Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, de chirurg kon het niet weten, ik wist zelf niet eens dat ze gebroken waren, er werd mij verteld dat ze gekneusd waren.
    Dus (en dat kan Gerben zich vast wel herrinneren, ingetaped op de motor naar het Alkmaardermeer en waterskieen.
    En daarna Gerben het tape eraf laten trekken, compleet met een stuk huid.

    En een runabout staat al jaren op mijn verlanglijstje, ik heb vanaf mijn 16e meerdere zeer snelle speedboten gehad en vaak als ik door de Oranjesluizen ging lag er een Riva of Boesch naast me.
    Zo mooi!
    Ik heb al eens een T-850 racer zelf gebouwd, en overleefd.
    Dus nu maar eens een mahonie en teak ding proberen te bouwen.
    Ik zal Bertus wel af en toe advies moeten vragen....

    En afbouwen van de Kosmo, het is nu eigenlijk alleen nog folieen en besturing installeren, dus niet echt spannend.

    GJ
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gelukkig kerel, hele opluchting, denk ik?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ach, ik heb al meerdere bijna doodservarimgen gehad dus ik ben wel wat gewend.
    Maar dat er iets zeurt op een plek waar een nieuwe lever zit en de wetenschap dat er het eerste jaar een kans van 20% is dat het fout gaat maakt je wel voorzichtig.
    En ook het gezeur van mijn vriendin, dat ik naar de dokter moet en dat ik helemaal niet op reis mocht zorgt er ook voor dat je het niet even opzij kan zetten.
    Maar alles werkt nog en het is geen littekenbreuk dus dan kan ik ook weer tillen en de oude CV ketel van de muur halen en een nieuwe installeren.
    Die staat al klaar vanaf oktober maar er kwam een transplantatie tussen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Ik hoop in de kerstvakantie weer even een stuk aan de Kosmo te kunnen bouwen!
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Gaaf, een runabout :)
    Je maakt hem toch wel van mahoni he .... of op zijn minst de romp fineren
    Ga je daar ook een verslag van neerzetten op t forum :yes:
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben nu, op dit moment even bezig om mijn cnc portaalfrees op te bouwen en de software en hardware voor de schuimsnijder met elkaar te laten praten.
    De Kosmo gaat morgen weer van de kast en dan ga ik verder met bespannen.

    De runabout word niet echt modelbouw, het word een prototype om naderhand de echte te bouwen.
    Bij nader inzien maak ik het prototype 160cm, dan is ie nog in huis te bouwen en past ie door de deur.
    En ja, hij word van mahoni en of een andere mooie houtsoort.
    Tenminste... fineer voor het prototype en echte Compensati mahoni voor het grote model.
    Als aandrijving denk ik aan een jet zoals in een waterscooter, ik moet nog even naar een goede kennis die me daar hopelijk goedkoop aan kan helpen.
    Maar om een bouwverslag te schrijven, de bouw zal wel een project van een jaar of zo worden, vraag me af of dat dan wel interessant is.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Altijd....
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    In de grote runabout hoort natuurlijk wel n mooie V8 met oopm piepm :worship:
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helaas is een V8 nogal zwaar en ik ben ook niet zo voor amerikaanse techiek.
    En die kennis van me is Yamaha dealer dus als er een jet in komt dan is het een jet en motor uit een Yamaha waterscooter,
    Voordeel is dan ook dat je geen schroefas of hekdrive nodig hebt en je ook in heel ondiep water terecht kan.
    In Duitsland zie ik ook steeds vaker electrische speedboten met hele lichte motoren (7 kilo) die 60KW kunnen leveren.
    http://emrax.com/products/emrax-188/
    En als accu's nemen ze dan een paar modules uit een Tesla S.

    GJ
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Effe tussendoor, kon ik maar zo een tesla motor met accu in mijn bedrijfsbus inbouwen. Dat zou heel wat kosten verlagen voor mijn bedrijf. Ik moet minimaal 250 kilometer kunnen rijden op 1 acculading. En die nissanbus trekt dat niet en die is te klein.
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Een Tesla is ook niet alles als de vrouw er boodschappen mee gaat doen..

     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Teslamodule is 70 x 30 x 7,5 cm en weegt 25 kilo.
    Dat is 5,2 kWh
    Je hebt er 4 a 5 nodig, kost je 1200 euro per module.
    De motor (Emrax 188) is tussen 2000 en 2500 euro.
    Controller kost rond de 1000 Euro.
    Tanken kost je 1 euro per kWh maar je kan erop rekenen dat dat zodra meer mensen overstappen op electrische auto's die prijzen keihard gaan stijgen.
    Het gaat allemaal niet om het milieu want dat vervuil je ook als je electrisch rijdt, het gaat allemaal om geld en het zogenaamd groen bezig zijn.
    En je accu's kan je na een jaar of 6 wel afschrijven, dan komen die ook weer in het milieu terecht.

    Wat ik mooi vind is dat zo'n klein motortje, 7 kilo en 18cm diameter en 7cm lengte, die 60 kW kan leveren.
    Een boot kan je dus heel licht bouwen, een buitenboordmotor van 60 kW weegt al gauw
    140 kilo.

    GJ
     
    TheNorb en Q Brand vinden dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Klopt helemaal, het draait allemaal om de belastingcenten en omzet.
    Al die hybrides die voorheen zo goedkoop waren in de bijtelling zitten nu ook in de 22% groep, toen dat groene hybride gedoe in kwam ging iedereen massaal over en nu betaald iedereen massaal ...
    Nu zou ik inderdaad ook best graag een tesla rijden voor mn werk, is voor mij goedkoper dan een passat of vergelijkbaar, maar wat over een paar jaar, dan betaal je ook 22% of wellicht nog meer over dat dure electo autootje..
    Tja, de belasting is werkelijkwaar een legale maffia

    Zoo dat ben ik ook weer ff kwijt........ :bier: en toch zou ik een v8 inbouwen, ooit een meegevaren met een chris craft met een V8............. ja dat is pas gaaf, wat mij betreft kan aan die ervaring geen enkel andere motor tippen (beetje old-skool):yes:

    Toen ik nog mijn eigen zaak had (in de composiet) had ik het plan om een riva ariston of aquarama van Carbon te bouwen, daar zou dan wel wel een jet met R1 blok in kunnen :hammer:

    Ik mag jou manier van aanpak wel, lekker je eigen ding en gewoon doen wat er in je bol komt :beer:
     
    MicropropSport en Q Brand vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ooit wel eens in een Tesla gereden?
    Ik wel.
    Snel maar de kwaliteit van een oude Lada.
    Alles fluit als je wat harder rijdt, afdichten en passing is slecht.
    Echt amerikaans, net als Harley, die moet je ook eerst zelf helemaal uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten voordat hij betrouwbaar is.
    De runabout word ook eigenlijk van glasweefsel want daar word ie mee bekleed.
    Carbon voegt niets toe, dat is alleen maar interessant als je kan vacumeren en een hele lichte boot wil hebben.
    Mijn T-850 racer was 4,5 meter lang, van gewoon glasweefsel en wat kevlar op sommige plekken en woog nog geen 100 kilo.
    De motor was zwaarder (yamaha 3 cilinder 849cc, getuned met open uitlaat 90pk).

    Nou, even aan de koffie en dan verder aan de Kosmo.
    Hopelijk gaan in de tussentijd de aandeelkoersen wat stijgen want mijn winst van afgelopen weken begint door uitspraken van Trump wat te verdampen.

    GJ
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We gaan verder.
    Ik pak de Kosmo van de kast en bedenk opeens dat ik nog wat moet schuren.
    Dus naar buiten, beetje schuren, ook de vleugelovergang naar de romp.
    Voor het beeld even de vleugel op de romp gelegd.
    Gloeiende gloeiende (ik zei wat anders maar dat zal ik hier niet herhalen).
    Kijk zelf maar...

    [​IMG]

    [​IMG]


    Achter is ie aardig, voor is het Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

    Het model in normale positie:
    [​IMG]

    Ten eerste betekent dit dat ik ergens wat toe moet voegen of op een andere plek wat weg moet halen.
    Ik ga denk ik voor toevoegen.
    En ik moet de instelhoeken daarna opnieuw gaan bekijken want dat zal wel niet meer kloppen.
    Folien gaan we dus uitstellen.
    Had ik maar een open haard, dan kon ie daar in verdwijnen....
    Ik zit al te denken om gewoon zelf een hele nieuwe romp te bouwen, denk dat dat minder werk is.
    Alleen moet ik dan een berg balsa laten komen en Duitsland is dicht tot 6 januari.

    Ik ga nu maar wat opvulwerk doen en kijken waar het schip strand.

    GJ
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo veel???? Ik meende dat elektriciteit ergens rond de 20~25 cent per kWh zat?
    Ik bedoel: mijn super-inefficiƫnte camping generatortje verbruikt minder dan een euro aan benzine per kWh.... (tegen huidige benzine prijzen ongeveer 75 cent)
    Een automotor, zelfs eentje van 10~15 jaar oud, zal ongeveer 50 cent per kWh verbruiken.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, bij de laadstations betaal je dat.
    Thuis zal je rond de 25 cent zitten maar door die electrische auto's gaan die prijzen ook wel omhoog.

    Ik ben de Kosmo aan het opvullen met balsa stukjes.
    Word er een beetje depressief van.
    Ik snap niet waarom het niet aansluit, het is allemaal CNC spul, lijkt me niet zo moeilijk om een vleugelprofiel in een romp te importeren.
    Vraag me af of Cees hier ook last van krijgt of dat het aan mij of mijn bouwdoos ligt.

    GJ
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een open haard is ook niet milieu vriendelijk maar opvullen is denk ik wel de beste oplossing.
    p.s. aan het schip moet je nog beginnen. :)

    Komt wel goed en neem de tijd ervoor.
     
  19. BuckerEns

    BuckerEns

    Lid geworden:
    29 mei 2014
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ens - NoordOostPolder
    https://lacostruzionedelkosmo.blogspot.com/p/pag-3.html Is deze site bekent bij jullei ?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die heb ik aan het einde van de bouw ontdekt ja.
    Maar dat is ook weer een andere versie van de Kosmo als ik of jij (denk ik) hebt.
    Ik ga nog 1 poging wagen met deze romp door te proberen de ruimte onder de vleugel op te vullen met plamuur.
    Als dat niet mooi slaagt dan bouw ik een compleet nieuwe romp, dan is het wel geen Kosmo meer maar zal ie wel beter worden.

    GJ
     

Deel Deze Pagina