Oude FSR-V weer tot leven wekken

Ik zie lagers met een kunststof kooi.... Laat je niet verleiden om daar "gewone" lagers met een metalen kooi in te zetten, en vergeet ook niet dat het met vrij grote waarschijnlijkheid C3 lagers zijn. Maar dat wist je vast allemaal al... :D

Dat was mij ook al opgevallen. Ik zag zo snel geen C3 codering op de lagers staan. Maar het zijn ook geen SKF lagers dus wellicht gebruikt deze fabrikant andere coderingen.
Op het hoofdlager staat wel 6202 R23 WIB made in SWISS. Misschien is die R23 een spelingsklasse van dat merk.

Die c3 kun je Zo bestellen.zou geen stalen lagers nemen.die kunnen ook niet die rpm aan.misschien ook de cil.bus aan de buitenzijde polijsten.daarna een beetje vet erop voor de montage.dan kun je de bus er ook makkelijk weer uittrekken wanneer dat nodig is.
Gr t

Hallo heren
Over lagers gesproken.
Ik heb toegang tot elk type lager die je kunt wensen tegen inkoops prijzen. Alles van hoge kwaliteit.

Is maar dat jullie het weten.

Gr eddy

Wat is de reden om de lagers uit te voeren met een kunststof kooi in plaats van staal?
Ik zou denken dat staal beter tegen de hitte kan?
Of zet het staal uit in de hitte?
De massa is misschien ook iets meer?

Wat is de reden om de lagers uit te voeren met een kunststof kooi in plaats van staal?
Ik zou denken dat staal beter tegen de hitte kan?
Of zet het staal uit in de hitte?
De massa is misschien ook iets meer?

Metalen kooien zijn gevoeliger voor trillingen en kunnen dan breken.
En als een metalen kooi breekt kan je meestal de hele motor afschrijven aangezien de kooi dan overal tussendoor zal gaan.
Een kunststof kooi kan idd lagere temperaturen hebben en is gevoeliger voor bepaalde synthetische olie soorten en eventuele EP toevoegingen in olie.
Echter liggen deze maximum temperaturen veel lager dan de werktemperatuur van een modelbouw motortje.

Bovendien is de temperatuur ter hoogte van de kogellagers veel lager doordat het koude verse gasmengsel er (in de buurt) langs stroomt.

20190131_183504.jpg

Het was even wachten maar de lagertjes zijn binnen! 4 lagers met kunststof kooi! (Met dank aan Eddy)
Vanmiddag heb ik het carter, krukas en roterende inlaat schoongemaakt.
Nu de zuiger/cilinder nog even schoonmaken en dan kan alles weer in elkaar.

Metalen kooien zijn gevoeliger voor trillingen en kunnen dan breken.
Hoofdzakelijk zijn kunststof kooien veel beter bestand tegen hoge toerentallen, nog niet eens vanwege het materiaal, maar vanwege de constructie van de kooi (die gaat onder centrifugaalkracht op de kogels rusten en word dan niet verder "uitgerekt", metalen kooien vervormen, en dan is het gebeurd...)

Ik weet niet zo goed meer hoe het zat met de grotere nitro motoren.
Maar de zuiger en cilinderkop leken mij wel heel zwart. Als ik het mij goed herinner moet deze goud gelige naar licht bruine kleur hebben. (Please correct me if i am wrong)

Gr eddy

Ik weet niet zo goed meer hoe het zat met de grotere nitro motoren.
Maar de zuiger en cilinderkop leken mij wel heel zwart. Als ik het mij goed herinner moet deze goud gelige naar licht bruine kleur hebben. (Please correct me if i am wrong)

Gr eddy

Als de motor op wondermooie gelopen heeft is het niet gek dat alles een beetje zwart aankoekt. Met synthetische brandstof heb je dat probleem niet.

Ok nooit geweten.
Ook nooit met wonderolie gereden of gevaren of gevlogen. Altijd met merlin kant-en-klare peut gewerkt. Ga je nu op wonderolie verder of stap je over op synthetische brandstof.

Gr eddy

Ok nooit geweten.
Ook nooit met wonderolie gereden of gevaren of gevlogen. Altijd met merlin kant-en-klare peut gewerkt. Ga je nu op wonderolie verder of stap je over op synthetische brandstof.

Gr eddy

Ik moet nog even kijken wat ik ga gebruiken.
Momenteel zou ik al niet weten waar ik methanol en nitro vandaan moet halen zonder meteen groot in te kopen.

20190210_113509_resized.jpg

20190210_205339_resized.jpg

Vandaag nog wat servo's ingebouwd en de regelbare sproeier schoongemaakt.
De O-ring van de sproeier was echter in dermate slechte staat dat ik hier een nieuwe voor moet zien te vinden.

Wie weet overigens waar ik betaalbare start snaren kan kopen?

Back