpg


Daarna de 5 mm gat(en) geboord voor het scharnierpunt met de bovenarmen.
IMG_3701.jpg


Daarna het laatste gat(en) van 6 mm geboord voor de assen van de pendelassen.
De 20 samen gesoldeerde onderarmen bij het gat van 6mm extra met 2 snel spanklemmen vastgeklemd, omdat bij het gat van 6 mm boren het risico uit te sluiten dat de solderingen loslaten, want er wordt best veel kracht uitgeoefend met een boor van 6 mm. die best wel wil happen in het messing, als je niet uitkijkt.
Het boren dan ook met de verticaal voeding geboord, zodat je de voeding zeer nauwkeurig kan regelen, dit lukt niet met verticaal te boren met de hand hefboom.
IMG_3703.jpg




Tot zover deze update.
 
Ha Pieter,

Heel mooi te zien dit allemaal.
En leuk te zien die duidelijke stift cijfers 4,5 en 6, zodat je je echt NIET kan vergissen, Want ja ..even niet opletten...en je gooit .tig uur arbeit weg.


Vraagje:
Jij zei:
Het boren dan ook met de verticaal voeding geboord, zodat je de voeding zeer nauwkeurig kan regelen, dit lukt niet met verticaal te boren met de hand hefboom.

Ik doe het dan juist soms wel met de hand hefboom om er gevoel in te houden, maar waarschijnlijk geef je elke keer een heel klein beetje verticale voeding, dan even wachten, tot de boor zich er dan door heen "gevreten" hebt, dan weer een beetje extra voeding, dan even weer wachten , etc En zo ga je stapje voor stapje naar beneden?

mvrgrob
 
Dat lijkt me niet erg zinvol Rob, een auto voeding is er toch niet voor niets?
Niet op een freesbank, automatisch gevoede boor, of op een draaibank?
Die hebben dit allemaal als groot voordeel.
Dacht ik
Cor
 
Ha Pieter,

Heel mooi te zien dit allemaal.
En leuk te zien die duidelijke stift cijfers 4,5 en 6, zodat je je echt NIET kan vergissen, Want ja ..even niet opletten...en je gooit .tig uur arbeid weg.


Vraagje:
Jij zei:
Het boren dan ook met de verticaal voeding geboord, zodat je de voeding zeer nauwkeurig kan regelen, dit lukt niet met verticaal te boren met de hand hefboom.

Ik doe het dan juist soms wel met de hand hefboom om er gevoel in te houden, maar waarschijnlijk geef je elke keer een heel klein beetje verticale voeding, dan even wachten, tot de boor zich er dan door heen "gevreten" hebt, dan weer een beetje extra voeding, dan even weer wachten , etc En zo ga je stapje voor stapje naar beneden?

mvrgrob

Hallo Rob,

hobbyvanrobbie zei :
En leuk te zien die duidelijke stift cijfers 4,5 en 6, zodat je je echt NIET kan vergissen, Want ja ..even niet opletten...en je gooit .tig uur arbeid weg.

In het verleden wel eens "leergeld" betaald, sindsdien schrijf ik, of merk ik altijd op het werkstuk met een viltstift wat de (be)handeling moet zijn, om zeker te weten dat het niet fout gaat !

Als je met de hand hefboom boort, zit er altijd wat verticale speling op de verticale freesspindel en kan de boor plotseling in het messing happen, dit wil je niet hebben, want dit geeft meestal schade in het boorgat.
Met de verticale voeding geef ik een contante voeding, zodat de boor rustig door het messing heen boort..
Dit zelfde pas ik ook toe, als ik met een spiespaanfrees in messing plaat frees, of in messing rond of messing plat frees, geef ik op dezelfde manier verticale voeding.
(dit geldt natuurlijk ook voor staal, aluminium en kunststof)

Tja, en ervaring van de prutser speelt natuurlijk ook wel een beetje mee, om mooi werk te kunnen afleveren. :) :)
 
Dank voor de uitleg, eenieder.

Ik heb op mijn freesbankje inderdaad de "hand hefboom"en daarnaast kan ik de gehelekop laten zakken middels nonius wiel.
En ik begrijp, dat je dus op die "nonius" nu een auto-voeding hebt zitten , dus die kan je instellen, dat hij per seconde zoveel omwentelingen draait :-)
 
Back
Top