LE SPHINX 1829-1845 Stoomschip met zijdelingse raderen

Dit is maar een proefopstelling om alles te passen en uit te proberen . Hier is het gewoon een plank met een gat van 8.5 mm waar de as doorgaat .

In de boot zitten bronzen lagers van 2 cm lengte elk . De as in het midden tussen de 2 zuigerstangen is ongeveer 5 cm en de as is 8mm.

Of deze ook nog ondersteund moet worden, weet ik niet. De oorspronkelijke as op het plan was 5mm maar dat vond ik wat te zwak. Daarom 8mm genomen.

Daarom had ik ook gepost "moeilijk in te schatten" maar ik denk dat de dikkere as idd al een goede keuze is van je. Op de foto is te zien dat de assen demontabel zijn en als je die wangen dubbel zo dik zou maken vanwege die (de) montage straks, je een heel stabiele verbinding kan realiseren :kwijl:
 
Een goed idee om de opstelling buiten het schip te vervolledigen.
Misschien ook het overwegen waard om het later uitneembaar te maken , is altijd makkelijk voor onderhoud.
En onderhoud heb je gegarandeerd, dat zie ik wel bij onze clubleden die op stoom varen.
Je bent meteen enkele maanden bezig om het stoomgedeelte af te werken.
succes
 
Vervuiling van artikel voorkomen:

Okee.
Leuk.
Zal (voor het beeld) morgen foto maken en plaatsen
zoals ik deze kopse dichtingen ken.

Groet,
Willum

Stompe dichting:
upload_2018-12-20_21-4-48.png

O-ring aan de kopse kant.
Pom ring aan de kopse kant.

Groet,
Willum
 
Frerule:
Het verhaal kan hier nu afgerond worden.
Op de bovenste foto (bovenste koppelstuk) zijn de ferules er afgehaald, bewerkt en weer teruggeplaatst.
Of die ferules hard-of zachtgesoldeerd zijn maakt niets uit. Verwarmen en met een trekkertje/oogje ferule eraftrekken.
Ferule boring opschonen, conus opfrissen, terugplaatsen en solderen.
Dat is alles.

Veel modelbouw plezier,
Willum

Ferule trekkertje:
Toch maar even tijd genomen vandaag en de bewerking in beeld gezet.
upload_2018-12-20_21-10-22.png


upload_2018-12-20_21-10-40.png


Na het aftrekken van de verwarmde ferule
soldeer ik deze op een stugge rvs as
en steek deze in de draaibank om hem te bewerken.
Na bewerken de ferule weer desolderen en terugplaatsen op de bedoelde plek.
Eigenlijk is het koperen stuk met ferule
op de foto boven ook zo afgewerkt om een schoon en fris werkstuk te krijgen.
Ik hoop dat dit alles duidelijk maakt.

Bewerken op de draaibank van de bijvoorbeeld ingesneden
of anders beschadigde ferules
kan met een goede vijl en daarna afwerken met schuurlatjes grof naar fijn
voor een glad resultaat.

Veel modelbouw plezier
Willum
 
Laatst bewerkt:
De laatste 2 weken terug in actie geschoten :

Begonnen met de kanonnen nadat ik de spindel van de myford met speling had vervangen door een nieuwe metrische spindel.

Totale lengte is 85 mm. Buitendiameter 16mm. ( 3 stuks in totaal)

full





full



De wagen is gemaakt uit notenhout. Attributen moeten nog worden gemaakt

full



Proeftestje en alles klopt. (Aan het touw kan je zien dat ik ondertussen ook bezig ben met het lopende want en de zeilen)

full










20190114_105707.244742
 
Af en toe een bezinnings-pauze heeft iedereen wel eens, het waren ook niet de minste feestdagen :)
prachtig stukje draai werk, Ik vermoed dat je ze allemaal gaat draaien en niet gieten zoals ik.
 
De laatste 2 weken terug in actie geschoten Begonnen met de kanonnen.

Enne?
Eerste proefschot al gelost?

Veel modelbouwplezier
Willum
 
De plannen zijn op 1/100 Dirk, ik vergroot alles met 278% op de printer.

Willum, ik ben nog aan het twijfelen om ze elekronisch via een led te laten vuren. Ben er nog niet uit.

Marc, ik draai alle kanonnen, kwestie van te oefenen met de draaibank. Anders blijf ik voor altijd een spanenveger.
 
Willum, ik ben nog aan het twijfelen om ze elekronisch via een led te laten vuren. Ben er nog niet uit.

En de knal?
Ook elektronisch?
Denk er nog even over na...

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Sorry, ik weet niet hoe de Belgische Marine die noemt.
Maar de Nederlandse Marine spreekt over "kanons".
Kanonnen staan aan de wal en niet op een schip.


Juist eens gegoogeld, een landrot gebruikt het meervoud kanonnen ,zeemannen gebruiken het woord kanons.

Dus niet waar ze staan maar wie ze gebruikt. Weeral wat bijgeleerd,nu nog onthouden.
 
na de grote kanons de kleinere carronades gemaakt.

( buitendiameter 12mm ,totale lengte 45mm)

Normaal is het bovenste plateau kleiner dan het onderste plateau, maar bij deze boot zijn ze even groot. Nog niet dikwijls gezien.

Ze liggen of staan er nog maar los op , dus ze kunnen een beetje scheef liggen.


full



de volledige bewaping van de sphinx.


full



eresalut


full
 
Laatst bewerkt:
Heb je een CNC draaiautomaat?

Neen, maar zeer blij dat ik de myford uitgerust heb met een digitale uitlezing, anders was het mij nooit gelukt om 8 dezelfde carronades te maken

De voetjes onder de carronades zijn 10mm op 8mm op 5mm hoog. Daarna delen weggefreesd tot op 3 mm.

Het tussenstuk is 5 op 5 op 5 mm. Nu heb je meer een gedacht van de afmetingen.
 
Neen, maar zeer blij dat ik de myford uitgerust heb met een digitale uitlezing, anders was het mij nooit gelukt om 8 dezelfde carronades te maken

Dank voor de uitleg.
Vakwerk.

Groet,
Willum
 
in de tussentijd ook begonnen met de zeilen

fijnste wit katoen gekocht.

Het kleuren heb ik pas gedaan nadat de zeilen waren gemaakt. 1uur in 2.5liter water waarin 10 zakjes darkt thee in hebben liggen te weken.

afgewerkt gekleurd zeil op het wit katoen

full



de eerste zeilen ophangen.

Ze gaan allemaal opgeborgen aan de ra's komen te hangen.
Vermits de zeilen allemaal op schaalgrootte zijn gemaakt, kan ik later de draadjes doorknippen en ze zeilend maken als ik daar goesting in heb.

full



full



full




Voordat ik de zeilen opberg, maak ik ze kletsnat met water, kan je ze compacter samenbinden, maar ze moeten gedroogd worden na het werk om schimmelvorming te voorkomen.

full



eindresultaat :

full



full



full




en dit is de foto zoals hij er nu bijligt, het staande want is ook zo goed als af;

full

[


Nu beginnen aan het werkend (elektronisch) scheepsgeschut.
 
Back
Top