Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, neem eens contact op met Berrie hier op het forum.
    Die heeft ook zelf RDS gemaakt en dat werkt perfect en spelingvrij.
    Volgens mij heeft hij de asjes van lasdraad gemaakt.

    GJ
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    RDS = Rotary Drive System.

    Google dat! :)


    jan.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, voordat je in de uitgaande as gaat boren..
    Dat gaat niet, dat is waarschijnlijk een uitgaande as van een potmetertje en je hebt kans dat je dan je servo om zeep helpt.
    Je moet echt de tandkrans aan de buitenkant gebruiken en vanaf daar dan naar een dun staafje gaan.
    Maar carbon is ongeschikt.
    Ten eerste is dat niet torsiestijf, dus als je aan de ene kant met wat kracht draait dan gaat de andere kant minder mee.
    En ten tweede moet je een hoek buigen om de beweging van dat RDS te krijgen, dat lukt niet met carbon.
    Daarom, vraag het Berrie even, die vliegt al jaren met zijn zelfgebouwde RDS en toen hij het aan het bouwen was heb ik het in mijn handen gehad, volledig spelingvrij en stijf.

    GJ
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het gaat weer mooi Jan, en met de grootste precisie.

    Ik spuit de laserprints met 3M grafische layout montagelijm.
    Als het uitdroogt komt het vanzelf los, bij snel werken is het met wasbenzine zo gelost. Met napoets zijn de resten weg.

    De inkjet zet niet over. Wel alle thermische toners. Die met een kleurenwax kan je beter uitsluiten.
    De grafiettoner van de laserprint werkt met een thermische hars.

    Laserprint is ook aardig met glassen. De toner hecht dan een beetje aan de epoxy... en kan je het papier na harden wegwassen met water... en zo verder met je werkstukje.

    Laserprint laat zich ook leuk plakken met CA op metaal of epoxyplaat. Je kan dan het papier laten zitten.
    Aluminium uitzagen op de figuurzaag. Prima als je een motorsteuntje wilt maken...

    IMG_5994.jpg


    IMG_3764.jpg


    En een motorschot voor een Calmato Sport in wording (project on hold). De print is op het epoxyplaatje gelijmd met CA en kan ik de steun eenvoudig in de geschikte positie afmonteren...

    DSC_2967-LR.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2019
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    @GJ,

    Dat carbon om meerdere redenen ongeschikt is weet ik, was alleen maar even om te laten zien hoe het er uit zou kunnen gaan zien.

    Ik weet weinig van de mechanische eigenschappen van lasdraad, maar . . .

    Klinkt me helemaal niet goed in de oren, maar ik zal Berrie eens polsen.

    Toch blijft dat idee van uitboren tot 1,5 mm. en dan lijmen etc. me erg aanspreken.

    Ik ga eerst eens voorzichtig proberen of ik er vanaf de zijkant een gaatje in kan boren.


    @ Bas,
    Inderdaad.

    20190712_122949_1562927515934_resized.jpg

    Mooi, als zeg ik het zelf.


    Inbouwen servo voor RDS: voorlopig twee opties:

    45º knik in de as: beetje krap (de dubbele lijn is de hoofdligger) . . .

    20190712_123054_1562927517093_resized.jpg


    Hoek van 22,5º (het mag ook 12,852º zijn, dat maakt verder niet uit).

    20190712_123120_1562927518034_resized.jpg

    Voordelen: iets meer ruimte, servo ligt dichter bij het midden, de pocket waarin de as draait kan smaller worden

    Nadeel: de as wordt langer (extra gewicht), moet door een rib heen.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je echt de as wilt doorboren dan zou ik persoonlijk de servo even openmaken.
    En dan zie hoe het zit.
    Waarschijnlijk als onderstaande foto, dus dan boor je in de as van de potmeter.
    Dat kan gevolgen hebben:
    Je potmeter doet het niet meer omdat er iets door het boren stuk gegaan is.
    Er zijn stukjes metaal in de servo terecht gekomen door het boren.
    Je krijgt storinkjes omdat de potmeter meteen in contact staat met metaal, dat was ook een probleem met een Graupner servo, als je daar een metalen hevel opzette dan kreeg je storing omdat de potmeter dan in contact kwam met metaal.

    [​IMG]
    GJ
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Kan je niet beter verenstaal nemen? Lasdraad is inderdaad nogal zacht en buigbaar als gewoon ijzerdraad.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Voor mijn doeleinden (aileronnetje van nog geen 20 cm lang, gemiddeld 3,5 cm. diep) lijkt 1,5 mm verenstaal me afdoende.

    Berrie laat in zijn draadje van de ADAMAS zien hoe hij het doet, en dat is eigenlijk vrij conventioneel.

    Erg mooi uitgevoerd, maar niks revolutionairs (of heb ik ergens langs heen gekeken?)

    3,2 mm RVS verenstaal, als ik me goed herinner.


    jan.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Proof of the pudding . . .

    Met een 1,4 en een 1,5 mm boortje tussen duim en wijsvinger kon ik de uitgaande as opboren naar 1,5 mm.

    War is dat voor materiaal?

    Toen een 0,8 mm boortje in de boorkolom en voorzichtig in de as geboord.

    1,2 mm boutje (die kan nog iets korter, en ook aan de andere kant).

    Resultaat:

    20190712_143912.jpg

    En de servo doet het ook nog steeds. :)

    Dus.

    Volgens mij kan dit dus gewoon. :)

    Zie ik iets over het hoofd?


    jan.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Andere optie was een 'dop' op de tandkrans. Maar heb je draaiwerk... met een messing stelmoer waarin 3x draad getapt voor stift tappen. Of als verlengbus... draaiwerk...
    Daaraan het verenstalenstaafje gesoldeerd... etc...

    Dan... Internet zit vol met ideetjes...
    https://www.google.com/search?q=RDS+servo&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=CunrCbxyq_r3aM%3A%2C0f1WDVy6tB1uVM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kSfDNBfFoANity29bcAgOHhcukdng&sa=X&ved=2ahUKEwjX3_KJu6_jAhUD-qQKHQFZBVwQ9QEwAXoECAUQBg#imgrc=VPhTFU6J0eyZiM:&vet=1

    Daar waar het boutje door gaat natuurlijk een stifttap :)... en het staafje voorzien van inkeping zodat het staafje niet dol draait. Tegen uitbreken of scheuren van de tandkrans zou je daar nog een strak passende ring op kunnen zetten.
    Toch ben ik bang dat het getapte draad niet lang zal ho
    uden in de kunststof... mocht het uitbreken, dan kan je altijd een nieuwe gear-set bestellen...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2019
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, dan heb je geluk denk ik.
    Het materiaal is messing of een ander zacht metaal.
    Daaronder zit een plaatje koolstofachtig materiaal met waarschijnlijk messing slepers die ook weer op een soort koolstoffilm lopen.
    Wat je nu gaat doen is de potmeter op een vreemde manier belasten, normaal komen er alleen radiale krachten op de potmeter en ga je op de bovenkant drukken, axiaal dus..
    Zie het als dat je aan de volumeknop van je audioversterker gaat wringen, dat vind ie niet fijn.

    GJ
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Materiaal is carbonite! Een resin met een hoog carbongehalte.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de tandwielen zijn carbonite maar het laatste tandwiel is hol en daarin valt het asje van de potmeter, en dat is messing of pisbakkenstaal.
    Carbonite is carbonverstevigd spuitplastic.
    Best wel bros materiaal.

    GJ
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb nog op zolder een afgetrapt DES setje van de betreffende 657 BB... tandjes gepoets... en vervangen...
    Maar ik vermouth dat Jan een kleiner typje heeft gezien het kastje... hoewel er op de flank eenzelfde code staat... naahhg...
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij belast je de as bij RDS juist op een hele 'zuivere' manier: niet op druk, de lagers worden niet eenzijdig belast oid.

    De zachtheid van het materiaal: da's misschien nog wel een dingetje . . .


    jan.
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb eens zelf zo'n RDS systeem gemaakt voor dw aansturing van rolroeren op mijn Piper Cub. Ik had een messing busje gemaakt met inbusstelboutjes vast op de uitgaande as van de servo. Aan de andere kant klemde op dezelfde manier een 2,5 mm verenstalen as. In de achterlijst had ik een messing buisje met 2,5mm binnendiameter als lager gelijmt.
    Werkte prima.

    Als je de as alleen met dat inbusstelboutje in die as vast wil zetten lijkt me dat wel lastig aangezien de as zo zacht is dat je er met je vingers en een boortje al een gat in kon maken. Je kan dan lijkt me ook niet veel kracht zetten op dat instelboutje.

    Vast lijmen is ook niet erg practisch want dan kan je nils meer instellen.
    Op Ebay staan wel mooie koppelstukjes te koop. Misschien is dat iets?

    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alle Graupner RDS setjes werken met een busje dat op de tandkrans van de servo gezet wordt.
    Ze hadden het zich veel makkelijker en winstgevender kunnen maken als ze gebruik gemaakt hadden van een roerstang met de schroefdraad van de servoschroef (M2,5) en dat fixeren met een contramoer.
    Dat hebben ze niet gedaan en dat zal een reden hebben.
    Alle andere RDS systemen werken ook allemaal met een busje buitenop de servokrans.
    En hier zie je een filmpje dat de servo beweegt, er komt dus een axiale kracht op te staan.
    Het schuine deel van het stangetje, dat in het roer komt, wil zichzelf eruit drukken.
    Dat kan je hier goed zien.



    GJ
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat gaat behoorlijk tekeer zeg. Direct ergens een druklager monteren dat die kracht opvangt...
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij gaan daar, in dat filmpje, een paar dingen niet goed . . .

    Ja, maar wat/welke past er op deze servo???

    Ik denk dat een combinatie van vastlijmen en vastzetten met twee schroeven voldoende is om de as op z'n plek te houden en zoals gezegd, het gaat maar om kleine aileronnetjes, die een becheiden uitslag gaan maken.

    Maaaaar . . .

    Het alternatief, met buisjes iets fabriceren is ook een idee.

    Ook wel leuk om te maken, eigenlijk. :)

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Idee dat ik wel eens gedaan heb.
    Je neemt een alu of messing buisje van ongeveer 1,5 cm lang, dikwandig met de binnenmaat gelijk aan de tandkrans van de servo.
    De tandkrans smeer je in met was, boenwas, kaarsvet, iets dergelijks.
    Dan smeer je wat uhu endfest in het buisje en dat druk je op de tandkrans.
    Na 24 uur uitharden trek je het eraf, gaat vrij simpel omdat de was de lossing is.
    De tandjes staan nu in het buisje.
    Je boort een gaatje in het buisje ter hoogte van de tandkrans, daar tap je M 2 of M 2,5 in en zo fixeer je het buisje op de servo.
    Ik heb een 1mm gaatje door het buisje en servokransje geboord, door en door en daar een spie ingelijmd.
    Dan neem je een roerstang of fietsspaak, zelfde materiaal, en dat kan je dan ook met UHU Endfest in het alu buisje lijmen.
    Dat zit muurvast,
    Omdat het buisje op de tandkrans zit en dus tegen de buitenkant van de servo drukt en niet doordrukt naar de potmeter, blijft dit heel en belast je de servo op de goede manier.

    GJ
     

Deel Deze Pagina