Oude FSR-V weer tot leven wekken

Startsnaren bestel ik bij Ian.s boats in uk.
Let wel op de lengte.
Nitro en methanol kun je nog in kampen halen bij hangar modelbouw.die is alleen op vrijdag avond Open.je moet dan de olie al in een jerrycan doen.hij (peter) mengt dan nitro en methanol bij.nitro en methanol mag niet meer los verkocht worden.vandaar op de manier.
Als olie heb je nodig.
Micro motul. Is een synthetische olie.
Denicol olie is een minerale olie.
Voor je 15 ccm heb je van elk genoemde olieeen 100ml per liter nodig.
Dat is dan in totaal 20% olie.
Ik gebruik deze mix al minstens zo.n 25 jaar zonder enkele motor schade.
Je hebt dan het beste van het beste.
 
Ps. Ook 20 % nitro gebruiken voor je motor.
Tezamen met de 20% olie heb je een prima brandstof voor je motor.
Die presteert dan optimaal zonder dat het kapot loopt.
Uiteraard gebruik je ook afterrun olie na elke vaardag.vergeet ook niet om je koelwater route door te spuiten met wd40
Door dit onderhouden met wd40 zal de koeling route vrij blijven van rommel.
Als je het vergeet enige tijd zal de koeling niet meer rond gaan.daar door word de motor te heet en loopt kapot.
Zet ook na het varen de zuiger in odp.
Hierdoor voor kom je klemschade aan de zuiger,aangezien deze geen zuigerveer heeft maar afsluit op conisch klemmen op bdp.
 
In de tussentijd ben ik nog wat verder gegaan aan de FSR boot.
Ik kwam er achter dat de schroefdraad in de aluminium motorbokken erg slecht was.
Daarom heb ik deze voorzien van Helicoils M5.



20190211_124845.jpg
 
Nu kom ik aan op het punt dat de tanks ingebouwd moeten worden.
Echter zie ik hier een beetje tegen op omdat ik niet echt weet hoe ik de slangen moet laten lopen.

De motor is voorzien van een pomp met 2 nippels een invoer en uitvoer. (Het is een soort membraam pomp die werkt op de carterdruk van de motor)

20190102_201902_resized.jpg


Ik ben altijd gewend aan motoren die de uitlaatdruk gebruiken in combinatie met 1 tankje.....

Origineel zaten de 2 hoofdtanks met elkaar verbonden en liep er uit 1 van de hoofdtankt een slang naar het hoppertankje.

Nu heb ik een keer ergens gelezen dat beide hoofdtanks onder druk moeten staan? Klopt dit?

Op de foto zie je zoals het ooit heeft gezeten:
Het tankje links boven op de foto wil ik niet meer gebruiken en komt dan te vervallen.


20181203_205632_resized.jpg
 
Beste Martijn,
Zit toevallig je topic te lezen.
Leuk dat je een fsrV romp gekocht hebt.
Ik vaar zelf de Nederlandse en wereld kampioenschappen met deze boten.
De boot komt me bekend voor schiet me alleen zo niet te binnen van wie die is geweest .
Zie hieronder een schema voor het aan sluiten van de tanks

20190219_135330.jpg
 
Beste Martijn,
Zit toevallig je topic te lezen.
Leuk dat je een fsrV romp gekocht hebt.
Ik vaar zelf de Nederlandse en wereld kampioenschappen met deze boten.
De boot komt me bekend voor schiet me alleen zo niet te binnen van wie die is geweest .
Zie hieronder een schema voor het aan sluiten van de tanks

Bekijk bijlage 311326



Oke, dit maakt het voor mij duidelijk hoe ik alles moet aansluiten!
Ik zal dan alleen druknippels op de uitlaat moeten aanbrengen.

Op je tekening staan de hoofd tankjes parallel aan elkaar.
Echter wat gebeurt er nu precies al 1 van de tanks eerder leeg is? Ga je dan geen lucht in de middelste tank pompen?


Waar hebben jullie normaal gesproken de vul aansluiting voor het tanken?


En weet u waarom hebben ze er bij Picco in die jaren voor gekozen om de motor te voorzien van een pomp? Wat is het voordeel van dit soort pompjes?
 
Doordat je je druk van je uitlaat splitst naar allebei de hoofd tanks en deze ook allebei op een T koppeling op de middelste tank zit, staat de slang continu vol brandstof tot deze leeg zijn.
dit systeem gebruiken we al zo lang ik me kan herinneren en nooit problemen mee gehad.

Waarom dat ze toen de tijd de pomp erop hebben gemaakt geen idee ik weet wel dat we ze met pomp niet goed afgesteld kregen.

Enige wat ik mis voorin de boot is een vlotterpot, deze heb je wel nodig als je met uitlaat druk vaart.
Door de vlotterpot kan de motor op zijn eigen kracht de brandstof aanzuigen en is dus beter af te stellen.
 
Een vlotterpot is eigenlijk het zelfde als een vlotterbak van een carburateur voor een brommer als die vol is sluit hij de brandstof toevoer af

Ik ben zelf toevallig bezig met het bouwen van een nieuwe boot heb even 2 foto's gemaakt van het tank systeem en vlotterpot

Vullen doen we gewoon via de slang die naar de vlotterpot of motor loopt
 

Bijlagen

  • 20190220_171155.jpg
    20190220_171155.jpg
    291,8 KB · Weergaven: 322
  • 20190220_171233.jpg
    20190220_171233.jpg
    344 KB · Weergaven: 305
Nog even snel een vlotterpot te voorschijn gehaald en wat foto's gemaakt
 

Bijlagen

  • 20190220_172244.jpg
    20190220_172244.jpg
    378,8 KB · Weergaven: 304
  • 20190220_172300.jpg
    20190220_172300.jpg
    342,1 KB · Weergaven: 293
  • 20190220_172312.jpg
    20190220_172312.jpg
    215,5 KB · Weergaven: 293
  • 20190220_172327.jpg
    20190220_172327.jpg
    353,8 KB · Weergaven: 292
  • 20190220_172333.jpg
    20190220_172333.jpg
    333,2 KB · Weergaven: 288
Nog even snel een vlotterpot te voorschijn gehaald en wat foto's gemaakt

Heeft die vlotterpot dan niet gewoon als functie om er voor te zorgen dat er geen luchtbellen in de leidingen komen richting de motor?
Of is er ook direct geen uitlaatdruk meer in de vlotterpot net zo als bij een normale carburateur en loopt de motor alleen op zuig?

Uw nieuwe boot ziet er wel erg strak uit! Ook zelf gelamineerd?
En klopt het dat er nog een overbrenging zit tussen de motor en schroefas? Is dit om een grotere schroef met meer spoed te draaien bij een lager toerental?
 
Klopt inderdaad dat de vlotterpot er voor zorgt dat zodra die vol is door de uitlaat druk deze afsluit, dus er geen druk meer in komt en de motor op eigen kracht de brandstof kan aan zuigen.
Als je volle uitlaat druk op de tanks hebt is de motor erg moeilijk af te stellen.

Goed gezien van de overbrenging hier door kan je inderdaad grotere props draaien er is ook een mogelijkheid om juist kleiner te gaan groter is instabiel kleiner stabieler net welke keus werkt voor welke boot
 
Je zou, als alternatief voor die vlotterpot, ook de drukregelaar van een oude kettingzaag carburateur af kunnen zagen. Werkt even goed, en is een stuk compacter.
 
Je zou, als alternatief voor die vlotterpot, ook de drukregelaar van een oude kettingzaag carburateur af kunnen zagen. Werkt even goed, en is een stuk compacter.

Ja dat klinkt wel goed maar dan moet je wel even een oude kettingzaag hebben liggen! We gaan op zoek! Het water is momenteel toch nog te koud;)
 
maar dan moet je wel even een oude kettingzaag hebben liggen!
Bij de landbouwmechanisatie winkels hebben ze meestal bakken vol met afgedankte carburateurs, omdat ze daar die dingen niet meer repareren, maar gewoon een nieuwe monteren.
Daar heb ik ze ook vandaan.
Haal ik verbazend veel modelbouw-spul vandaan trouwens, zoals benzine slang, siliconenslang ("uitlaat-maten" voornamelijk), lijm, lagers, boutjes&moertjes, gereedschap, enzovoorts.
 
Back
Top