LE SPHINX 1829-1845 Stoomschip met zijdelingse raderen

Belangrijk is dat ik nu geleerd heb dat teflonveren eigenlijk beter is dan vitonringen.
Slijten minder snel weg.

Zie mijn reactie:
Zuigerveren.jpg

k heb bij de vorige machine volgens tekening van teflon staf zuigerveertjes gemaakt. Volgens tekening zijn ze dan 1/10-de mm groter en je snij schuin 1 mm er tussen uit. Dan kun je ze in de gleuf van de zuiger krijgen. Je diameter zuiger is 16 mm dus de gleuven kan je makkelijk 3.5 mm diep maken en dan de veren 3 mm breed met een diameter van 16.1 mm.

Op de onderstaande foto is te zien, dat ik de eerste zuigerveren voor de stoompomp op gelijke wijze heb gemaakt.

Zuigerveer Dockyard V.jpg

In mijn geval, werkte de stoompomp op lucht met deze zuigerveer.
Na opstarten met stoom en stoomolie werkte alles perfect, de stoompomp liep heel mooi.
Maar na enkele weken, toen ik de stoompomp weer wilde opstarten met lucht, niks noppes nada.
Door de dikke stoomolie zat de zuigerveer in de groef vastgeplakt.
Onder stoom kwam hij weer in leven.
Werken onder lucht wil niet inhouden werken onder stoom.
Stoom is een heel ander medium.

Laatst bewerkt:
Spijtig dat ik de opgedraaide teflon niet kan gebruiken ,anders was dit nu het resultaat :

de eerste keer weigerde ze volledig: boutjes die de zuigeras met de krukas verbind losser gedraaid en ze begon een beetje te bewegen.

op een gegeven moment ,nadat ik het beu was, wat dikke olie om een keting te smeren in de aanzuigleiding gespoten en ze vertrok gelijk een raket.

Mooi resultaat! Leuk dat er beweging in zit! :wave

Moet je trouwens de compressor aan hebben om de boel te laten draaien? :frustie: Het kijkt niet erg prettig zo, ik schrok me kapot.

Sorry,sorry,sorry

Neen, maar als de compressor pas opstartte was de druk nog laag, anders krijgt hij 6 bar te slikken.

en dit zou het moeten zijn :

De gekochte printplaat (jaren geleden) is dezelfde als in het topic (werkend scheepsgeschut) van enkele jaren geleden hier op het forum.

Toen in een zotte opwelling gekocht maar de printplaat lag hier maar stof te vergaren.
Spijtig genoeg is de verdeler ermee gestopt.
Heb de printplaat en de componenten genoteerd, maar spijtig genoeg bevat ze ook veel piepkleine weerstanden en condensators. Hiervan heb ik spijtig genoeg geen waarde.

Vermits de printplaat 12 schoten geeft, en de Sphinx elf kanons heeft ,heb ik ze maar ingebouwd.

10 kanons hebben een led ingebouwd ,dus 2 keer hoort men een knal zonder flits.

Heb gewoon met de losse hand gefilmd en ondertussen ook het licht gedimd om het effect te zien. Ze staat nu wel tegen een witte plaat waardoor de schoten aan de achterkant mooier oplichten,maar dit gaat niet in het echt zijn.

Resultaat :

Back