Even een vraagje over de zin en/of onzin van koolstof in een RC catamaran.
Puur technisch ken ik de materiaal eigenschappen en voor- en nadelen van carbon tov gewoon glas wel.
Het gaat mij er vooral om, is het echt nodig, geeft het echt een meerwaarde, of wordt het vooral gedaan omdat het leuk/cool/... is?
Ik weet ook wel dat ik met carbon in principe voor een zelfde stijfheid, een lichtere romp zal hebben, en omgekeerd bij hetzelfde gewicht een veel stijvere/sterkere romp tov glas.
Alleen is de vraag, zo erg groot zijn onze boten niet (mijn model is 114cm). En zoveel grote vlakken zijn er al helemaal niet (een catamaran heeft zowieso erg veel hoekjes en kantjes)
Ik veronderstel dus dat zo'n boot eigenlijk eerder sterkte en stijfheid zal krijgen door de vele hoekjes en kantjes, dan door de keuze van de vezel...
Dus, echte meerwaarde, of eerder een gimmick? Het gaat niet om pure competitie en besparen van elke gram waar mogelijk, het gaat om een goede afweging tussen prijs-kwaliteit....
Puur technisch ken ik de materiaal eigenschappen en voor- en nadelen van carbon tov gewoon glas wel.
Het gaat mij er vooral om, is het echt nodig, geeft het echt een meerwaarde, of wordt het vooral gedaan omdat het leuk/cool/... is?
Ik weet ook wel dat ik met carbon in principe voor een zelfde stijfheid, een lichtere romp zal hebben, en omgekeerd bij hetzelfde gewicht een veel stijvere/sterkere romp tov glas.
Alleen is de vraag, zo erg groot zijn onze boten niet (mijn model is 114cm). En zoveel grote vlakken zijn er al helemaal niet (een catamaran heeft zowieso erg veel hoekjes en kantjes)
Ik veronderstel dus dat zo'n boot eigenlijk eerder sterkte en stijfheid zal krijgen door de vele hoekjes en kantjes, dan door de keuze van de vezel...
Dus, echte meerwaarde, of eerder een gimmick? Het gaat niet om pure competitie en besparen van elke gram waar mogelijk, het gaat om een goede afweging tussen prijs-kwaliteit....