De bouw van een electro Vortex

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 18 jan 2019.

  1. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Je zou ook eens kunnen kijken wat ze in de vrijevlucht wereld gebruiken voor F1S en F1Q. Je ziet daar verschillende setup's waardoor kisten langzaam omhoog gaan tot recht omhoog als een streep. Wellicht kan @Énke Blériot je naar wat zetjes wijzen.
     
  2. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor de tip Bjt. Ik hoop dat Enke wat input kan geven.
    De motor die gekozen heb is speciaal voor soortgelijke wedstrijd ontworpen: de F1C en E36 klasse. Dit is hem http://innov8tivedesigns.com/cobra-c-2203-28-brushless-motor-kv-2800-e36-f1s

    De motor mag de genoemde korte tijd (5 tot 10 seconden) tot 15 Amp belast worden. Dan heb je bijna 100 Watt ter beschikking. De vraag is of de Lipo op 2S dat aan kan. De regelaar, een Talon 15 Amp, zou dit moeten kunnen. Ik heb 3 motoren besteld. Deze komen volgende week binnen.

    Op de draden van de regelaar zit een ferriet kern. Weet iemand of dit noodzakelijk is voor een goede werking of kan deze zonder risico achterwege gelaten worden. Ding weegt toch weer wat :(

    IMG_5011.jpg
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    bgo vindt dit leuk.
  4. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor de info Willem. Uit de discussie komt niet echt een waterdicht antwoord. Er wordt wel stelling genomen dat het ferriet kerntje bij 2,4 GHz eigenlijk niet nodig is, maar anderen lijken dat weer te bestrijden. Ik heb onvoldoende kennis in deze materie om hier stelling in te nemen. Mijn gevoel zegt dat je het risico niet moet nemen om het kerntje weg te laten. Ik laat het nog maar even laten bezinken.
     
  5. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Leuk project Brian. Heb je al een keer bij de Snipe Electro van Vladimir gespiekt?

    Wat de ferriet kern betreft, die gebruik ik niet.
     
    bgo vindt dit leuk.
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Zeker Pascal! Ziet er ook erg goed uit en kan prima ingezet worden. Naar mijn idee moet je de Snipe dan nog wel finetunen om het dlg gedrag te evenaren. Ze zetten hem nu meer in als “hotliner” / fun kist. Op zich prima, maar dan is de basis wat aan de zware kant. Reken je de altis erbij, dan kom je al snel op 290 gram. Kijk je naar de specificatie vd Snipe dan zie je dat het vleugeloppervlak 19,65 dm2 is. Zou betekenen dat het minimum gewicht 236 gram (bij 12 gr/dm2) mag zijn. Ook in dit geval zullen de componenten nog wat lichter moeten.
    Bij de Vortex 3 stuur ik voorlopig op de volgende gewichten. De komende weken zal blijken of het realistisch is. IMG_5433.jpg
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Gave ontwikkelingen.
    Zou je binnen de F5J-400 regels/afmetingen sneller tot een model komen met vleugelbelastingen van een DLG?
    (ik heb nog steeds 'El NiNo' tippen, een romp, stab en kielvlak liggen om een 2.5m kist mee te maken....)
     
    bgo vindt dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Ik denk dat je erg aan de veilige kant zit met motor en regelaar. Deze motor kan 15A continu!!
    5 of 7 sec dan kun je hier makkelijk 2x of nog meer overheen.
    Moderne drone regelaars zijn erg licht. Maar meestal geen bec. Alles direct aan 2S, evt een paar diodes om naar 7v oid te gaan voor de servos..
    De ferrietkraal zou ik er af halen. Bij deze stromen heb je echt geen storing op 2.4 Ghz..
    Interessante info vind je op de dobrinth speed. Duitse forum, 250g speed klasse.
    En f5b, waar ze 2sec motor loop gebruikrn en motoren, accus en esc ver buiten normale specs gebruiken.
    Meer toeren, kleiner propje is lichter, en bij 100 km/u = dlg gooisnelheid heb je dan ook prima rendement.
     
    bgo en crins vinden dit leuk.
  9. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Voor rudder en elevator heb je volgens mij niet zo'n sterker servo's nodig omdat je geen gooi/ explosieve krachten op deze stuurvlakken hebt. Hiervoor zou je de D47 kunnen gebruiken. Die wegen 5 gram dus dan heb je al weer 6.6gr bespaard :)
     
    bgo vindt dit leuk.
  10. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Vroeger hadden we bij een DLG ook D47 in de vleugel. Dat kan bij een E-DLG ook wel.
     
    bgo vindt dit leuk.
  11. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Als je ziet dat het mogelijk is een 4 meter F5J model te bouwen op 12 gr/dm2 dan zou dat volgens mij met een F5J-400 editie ook goed moeten kunnen. De componenten zullen veel minder kritisch (qua gewicht) zijn als je het vergelijkt met een DLG. Een spanwijdte van 2 of 2,5 mtr maakt het spelletje naar mijn idee wat eenvoudiger. Zoals altijd is ook hier “span is king”. Je weet zelf als beste dat je met een 1,5 meter DLG echt moet vliegen. Kleine belletjes op lage hoogte vergen soms echt “smijtwerk” om naar boven weg te klimmen en dat is natuurlijk de echte kick van het thermiekvliegen:)
     
    crins vindt dit leuk.
  12. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Kijk, daar hebben we wat aan!

    Bedankt voor de info Tjarko, ik zal me er eens in verdiepen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik op dit moment te weinig kennis in deze materie heb om een goede mening te vormen over een optimale aandrijf setup. Hopelijk vinden meerdere mensen het idee interessant genoeg om te starten met bouwen van een e-dlg. Van daaruit komen dan vanzelf jouw beschreven doorontwikkelingen op gang. Alle hulp is welkom!!
     
  13. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Helemaal mee eens Bastiaan! Ik overweeg zelfs om “Rudderless” te gaan vliegen :) Dat is wel een dingetje, want tot op heden geloof ik helemaal in het hebben van mijn Rudder. Maar ja, ik zie jullie toppers ook allemaal zonder vliegen en Vincent heeft bewezen er wereldkampioen mee te kunnen worden. Wie ben ik dan om het tegendeel te bewijzen.
     
  14. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Qua sterkte denk ik dat je gelijk hebt Loet. Ik weet alleen niet of je dan tevreden blijft over de nauwkeurigheid. Zeker de nulstelling en dan met name de repeteerbaarheid van de nulstelling is volgens mij veel minder. Voor de rolroeren zou je nog iets kunnen winnen door het toepassen van Bluebirds ipv KST.

    Wat is jouw mening over het toepassen van de D47 op het hoogteroer. Is dat nauwkeurig genoeg?
     
  15. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Ik heb altijd een d47 op hoogteroer gehad en heeft me nooit in de steek gelaten ;)
    Nauwkeurig genoeg zover ik heb mee gemaakt.
     
  16. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Vandaag is het pakketje met daarin de motoren (3) uit Amerika aangekomen. Toch altijd weer vervelend dat je onverwacht import / douane kosten bij moet betalen. Ruim 25 euro. Reken je de transportkosten van 34 dollar erbij en dan is de motor zelf bijna voor niets. Deze kost net geen 20 dollar. Maar goed. Ben blij dat ze er zijn. Natuurlijk gelijk op de weegschaal gelegd.
    De meenemer heeft een kleine sleuf welke precies over de as past. Ik heb getracht eea op foto vast te leggen. Weet niet of het duidelijk te zien is. IMG_5599.jpg IMG_5600.jpg IMG_5601.jpg IMG_5602.jpg IMG_5603.jpg IMG_5604.jpg IMG_5605.jpg IMG_5606.jpg IMG_5607.jpg IMG_5608.jpg IMG_5609.jpg IMG_5610.jpg IMG_5611.jpg IMG_5612.jpg
     
  17. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Gisteren zijn zowel de 2S als de 3S accu binnen gekomen. Uiteraard direct maar even op de weegschaal gelegd om het werkelijke gewicht te achterhalen.
    De 2S weegt 24,5 gram en de 3S weegt 38,9m gram. Beide nog met de JST stekkers. Deze ga ik vervangen voor "gouden" insteek connectors.
    Ik vind het wel vreemd dat de 2S connector helemaal geen aparte balancer kabel heeft.

    Het zal nog wel even duren voordat ik de Vortex 3 onderdelen van Denis ontvang en aangezien geduld niet een van mijn sterkste eigenschappen is heb ik besloten een Vortex 2.5 maar alvast om te bouwen.
    Eerst alles er maar uitgehaald: hoogte- en richtingsroer servo's. Kabelboom, inclusief schakelaar en vleugelconnector en de accu. Vervolgens het servoplankje wat groter geschuurd, zodat de accu er makkelijk in kan.
    De 2S accu past perfect op deze positie. Ik kan nog wat schuiven om een juist zwaartepunt te kiezen. De 3S accu past wel, maar kan niet veel schuiven. Mijn doelstelling is om beide accu's toe te kunnen passen, zonder dat het zwaartepunt verandert.
    Hierdoor zou je met weinig wind op 2S kunnen vliegen, terwijl als het harder waait je de 3S accu zou kunnen kiezen. Bij meer wind functioneert de 3S accu dan ook direct als extra ballast.

    De Vortex 2.5 heeft een ovale neus. Hierdoor is het eigenlijk niet mogelijk om de motor in de romp te maken. Daarom maak ik er een motorspan voor, waarop de motor vastgezet wordt. Op zich allemaal niet zo'n probleem. Inmiddels is de neus eraf gehaald en is er een begin gemaakt met het motorspan. Het wachten is nu nog op de propeller met spinner. Als deze binnen is kan het geheel uitgewogen worden op het gewenste zwaartepunt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Vink, RJA en spedter vinden dit leuk.
  18. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Vandaag weer een klein stapje kunnen nemen. Het motorspan verder vormgegeven: gaten voor bevestiging, motoras vrijloop en uitsparing voor de motordraden.

    Vervolgens het motortje bewerkt. De grote oren eraf geslepen. Uiteraard eerst alles afgeplakt om te voorkomen dat er slijpsel in de motorwikkeling/magneten terecht komt. Uurtje vijlen en de basis is gereed. Zoals je ziet steekt het motortje iets uit. De diameter is een fractie groter dan de neus. Nu even afwachten tot de standaard Graupner CAM spinner / prop binnenkomt. IMG_5653.jpg IMG_5650.jpg IMG_5652.jpg
     
    Vink, crins en BastiaanD vinden dit leuk.
  19. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Dat schiet al aardig op. Neem je hem mee naar Malden? Zou leuk zijn om in de pauze dat ding te zien vliegen.

    Niet vergeten om in te schrijven heh!

    Roger
     
    bgo vindt dit leuk.
  20. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Dat wordt nog wel even een uitdaging Roger. Inschrijven zal wel lukken. Loet geeft in het andere draadje ook terecht aan waar de rest van slingerend Nederland blijft. Ga de inschrijving morgen als eerste regelen.

    Gisteren is de pakketdienst weer geweest. Blijft toch bijzonder knap hoe goed sommige winkels hun logistiek hebben geregeld. Zondagavond bij Lindinger in Oostenrijk besteld en woensdag al geleverd. Heerlijk dat het kan.

    Voor het project een belangrijk pakketje. De propeller met spinner is geleverd. Ik heb zowel een klap prop set 6x3 gekocht (voor 3S) als ook losse 7,5x4 propjes (voor 2S). Op de foto’s zie je de losse onderdelen van de spinner. Best goed doordachte constructie. Natuurlijk alles weer op de weegschaal gelegd om het echte gewicht vast te leggen. Man, zo langzamerhand voelt het als anorexia..

    Mooie spinnerset, maar dan leveren ze er een mega sluiting en stalen moer M5 bij. Samen goed voor 3 gram, wat natuurlijk veeeel te veel is :) ik denk dat deze vervangen worden door een kunststof sluiting en moer. De meenemer wordt al vastgezet door 2 kleine inbusjes, dus waarom er dan nog zo’n zware borging nodig is, is me een raadsel. Alles past netjes. Wel moet je de propjes bij de schacht iets bij vijlen om makkelijk scharnieren mogelijk te maken. De 4 boutjes voor het motorspan zijn ingekort en morgen kan het span verlijmt worden.

    De inrichting gaat toch weer op de kop. Ik heb besloten om de servo’s onder de vleugel, in de romp te maken. Ook de ontvanger krijgt hier een plaatsje. De KST servos worden vervangen door kleinere (en lichtere) D47 servos. Aangezien er al een aansturing voor het richtingsroer ligt zal deze Vortex met rudder gevlogen worden.

    Met deze inrichting kunnen de accu’s wat meer naar voren en ook de Altis kan mooi voorin geplaatst worden. Het servoplankje moet er nog wel uit gedremeld worden.

    Hier wat impressies:
     
    RJA vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina