Speeder vs Hotliner vs Delta

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 30 jul 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanaf een regenachtige vakantie aan de Oostzee rijzen er een paar vragen.
    Uiteraard weet ik dat een Delta een driehoek is en gemakkelijk landt. Een dunne vleugel geeft minder lift en meer snelheid. Hoe groter het toestel, hoe meer weerstand, hoe sterker de motor moet zijn om dezelfde snelheid te halen.
    Voor mij moet het ook nog, niet duurder dan noodzakelijk zijn.
    Hoe verhouden bovenstaande vliegtuigen zich qua ...... alles.
    Waarschijnlijk vliegen G.J. en ik na de vakantie met mijn Ion Pro en met zijn zelf ontworpen speeder. Maar ik ben een echte informatie verzamelaar, dus ..........
    O ja, ik vlieg uitsluitend electro.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De speeder gaat waarschijnlijk donderdag al zijn testvlucht maken.
    Ik wacht nog op wat software voor de nieuwe regelaar.

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben zeer benieuwd.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een winkelier liet weten, dat een Delta in principe trager vliegt.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een Delta overtrekt niet... werd mij eens verteld. Momenteel is er een brommer-delta-virus op de club.
    Een met MVVS en resopijp gaat snoei hard. Maar het geluid werkt mee in de suggestie.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ligt eraan in welk opzicht.
    Zodra je bochten moet maken is een delta langzamer.
    De delta's die de meeste modelvliegers kennen is iets als de Laser Arrow.
    Die is niet vooruit te branden, ook niet met een dikke motor en resopijp.
    Ik heb er 1 gehad en een beginner kon er mee vliegen.
    Maar dat heeft ook een vreselijk dik Naca profiel dus is een deur die je door de lucht heen duwt.
    Ik had er 1 verbouwd naar een Naca 0010 of zo en dat ging hard met een 3,5cc automotortje.
    Toen Gerben er mee vloog konden de servo's het niet eens meer aan.

    Maar met weinig vermogen en hard gaan kan alleen maar met F5D kistjes, pylonracertjes van 140cm span.
    Met 1 kilowatt halen ze de 300.
    Blijft voor jou alleen de zichtbaarheid het probleem.
    Koorde van 12 a 15cm vind je ook niet meer terug in de lucht want als je hem kwijt bent kan je beter gaan luisteren waar de klap vandaan komt.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Die valt af dan.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Inderdaad, de zichtbaarheid is ook een "dingetje".
    Het zal een kwestie van keuzes maken worden.
    Eerst het komend weekend maar eens wat praktijkervaring opdoen
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij ons zijn het van die botte driehoekige dienbladen... fel gekleurd.
    Gevlogen in omgekeerde kogelbaan. Gelijk tennis kijken en naar huis met stijve nek...
    Meer is het eigenlijk niet. Vliegt ook zeer makkelijk.
    Electro delta’s zijn er ook. Die vliegen zeer sierlijk en voorspelbaar. Ledjes er in voor nachtvlucht
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die Laser Arrow is dat ding dat in jullie bouwhok lag.
    Ik heb trouwens vanmiddag de regelaar in de speedkist opgeblazen, 80A op 6S vond ie te veel.
    Maar ik heb meer opties....
    Hier een filmpje van een zogenaamd vreselijk snelle uitvoering met 15cc motor.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Laser Arrow is aan de dikke kant.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En de Impressivo Massimo, die nog gebouwd moet worden.
    Hoe schat je die in?
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.215
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat toch aardig vlot. Best leuk.
    Hoe snel moet het gaan voordat het in overmacht geraakt. Daar heb ik dan wel een beetje de muppet wenkbrauwen bij aan het wapperen
    Het is vergelijkbaar bij ons.

    De Bugatti Veyron die zoek gereden wordt door een Audi A8 met 1200 pk
    Alles is relatief...
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind dat er wat mensen uit de pylonhoek moeten reageren.
    Een E2K model zou ook nog wel zichtbaar moeten zijn, 90cm span bij 22cm koorde.
    En die zitten volgens mij tegen de 200 km/u.
    Look verkoopt er zelfs een kitje van.
    Goedkoop motortje erop, simpel regelaartje en oefenen maar.
    Om hard te kunnen vliegen hoef je helemaal niet zo goed te kunnen vliegen.
    Een speedkist vliegen is niet moeilijk, het landen ook niet.
    Wat dat betreft is pylonracen en F5B veel moeilijker, dan moet je ook nog strak sturen en afstanden inschatten en bij F5B moet je ook nog eens kunnen zweven en een doellanding kunnen maken.
    Je hebt de Ion gevlogen, dat vliegt makkelijk, hoewel hij nu nog langzaam gaat maar als ie sneller gaat vliegt ie veel strakker.
    Mijn speedkistje zal ook als een kogel rechtdoor gaan en strak door de bochten gaan.
    En beide zijn ze goed zichtbaar.
    Een delta is ook goed zichtbaar maal als je hem rolt wordt het weer lastiger want de boven en onderkant zijn vrijwel gelijk.
    De Massimo zal sneller zijn dan de Laser Arrow en zal ook wat beter zichtbaar zijn omdat ie nog iets van een romp heeft.

    Maar het is verstandiger om een kleiner model te nemen dat dan wat langzamer gaat en er sneller uitziet.
    Kost een stuk minder omdat er minder vermogen in hoeft.
    En houtbouw is beter want dat is makkelijk te repareren als ie weer eens de grond induikt.

    Wat Bas zegt, alles is relatief.
    Na 3 jaar niet vliegen stond ik met trillende handen met een kistje te vliegen dat misschien net aan 150 km/u ging terwijl ik altijd wel de 300+ aantikte met de Surprise en dat deed ik eigenlijk zonder echt te concentreren.
    Het is wat je gewend bent maar als je ineens van je Mentor of Sebart een kist in je handen gedrukt krijgt die redelijk fel op de roeren is en tegen de 200 gaat is dat ook wennen.
    Na een weekje wil je harder.
    Dat was bij ons ook zo.
    Hotliners hadden vroeger net aan 1000 Watt, jaren later met brushless motoren makkelijk 1000 watt in een Hawk.
    Al heel snel ging daar 1800 Watt in.
    Toen een Surprise gekocht en wedstrijden gaan vliegen, begonnen met 2700 Watt, volgende wedstrijd zat ik al boven de 4000 Watt.
    En eindigde bij demo's met 6500 Watt, daar haalde ik turbinekisten mee in, zwevend.
    Wat mij betreft had het nog wel harder gekund maar dan had ik een speciale demokist moeten laten bouwen.
    Dat was het me niet waard.
    Dus ook dat geldt, wat is het je waard.

    GJ
     
    WillydeWoofer en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Werkelijk, schitterende uitleg Gert-Jan. Heel erg veel dank.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vooraan beginnen dan maar, zo te lezen. Daar ben ik in wezen ook mee bezig.
    200km/uur zal al de nodige adrenaline opleveren en lijkt mij haalbaar (wat ik er van gezien heb bij René ).
    Op rc groups lees ik over flutter problemen bij de Pantera 52".
    Dat schiet niet op.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Niet altijd, velen hebben het nadeel dat ze bij de landing lang in het grondeffect kunnen blijven hangen.

    dik of dun heeft niks te maken met de hoeveelheid lift die een vleugel levert. Een dun profiel kan ook veel lift leveren. Het is een samenspel van profiel, vleugelvorm en snelheid.

    klopt.

    Dat zal moeilijk worden, een beperkt budget kan soms tot frustraties leiden en ervoor zorgen dat je er minder plezier in hebt.

    Als een tang op een varken.

    Naar mijn idee en ervaring met leerlingen laat Gert-Jan jou te snel overstappen naar snelle modellen. Zeker gezien de ervaringen die je hier allemaal deelt. Heel veel nieuwe modelvliegers worden te vroeg losgelaten, bij 8 op de 10 zie ik dat mensen met een brevet achter hun toestel aansturen en op die manier zwaar in de problemen komen. Dit zal ook wel zijn oorzaak vinden in de manier van lesgeven die men nu hanteert. Eerst op ene goede manier leren je toestel daarheen te vliegen waar jij het wil hebben en dan pas de volgende stap ondernemen. Toen ik nog wedstrijden vloog zag ik overduidelijk dat er mensen meededen die de snelheid nog niet machtig waren en die zaten tijdens het rakken vliegen dan ook overal en nergens. Deze moesten zoveel corrigeren dat men minder rakken vloog met het dubbele aan vermogen dan wat ik had. Daardoor kon ik in mijn laatste jaar de 3de plek behalen met veel minder vermogen dan anderen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je visie Theo.
    Er zijn maar weinig vliegers die, zoals ik, hun hele hebben en houwen hier neer zetten. Ik stel mij daarmee kwetsbaar op.
    Ik kan je een beetje geruststellen: G.J. en ik vliegen de snellere kisten uitsluitend leraar-leerling.
    En m.i. weet G.J. precies waar hij mee bezig is.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Flutter is vaak gewoon een bouwfout, te veel speling op aansturingen of verkeerd aangestuurde roeren.
    En het model ziet er ook niet heel erg als een speedkist uit.


    Dat kan je pas zeggen als je Wil hebt zien vliegen.
    Ik had ook andere ideeën toen ik hier de verhalen las, tot ik naar het veld ging en hem zag vliegen.
    Door wat tips te geven is hij daarna niet meer gecrasht, zo makkelijk is dat.
    Ik heb tientallen leerlingen aan hun brevet geholpen bij een zeer strenge club met hoge eisen.
    Samen met Gerben en Ruud deden wij de lesavonden, Gerben kent iedereen en Ruud is een topvlieger in F3A dus ook niet de minsten.
    En achter kisten aanvliegen was uit den boze, dat zagen we wel wat ouderen doen en die hebben we ook bijgeschoold en je zag de progressie.

    Ik heb die ervaring niet en ik organiseerde die wedstrijden...
    Ja, soms deed er wel eens iemand mee die zijn model niet helemaal machtig was maar als ik in het jaar kijk waar jij zogenaamd 3e werd dan zie ik daar die mensen niet tussen.
    2013 was het laatste jaar dat jij en ik vlogen, ik had al meer uitvalbeurten vanwege de gezondheid maar als ik de uitslag van het NK erbij pak dan zie ik jou op de 5e plaats staan.
    Er waren dat jaar 5 wedstrijden, ik had er 2 gevlogen en jij 3, de rest 4 of 5 en konden dus schrapresultaat gebruiken.
    Als ik dan kijk naar rakken, ik zat op 42 jij op 32, Pieter en Ronald zaten dat jaar ook maar op 42 max.

    Capture.JPG

    Maar ik heb nu geen geld meer om wedstrijden te vliegen anders zou ik meteen een Avionik kopen en nummer 2 van Nederland worden.
    Dat gaat niet dus dan help ik maar wat mensen die wat uitdagenders willen.
    Ook al gaat dat niet zo hard en heftig dan F5B, die zelfgebouwde speeder wil ik zover verbeteren dat ie ook voor mij weer een uitdaging wordt.
    Om te beginnen ga ik hem op ongeveer 160km/u zetten om Wil te laten wennen en dan heb ik ook nog tijd om hem laag boven de grond over te kunnen nemen.
    Bij 200+ wordt dat wat lastiger, dus Wil moet mij eerst overtuigen dat hij hem in de hand heeft voordat we harder gaan.
    Maar ik denk dat dat na een weekje intensief vliegen wel lukt.

    GJ
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed te lezen, dat je al een plan van aanpak hebt GJ.
    Fijn dat je je kennis aan anderen wilt doorgeven. Ik prijs mij in ieder geval gelukkig. Als tegenprestatie zal ik je trompet leren spelen. Dat zullen je buren waarderen .
     

Deel Deze Pagina