Oude FSR-V weer tot leven wekken

Discussie in 'Speedboten' gestart door M.l.v.Doesburg, 12 nov 2018.

  1. Richard denHartog

    Richard denHartog

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nooit gezien dat ze dat ooit hebben gebruikt,
    Zou zomaar eens kunnen werken.
    De reden dat we met de wedstrijden een pot gebruiken is om een buffer te hebben als je veel van je gas af moet.
    Bij lage toeren is er te weinig uitlaat druk
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zegt niet veel, je moet het maar net verzinnen, en als die vlotterpot goed werkt is er weinig reden om naar wat anders op zoek te gaan.
    Er zijn wel meer dingen waar nog nooit iemand aan gedacht had, maar wat achteraf toch prima bleek te werken.
    Eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een FSR of zelfs maar iets vergelijkbaars gevaren, maar de techniek van een vlotterpot is qua werking niet anders dan die van een drukregelaar.
    Dat hoeft op zich niet een probleem te zijn, want bij lage toeren zuigt een motor normaliter hard genoeg om dwars door die regelaar heen te zuigen. Bij vol gas is het voor hooggetunede motoren vaak wel een probleem om goed aan te zuigen.
    Je probleem is dus niet dat die motor geen brandstof krijgt tijdens die "laag gas" perioden, maar dat het, als je vervolgens weer gas geeft, enige tijd duurt (denk in de richting van een halve tot 1 seconde, bij die hele grote tanks mischien 2 seconden) voordat je tank weer op druk is.... en DAT maakt je motor zo lastig af te stellen zonder die vlotterpot. Dat was ook waar ik tegenaanliep met het ombouwen van gloeipluggers naar benzine.
    Alternatief werkt een terugslagklep in de tankdruk leiding ook uitstekend, dan hou je nog enige tijd tankdruk als de uitlaatdruk tijdelijk laag is. Ik neem aan, dat je praat over "seconden" en niet "minuten" dat je van het gas af moet.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt weinig uit... dat stukje is vrijwel allemaal het zelfde.
     
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Heb je er misschien een foto van?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, sorry.... maar als je een Walbro bekijkt, zitten er aan weerszijden dekseltjes op... de ene kant is een gegoten dekseltje (de pomp), de andere kant is min of meer een geperst stukje blik, meestal met een klein ventilatie-gaatje er in en dat is de drukregelaar. Gewoon de ijzerzaag er in zetten, dwars door midden zagen, en de kant met het blikken dekseltje houden.

    Voorzichtig stukjes wegzagen tot je de sproeiers weggezaagd hebt en het toevoer en afvoer kanaal blootgelegd hebt.
    Beter kan ik het niet uitleggen.

    Je kunt ook op zoek gaan naar een Cline of Ironbay fuel regulator, dat zijn heel cru gezegd, afgezaagde Walbro's (de membramen en het naaldklepje in die regelaars schijnen rechtsstreeks van Walbro te komen). Maar die dingen schijnen tegenwoordig niet goedkoop te zijn, als je ze al kunt vinden.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dan blijft er niet veel vlees over om een nippel te plaatsen. Als het zou lukken slaag je het meest met een grote walbro carb. De 13mm versie’s lijken mij hier niet geschikt voor.
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Ik heb dat heel anders opgelost.
    Ik gebruik de uitlaat druk in combinatie met een regelbare kraan(sproeier)
    Die zet je tussen de pijp en tank.
    Dan net zo ver opendraaien tot de brandstof niet meer direct terugzakt.
    Dan pakt de motor ook direct weer op.
    Maar ja ....ieder zijn manier natuurlijk.
     
  8. Richard denHartog

    Richard denHartog

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schoonhoven
    [QUOTE="brutus, post: 3939448, member: Ik neem aan, dat je praat over "seconden" en niet "minuten" dat je van het gas af moet.[/QUOTE]

    Zijn momenten inderdaad je vaart een wedstrijd van een half uur. Maar bij erg ruw water waar je dus niet volgas kan blijven varen , drossel (variërend gas geven) je veel dus bij die momenten heb je een goede buffer nodig omdat die motoren ook een goede slok lusten, de nieuwe cmb motoren gebruiken op een half uur al gauw 3.5 tot 4 liter

    Wel leuk inderdaad zo zie je maar dat iedereen zijn eigen manieren heeft om wat op te lossen genoeg ideeën om over na te denken dus :thumbsup:
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kanaaltje 2 mm diep inboren met, zeg, 3 mm, en er dan met UHU Plus een stukje 3 mm buis in lijmen, zou geen probleem moeten zijn. De drukken zijn maar heel gering.
    Ga je dan echt helemaal terug naar stationair? Zo niet, blijft er als het goed is voldoende uitlaat-druk over (maar dat kan ik niet beoordelen) en als een smoring al werkt (zoals ik uit Tom zijn bericht begrijp) dan werkt een terugslagklep zeker.

    Voor alle duidelijkheid: Ik theoretiseer maar wat, ik heb nog nooit zo'n boot gevaren. Maar ik pruts wel nogal eens wat om met diverse dingen. Soms zit ik er naast, maar meestal werken de dingen redelijk zoals ik verwacht dat ze werken.
    Dat is inderdaad wel ERG veel ja, en ik had niet met dergelijke verbruiken geschat, ik durf echt niet te zeggen of zo'n regulator dergelijke verbruiken wel bijhoudt....
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Daarom zei ik mede ook dat een grote carb het meest kans van slagen had.

    Nu weet ik dat de grote regelaars een maximale aanvoer kunnen realiseren van pak weg, 50ml per/min.

    Dus 3 tot 4L gaat hem dan niet worden. Mijn zoon rijd met een getunede 23cc zanoah en de 14mm carb kan het bij vol uit accelereren soms niet bijhouden.

    Nu neemt de nitro motor veel meer dan hij nodig is, wat verbrand/gebruikt word is maar een deel van de aangezogen nitro. Denk wel dat het een leuk iets is om simpel weg te testen of deze regelaars en kunnen bijhouden.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Twee regulators parallel? Of vechten die dan elkaar de tent uit?
     
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nog een kleine update:

    Ik heb wat verdeelpijpjes voor de uitlaatdruk en tank gemaakt.
    Messing pijpjes aan elkaar gebakken dmv hardsolderen.




    20190305_200502_resized.jpg

    20190305_202058_resized.jpg

    20190305_210602_resized.jpg
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik wil de oplossing van Tom gaan proberen als alternatief voor de vlotterpot.
    Een paar oude losse sproeiers heb ik nog wel liggen en een vlotterpot zal ik zelf moeten maken.
     
  14. Richard denHartog

    Richard denHartog

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schoonhoven
    De t stukjes zien er prima uit!
    Mocht het regel ventiel niet naar behoren werken heb ik nog wel een vlotterpot liggen die je mag hebben
    Maar eerst maar eens proberen met regel ventiel laat maar horen ben wel nieuwsgierig!
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hard- i.p.v. zachtgesoldeerd i.v.m. sterkte?
     
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als het breekt loopt de tank helemaal leeg....
     
    willum en ron van sommeren vinden dit leuk.
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    De meeste onderdelen zitten weer op zijn plaats in de romp:)

    Zelf heb ik het gevoel dat de uitlaat erg lang is maar we zien wel of dit gaat werken.
    De startsnaar die ik heb blijkt helemaal bros te zijn geworden en breekt op meerdere plekken.... (Dus daar moeten we nog een nieuwe voor scoren.)
    En ik vraag mij ook af waar ik de startsnaar moet laten als de motor loopt. (kan deze op de uitlaat liggen?) Er is nml weinig ruimte in verband met de velen slangen.....

    Volgende punten die moeten gebeuren zijn:
    -Nippel in uitlaat maken voor tankdruk.
    -sproeier voor reduceren uitlaatdruk
    -Ondersteuning uitlaat
    -Iets verzinnen om het schroefaslager/as van olie te voorzien.

    20190316_131905_resized.jpg

    20190316_131912_resized.jpg

    20190316_131919_resized.jpg
     
  18. Richard denHartog

    Richard denHartog

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schoonhoven
    Kijk er zit vordering in !
    Je uitlaat staat inderdaad erg lang
    Om te beginnen is een uitlaat lengte van 31.5 tot 31cm van hart motor tot het dikste gedeelte van de uitlaat een mooi uitgangs punt.
    Je start snaar kan je gewoon met rust laten zodra de motor loopt.
    als de ruimte tussen romp en vliegwiel voldoende is loopt je snaar van het vliegwiel af en ligt dan gewoon op je uitlaat, dit kan geen kwaad.
    Klopt het dat je geen veer aan je uitlaat spruitstuk hebt zitten? Als je de veer niet om de motor doet trilt je uitlaat spruitstuk van de motor af.
    Betreft de waterkoeling kan ik niet goed zien hoe je dat nu hebt zitten maar de piccos kunnen erg warm gaan lopen dus ik raad aan als je maar 1 inlaat hebt om eerst de motor in te gaan dan naar het spruitstuk bij 2 inlaten natuurlijk motor in motor uit los en spruitstuk in en spruitstuk uit
    Voor de rest lekker bezig
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    De uitlaat en de motor hebben alle 2 een aparte aansluiting voor de koeling dus dat zou goed moeten gaan.
    het spruitstuk trek ik met wat binddraad losjes tegen de cilinder aan. Maar dat komt pas als de rest op zijn plaats zit.
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Voor de schroefas/lager smering heb ik een oud foto kokertje een beetje aangepast.
    20190318_201135_resized.jpg

    20190318_210940_resized.jpg
     

Deel Deze Pagina