De bouw van een electro Vortex

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 18 jan 2019.

  1. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Waarom wil iemand in godsnaam een DLG ombouwen naar een elektroversie zullen een aantal mensen denken?


    Laat ik dat eerst maar eens uitleggen. Ik moet helaas opmerken dat er binnen het f3k vliegen steeds meer mensen aanlopen tegen fysieke beperkingen. Zelf heb ik ook eens in de zoveel weken/maanden weer eens last van iets: een rug, knie of ander ledemaat wil weer eens niet doen wat ik wens. Wellicht heet dat gewoon "ouder worden". Dat betekent dat er steeds meer mensen (waaronder ikzelf) waarschijnlijk gedwongen worden wat anders te gaan vliegen. Wat dan overblijft is F3J of Res of F5J. Allemaal erg leuk, maar minder leuk dan F3K, althans dat vind ik.


    Daarnaast zie je dat de starthoogtes steeds meer gaan variëren en als je niet 60 mtr plus gooit je eigenlijk al kansloos bent om competitief mee te vliegen. Daarmee wil ik wel benadrukken dat ik enorm veel respect heb voor de mensen die deze starthoogtes wel waarmaken. Toppers als Bastiaan, Vincent en anderen gooien met een groot atletisch vermogen de DLG inmiddels naar 80 mtr. Bastiaan presenteerde vorige week zelfs een constante hoogte van 90+ meter tijdens een sessie. Waanzinnig goed.


    Indien mijn fysieke gesteldheid het toelaat probeer ik ook dit jaar de nodige slinger wedstrijden mee te pakken. Echter op de langere duur denk ik dat ik "hulp" nodig heb bij het starten.

    Mijn doelstelling is dan ook een electro DLG te bouwen, welke de start van een normale DLG ongeveer evenaart. Hier zit dus een degelijk verschil met een gewone electro zwever. De DLG moet binnen een tijdsbestek van ca. 10 sec op ongeveer 60 meter hoogte komen. Hierbij is de motor dus echt een starthulp. In tegenstelling tot bijv. F5J is het niet mijn bedoeling om de motor te gebruiken om thermiek te snuffelen binnen de eerste 30 seconden. Het is starten en 7 tot 10 seconden later op hoogte zijn.


    Een andere doelstelling is om het vlieggedrag van de DLG niet teveel te veranderen. Ik bouw zowel een Vortex 3 als een Vortex 2 om naar een electroversie. Het doelgewicht is ca. 250-270 gram. De vleugelbelasting mag niet onder de 12 gr/dm2 komen. Gebaseerd op het vleugeloppervlak (deze is bij de Vortex 3 20 dm2).

    Samen met Erik Rukkers ben ik de laatste weken druk bezig geweest met het zoeken naar de juiste componenten. Al snel kom je tot de ontdekking dat de uitdaging vooral ligt in het target gewicht. Hierbij is een juiste prop / spinner combinatie lastig te vinden. Inmiddels is Erik zover dat hij een zeer lichte spinner middels 3D kan printen. De meenemer wordt gefreesd uit een carbon plaat en voor de test gebruiken we een standaard CAM klap-prop 7x4,5.

    Na lang zoeken is een motor gevonden die eigenlijk perfect zou moeten passen voor deze toepassing. De Corbra motor zou voor een korte periode (10-15 seconden) veel vermogen moeten kunnen leveren. Op een 2S batterij hopen we ca. 90 – 100 Watt te genereren.


    Als regelaar wordt een Talon 15 Amp gebruikt en als batterij een 2S Turnigy, welke volgens specifiatie 65C met piek 130C ontlading mogelijk moet maken.


    Een Altis Nano wordt gebruikt om de hoogte in combinatie met tijd te regelen. Dus max 7 (later exakt te bepalen) seconden en bijv 60 mtr (later exakt te bepalen).


    Ik zal in de loop van dit weekend meer foto’s en ervaringen hier delen.


    Groeten,

    Brian

     
    Erik Janssen, crins, jve en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Mooi project Brian. Leuk dat jullie zelf de onderdelen maken die je nodig hebt. Slim idee ook oom de motorloop te beperken. Denk dat je daarmee op fysieke start na de essentie van f3k goed behoudt.
     
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Gezien het enthousiastme op diverse buitenlandse social media en rc forums kan ELG zomaar het “Next Big Thing” gaan worden.
     
  4. evdillen

    evdillen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Uden
    ziet er mooi uit!

    passen de accu's in de romp?

    ik heb 2 jaar geleden een E-NXT gebouwd. 290gr. Met een hcs compact motor van 30gr en3 roundlipos van hobbyking 650mah. Dit waren de enige accus die ik in de kleine romp kon krijgen.

    Hebben jullie de lichtste versie van de vortex? gewicht?
     
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik hoop inderdaad dat het lukt om een vergelijkbare F3K start te maken Jeroen. De exacte motorlooptijd en hoogte zullen we middels testen moeten vaststellen. Zeer recent hebben we een test gedaan met de Ultima 2 van Erik. Hierbij de motorloop op 7 sec gezet en de maximale hoogte op 50 meter. Wel grappig om bij zo'n grote kist slechts de motor slechts heel kort te zien lopen. Wat opviel was dat het "zoom gedeelte" behoorlijk was: ca. 15 tot 20 meter. Er zat dus nog zoveel energie in het model dat de meeste starts eindigen op ca. 65 tot 70 meter. Hoe een DLG zich in deze situatie gedraagt moeten we nog uitvinden. Maar zoals je weet is de Altis eenvoudig en snel aan te passen om 1 of beide parameters aan te passen.

    Altis - test 4.jpg Altis-test 3.jpg Altis-test 2.jpg Altis-test 1.jpg
     
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik zie dat de foto's niet juist geupload waren. Dus heb ik deze nog maar eens bijgevoegd. Ze stonden in mijn "media" en dan zijn ze zonder inloggen niet te zien. Nieuwe poging dus.

    eV3-2.jpg
    eV3-1.jpg e-V3-3.jpg e-v3-4.jpg
     
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Zou zomaar kunnen Peter. We worden allemaal ouder de instroom aan de onderkant is niet echt groot. Erg jammer natuurlijk, maar dan moet je nieuwe creatieve oplossingen gaan bedenken.
     
  8. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Voor de test heb ik de volgende batterij in zowel 2S als ook in 3S besteld Etienne:

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...-flite-compatible-blade-130x-eflb3002s35.html

    Het voordeel van de Vortex 3 romp is dat deze behoorlijk ruim is. Helaas kan de "standaard" versie in ons design niet toegepast worden. De romp is als "4-in-de-pod" ontworpen, oftewel alle servo's bevinden zich in de romp. Het binnenframe welke de stuurstangen geleiden kan niet toegepast worden. De aansturing van de rolroeren zal dus middels de bekende topdrive constructie geschieden. Om enigszins in de buurt van het targetgewicht te komen hebben we Denis gevraagd een lichte vleugel te maken: indien mogelijk minder dan 100 gram.

    Wat zijn jouw ervaringen met de e-NXT Etienne?
     
  9. evdillen

    evdillen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Uden
    eerst geëxperimenteerd met een helios 2 romp. Daar zat meer ruimte in. Daar gebruikte ik ook de hcs compact 380 ($68,-- excl. verzenden uit de us) van 30 gr. met een hacker regelaar. ik dacht 7ah. En de roundlipos 650mah .
    Deze paste niet meer in de NXT romp vandaar 3x 270mah roundlipo. Mooi dun en achter elkaar gemonteerd. Duidelijk vermogen inleverend, maar nog ruim voldoende voor een paar keer starten naar 60m.
    Ook Loet heeft een E-dlg gebouwd van zijn Tantalus met dezelfde motor.
    Voordeel van de motor: geïntegreerd in de de spinner; licht. Nadeel: bij een ongelukkige landing kan de spinner defect raken en daarmee is ook de motor meteen onbruikbaar.

    Qua vliegeigenschappen was ik redelijk tevreden. Duidelijk merkbaar vind ik het extra gewicht (280/290gr). Dat een beetje tegen werkt bij zwakke thermiek. Maar als alternatief bij pijnlijke schouder....... zou ik hem niet meer willen missen.
     
    bgo vindt dit leuk.
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Brian, je bericht doet me ook denken aan een wedstrijdje met f3e? lijkt me heel erg leuk, gecombineerd met de actieve taken van f3k, punten telling a la f5j voor de starthoogte en het feit dat iedere piloot fysiek gelijk is, kan dit idd nog wel eens the next big thing zijn. Ook voor fabrikanten zeer interessant, huidige modellen zijn zo aangepast en de setups zijn natuurlijk mooie handel voor erbij. Daarnaast is de doelgroep bijzonder groot te noemen.

    ondanks dat ik zelf niet heb te klagen over mijn werphoogten(beetje dan, want met dooie lucht tegen Bastiaan vliegen is eigenlijk gewoon zelfkastijding..)lijkt me deze e-dlg-klasse eerlijker voor wat betreft de vliegkennis en kunsten. Zoal Brian al aangaf zijn de werphoogten tegenwoordig zo hoog dat je fysiek behoorlijk wat armen moet hebben om mee te doen in de top.Op internationaal niveau gebruik ik altijd wat doping om de rest bij te houden...;) Gekkigheid natuurlijk, maar wanneer dat verschil in hoogte eruit gehaald wordt en de rest blijft nagenoeg hetzelfde qua regelgeving hebben we volgens mij ''goud'' in handen.

    Neemt niet weg dat ik toch even kwijt wil dat werphoogte ook niet alles is, uiteindelijk komt het toch neer op je vliegen. Bastiaan vliegt me tegenwoordig het snot in de ogen, dat was voorgaande jaren wel anders. Hij gooide weliswaar een flink stuk hoger maar was nog een beetje ruw met sturen. Na 3 a 4 seizoenen behoorlijk fanatiek vliegen heeft Bastiaan gewoon erg goed leren vliegen en zn kennis vd lucht is top voor zo'n jonge gast..Nu zijn vliegniveau bovengemiddeld is, de werphoogte behoorlijk en het materiaal voor elkaar is doet hij serieus mee. Mee naar het wk, we gaan elkaar coachen. Wat ik probeer te zeggen is dat jullie hier in Nederland een beetje pech hebben met de hoogste werper van europa en de wereldkampioen in de competitie, in dat opzicht probeer je dan mee te doen in de wereldtop...) Het fysieke aspect zal uiteindelijk ook voor mij een reden worden om te kijken naar andere klassen, het ''sport'' element is wel oververtegenwoordigd in f3k wanneer je het vergelijkt met overige klassen.

    Ik juich zo'n e-klasse alleen maar aan, topidee, laadpalen voor rollators langs het veld en ik blijf vliegen tot mn 85e;)
     
    jaap27, bgo, spedter en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Zou dus mooi zijn als je de nxt nog wat op dieet zou kunnen zetten Etienne. Gelukkig waait het in Nederland meestal wel wat en dan is 280 gram zo gek nog niet. Volgens mij is het vleugeloppervlak van de nxt iets minder dan de Vortex 3, maar exact weet ik het niet. Er is wel een lichte vleugel beschikbaar. Deze is volgens specificatie circa 90 gram. Feit is dat een nxt van ca. 230-240 toch wel anders vliegt dan een die 280-290 weegt.

    Heb je het gevoel dat de prop een grote invloed heeft op het vlieggedrag? En dan bedoel ik natuurlijk met de motor uit. Bij een F5J kist merk je het verschil haast niet, maar bij een kleinere kist als een DLG weet ik het niet?
     
  12. evdillen

    evdillen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Uden
    Nadeel van de spinner-motor is ook dat je de props niet met een elastiek op spanning kunt houden, waardoor er meestal één wat blijft hangen. En dat werkt natuurlijk als een remklep...
    Belangrijk is juist dat de bladen dicht tegen de romp aan blijven liggen. Zou een "Offset center hub" iets zijn van Reisenauer.
     
  13. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Food for thought;

    Met de starts is in de f3e klasse is volgens mij lang niet zo'n sterke vleugel nodig, wat volgens mij betekent dat je ook een balsa/houtbouw/schuim-glas vleugel of zelfs een hele kist kan bouwen die redelijk voldoet aan de klasse-eisen, wat die ook gaan zijn. Een nog grotere groep kan dan relatief goedkoop instappen, wat in het algemeen goed is voor de modelvliegerij. Gevaar is echter dat het verschil met een omgebouwde vortex,nxt of cx5 dan wel heel groot wordt, wellicht is hier met de regels iets te doen zodat het eerlijk blijft. iedereen dezelfde setup, accu's ed is al een heel grote goede stap in de juiste regelgeving volgens mij.

    naar mijn mening heb je voor deze klasse helemaal geen carbon vleugels nodig en kan het veel goedkoper met minstens zoveel fun. als ik er zo over nadenk vind ik dit idee een eigen klasse waardig een afgeleide van f3k vind ik het zeker niet meer. of we nu gelijk naar res-achtige zwevers met electro-motor moeten weet ik niet, maar binnen de huidige ideeën die ik lees zou je met zoiets best mee kunnen doen. de spanwijdte van 1.50m maakt de zaak aërodynamisch interessant en als bouwproject is het goed te doen voor de gemiddelde modelbouwer.....nogmaals, of dit is wat men wil weet ik niet, daarom ook de kop 'food for thought..'' Concurrentie met andere klassen omdat het er teveel op lijkt moeten we natuurlijk niet willen. gezien het feit dat f3k echt een fysiek element heeft zie ik de f3e dan ook totaal niet als concurrentie voor die klasse, eerder een aanvulling voor de modelvliegerij. Voor de ers-klasse zijn de huidige ideeën geen concurrentie, maar het voorbeeld zoals ik hierboven stelde zou dat wel kunnen zijn. eea ligt natuurlijk aan de taken die voor f3e bedacht gaan worden. lijken ze teveel op de res-taken dan kan zijn dat mensen dat gedoe met de lijnen laten zitten en f3e gaan vliegen...food for thought...

    f3iets forever!
     
    bgo en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  14. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Dat zal met de klapprop beter functioneren. Inmiddels heb ik ook contact gezocht met meerdere prop producenten. Ze zijn bereid een optimale prop/spinner te maken. Ik wil echter eerst vaststellen welke maat in praktijk het beste werkt. In theorie is dat de 7,5x4 op 2S en 6x3 of 5x3 op 3S. Dit laat e-Calc tenminste zien. Ik zal de plotjes van de analyse binnenkort uploaden.
    Met bovengenoemde prop/spinner combinatie heb je de minste weerstand. Maar goed, we moeten ergens beginnen.
     
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Het is alsof je mijn gedachten kunt lezen Vincent :) Bedankt voor het meedenken. Het is inderdaad mijn idee om verschillende taken te gaan vliegen. Dat is mijninziens juist het meest interessante van F3K. Je moet niet 1 keer een belletje op relatief lage hoogte zien te vinden, maar telkens als je opnieuw start. Overeenkomstig F3K heb ik in concept een 10-tal taken bedacht en beschreven. Het zijn taken die zowel uit de F3K- als ook uit de F5J wereld komen. Ik zou ze echter eerst zelf willen vliegen met een e-Vortex voor er allerlei discussies over te starten. Ik weet namelijk niet of de motorloop bijv. 7 of 10 seconden moeten zijn en of de starthoogte 50,60 meter of anders moet zijn. Uiteraard heeft iedereen hier wel een mening over, maar ik denk dat het goed is eerst een degelijk, geteste basis te leggen en vandaar uit samen verder te optimaliseren. Ik hoop de komende periode hier extra informatie over te kunnen geven. Het is mijn bedoeling om dit jaar nog een "Losser open" te organiseren. Een gezelligheidswedstrijd om te ondervinden of de praktijk met de theorie overeenkomt. Dat zal echter pas na de vakantie (en dus na het WC) plaatsvinden. Ik hoop eerlijk gezegd dat dit idee meerdere mensen "verbroederd" in plaats van dat er nog een extra klasse ontstaat. Het is zoals je weet enorm lastig om nieuwe mensen te interesseren voor onze prachtige wedstrijdsport. Wat zou het toch mooi zijn als mensen uit de F3J, F5J, F3K, F-Res elkaar in deze thermiek klasse weten te vinden. Ik heb met een aantal mensen uit de verschillende klassen gesproken en ze staan er in ieder geval niet afwijzend tegenover. Dat is op zich al een mooi begin toch?

    Vooralsnog heb ik deze wedstrijd F5K-MTC genoemd. Dit komt voort uit: M(multiple) T(ask) C(ontest) , starten met een motortje (F5K)

    Zeker in het begin vind ik het belangrijk om alle vrijheid te hebben met betrekking tot de inrichting. Of het uiteindelijk tot een klasse komt zal moeten blijken. Is op dit moment ook nog niet belangrijk.

    Een paar uitgangspunten mbt de kist:

    - alle materialen mogen gebruikt worden
    - minimale vleugelbelasting van 12 gr/dm2
    - maximum spanwijdte 1,5 mtr

    Belangrijk is om zo snel mogelijk een vliegende e-Vortex te hebben, zodat we de taken kunnen uitwerken. Binnen onze club hebben een aantal van mijn vliegmaatjes een " Simply the Best 1,5 e-zwever". Ook een prachtige kist, welke prima geschikt is mee te vliegen in het F5K-MTC format. Ik hoop dat er op deze manier meer mensen geïnspireerd raken en besluiten iets te bouwen om in het najaar mee te doen aan de "F5K MTC - Losser Open" !
     
    spedter vindt dit leuk.
  16. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Brian, mooi project!

    Je hebt nu gekozen voor een motorloop van ongeveer 7 seconden om op 50 a 60 meter te komen. De motor spinner en prop die je daar voor nodig hebt wegen 33 gram en met de accu en de standaard DLG kom je op een vrij fors totaal vlieggewicht.

    Wat zijn je overwegingen dat je binnen 7 seconden op hoogte wil zijn? Als je dit laat varen kun je misschien wel een lichtere motor kiezen die met een veel lichtere 2s accu misschien wat minder vermogen geeft maar je dlg wel netjes omhoog brengt.


    Zie je dit als optie?

    Samen met een lichtere romp, nylon schroeven, en een lichte vleugel moet je dan toch onder de 250 gram uitkomen.


    Roger
     
    spedter en bgo vinden dit leuk.
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Brian, mooi initiatief. Ik zal zeker bij de meeting in Losser aanwezig zijn en deelnemen.

    Hopelijk is er die dag ook ruimte om een groep F5-RES te ontvangen.
     
    bgo vindt dit leuk.
  18. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Voor de Losser Open kunnen we dat zeker gaan doen. Daar gaan we samen voor zorgen Peter!
     
  19. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Alle opties staan wat mij betreft open Roger. Het grootste gewicht is echter niet het motortje. Deze weegt net geen 18 gram. De spinner, meenemer en met name de prop zijn het zwaarste. Zoals reeds eerder beschreven heeft Erik een spinner en meenemer ontworpen die een stuk lichter zijn dan de standaard die te koop is. Probleem is dat de huidige CAM propjes “relatief” zwaar zijn. Maar zelfs als we gebruik maken van deze prop moet het mogelijk zijn om het target gewicht van 250 te halen. Bij een vleugel oppervlak van 20 dm2 en een minimale belasting van 12 gr/dm2 is het uiteindelijke target gewicht 240 gram. Uit ervaring weten we eigenlijk allemaal dat dit een prima gewicht is voor de huidige dlg’s. Veel lichter is vaak niet nodig. Alleen bij kisten met een kleiner vleugel oppervlak, zoals de BAMF (18,67) die jij hebt, zou het gewicht lager mogen zijn: 224 gram.

    Gewicht besparing zoek ik vooral in de vleugel. Door het weglaten van de peg, de tip versterking, wellicht lichtere Carbon weefsel (bijv 26 gram) en hopelijk erg licht Rohacell zou je toch in staat moeten zijn een vleugel van ca 90 gram te maken. Ik ga dan wel uit van een 1-delige vleugel ipv de 2-delige vleugel.

    De gekozen 450 mAh 2S accu weegt theoretisch 26 gram. Ik heb deze nog niet in huis, dus het werkelijke gewicht weet ik ook nog niet. Doelstelling hier is om er minimaal 4 startjes mee te maken. Kies je voor nog een kleinere accu dan betekent dit dat je binnen de taak ook de accu moet gaan wisselen. Dat hoop ik eigenlijk te voorkomen. Vandaar de keuze om de motorloop echt kort te houden. Daarnaast is het natuurlijk ook wat spectaculairder als je de start een beetje zoals doet zoals we dat van F3K kennen. Maar testen zullen uitwijzen of het allemaal haalbaar is.
     
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    de neuzen beginnen dezelfde kant op te gaan, heel mooi dit. ga vooral door.
     
    bgo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina