Recyclage plug

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 9 apr 2010.

  1. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    De merktekens op de mast van een IOM Atuig staan 1600 mm uit elkaar (top en onderste).
    Plus nog het giek beslag plus nog een stukje in de boot kom je op circa 1750 mm.
    Verders bij IOM alleen hout en Aluminium toegestaan, bij F5-E echter wel carbonmast.

    Op mijn M en 10R vaar ik 2100 (grootzeilvoorlijk) nog wantenlos, echter hier stijf carbon masten 14/12/10
    Op mijn RG65 1100 mm 6mm cfk wantenlos
    MM 5mm cfk wantenlos, heb eens een 6mm cfk mast met wanten/zalingen en spanners gevaren, hier werd de boot niet prettiger van te zeilen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2011
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    14/12/10 is dat de diameter op de verschillende hoogtes, en wat is de wanddikte ? wat zijn de afm. en gewicht van 10R tegenwoordig ?
     
  3. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Diameter van de buis op de verschillende hoogten,
    passen mooi in elkaar, wanddikte 1 mm.

    10R, Diamond 1680, WLL 1230, ca 5 kg
    meeste andere iets korter.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx ahcling dat is extreem licht voor die afmeting, cfk buis heeft heeft waarschijnlijk ook een een betere kwaliteit dan een eigen laminaat ;)
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Na testen met verschillende windsterkten en zeillatten ga ik mijn grootzeil met leuvers aan de mast bevestigen ipv het lijkentouw dat in de groef gaat.

    Dit lijkentouw + zoom is te stijf om bij weinig wind de zeillatten de kans te geven om de goede ronding aan te nemen.

    Deze leuvers schuiven in de zeilgroef en worden met een 2 mm schroefje door de zeillatten en het voorlijk bevestigd.

    2 KLaar, nog 10 te gaan
    Messing 0.5 mm en koperdraad 1.7 mm
    Dubbele lip met 2 mm gaatje is aan het asje van 1.7 mm gesoldeerd en kan vrij in het sleetje bewegen

    [​IMG]
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Volgorde bewerking van messingplaat 0.5 mm tot 7 leuvers
    Plaatje messing 23 X 85 mm vouwen met een ronding van 2 mm

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hoogte leuver aftekenen 8 mm tot volgende plooi
    [​IMG]
    Spannen met plaatje alu van 2 mm
    [​IMG]
    Met een beitel omvouwen
    [​IMG]
    Vouw in de bankvijs spannen en een stalen asje van 2 mm, met een ( botte ) beitel de vouw tegen de as vormen langs beide zijden
    [​IMG]
    Dat is het resultaat, hier gaan we de leuvers na solderen uitvijlen
    [​IMG]
    [​IMG]
    Uitvijlen en afzagen
    [​IMG]
    7 leuvers van 11 X 8.5 mm, het asje 1.7 mm en lipjes van 12 X 5 mm morgen :wink:
    [​IMG]
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtige sleetjes, maar onbruikbaar :twisted: , kunnen alleen maar in het horizontale vlak scharnieren, dat is onvoldoende zeil en vooral de doorlopende zeillatten moeten ook vertikaal scharnieren.
    Dus nieuwe sleetjes gemaakt die wel zowel horizontaal als vertikaal bewegen.
    Plaatje messing 11 X 6 MM , 2 gaatjes boren van 1.5 mm koper U plooien door gaatjes in messing plaatje solderen, U met 2 oogjes plooien solderen en oogjes met 2 mm uitboren, hier kan het schroefje van 2 mm door om sleetje aan het zeil en latten te schroeven

    [​IMG]
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Sleetjes geplaatst en getest, nu kunnen we de schroefjes afknippen dan zijn ze ook nog zelf borgend
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nieuwe neerhouder
    U beugel heeft een gaatje waar een 2 mm schroef doorgaat, deze is in de 3 mm buis gesoldeerd en kan vrij draaien in de beugel.
    Het andere eind van de buis een 2 mm draadeind gesoldeerd, deze schroeft in de inox qwicklink, door het vast of los draaien kan de hoogte van de giek geregeld worden

    [​IMG]
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Houten mal gemaakt om nieuwe bulb te gieten
    De halve bulb is met vezonken schroeven op een plank geschroefd, zo kan deze stevig in de bankschroef worden geklemd.

    Triplex mal om de vorm te controleren, NACA PROFIEL 64015 , max dia 15 % van de lengte op 40 % van voorkant.
    Lengte 450 mm dia 67 mm gewicht lood 9 kg
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bakje 500 X 100 X 50 mm in MDF.
    Vuurvaste cement en de mal erin, laten drogen tot de mal loskomt, kan wel een paar weken duren.
    [​IMG]
     
  11. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    Hoi rene,

    Waarom heb gekozen om het profiel NACA PROFIEL 64015 voor de bulb te gebruiken?
    Zelf zit ik ook aan een nieuwe kiel te denken die minder weerstand in het water heeft.
    Wil ook uitkomen op een gewicht van 9kg net als die van u.
    En hoe heeft u het volume berekent?

    Gr Jorik
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb een programa, daar voer je het type profiel, gewicht, % diameter van de lengte en het aantal spanten in, de lengte en de diameter op iedere spant krijg je dan als resultaat [​IMG]

    De link http://www.onemetre.net/design/bulbcalc/bulbcalc.htm

    Naca 64015 : Grootste diameter 15 % van de lengte op 40 % van de voorkant

    Dat profiel komt van sleeptank proeven om de minste weerstand te bepalen T.O.V. de lift, in het programa kan je verschillende profielen kiezen.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De moedermal uit de cementen negatief verwijdert, cement kan nu volledig uitdrogen voor lood in de mal word gegoten.
    Volledige droging is echt nodig, lood spat in de omgeving en oppervlak word door stoombellen zeer ruw gemaakt.
    [​IMG]
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ben ondertussen ook een nieuwe kiel aan het maken, glesvezel en carbon in een halve mal maar dat is zo een geklieder dat ik wijselijk mijn foto toestel uit de omgeving heb gelaten.
    Halve mal heb ik gemaakt van 8 mm mdf met 2 stroken multyplex van 5 mm, dit is halve dikte van de kiel.
    Dat rechthoekige bakje heb ik met een metalen halve mal van de kiel en polyester plamuur de juiste vorm gegeven. Om te lossen uit de mal een strook P.E. FOLIE gebruikt, 1 laag 80 gr glasvezel en 1 tot 4 lagen carbon 200 gr met epoxy gelamineert, 4 lagen op de plaats waar de kiel uit de romp komt dat is de plaats van de grootste belasting.
    De 2 helften zijn ondertussen aan elkaar gezet, om niet alleen op de sterkte van de epoxy lijm te vertouwen is aan de binnen zijde een strook glasvezel gelamineert.
    Om dat de kiel 700 X 100 X 10 mm is kan je daar natuurlijk niet aan !
    Om dit op te lossen de kiel droog op elkaar gezet, de voorkant met een brede strook inpak plakband verbonden en open geklapt als een boek, strook glasvezel over de 2 helften gelamineert en dicht gevouwen, de plakband zorgt er voor dat alles stevig en juist op zijn plaats komt en blijft.
    De achterzijde ook gelijk met epoxy gelijmd, hier was door de grotere afschuining het contactvlak groot genoeg om een stevige verlijming te hebben.
    Zal van dit alles eens een tekening maken om een en ander te verduidelijken :)
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een box om de nieuwe kiel, roer, zeilen + rc te vervoeren heb ik ook gemaakt.
    [​IMG]
    Mal kiel
    [​IMG]
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Héél netjes, René! :cool:
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 Helften bulb, plankje verzwaard me lood, anders gaat het drijven op het voeibare lood tijdens het gieten.
    De onderzijde van het plankje is een mal om de uitsparing waar de kiel in past te gieten.
    Totaal gewicht 9,5 kg na het opkuisen hopen we 9 kg over te houden
    [​IMG]
    .
     
  18. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    ziet er goed uit,
    zo zie je, dat gieten in beton erg goed gaat.
    nu even in het juiste profief schaven en plamuren, en wala een perfecte bulb.

    gr jan
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Jan

    Kiel in bulb gelijmd en naden opgevuld met epoxy
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren eerste poging gedaan om met het spuitpistool te werken, omdat het de 1 ste laag was een oude pot verf gebruikt, verdund met 25 % withspirit, resultaat was :hammer: lopers en pistool verstopt, klonters in de oude verf.

    Vandaag alle kleine putjes geplamuurt en alles nat geschuurd tot alles terug strak was.
    Om geen klonters in de verf te krijgen een oude neylonkous gebruikt om vef te filteren (vrouwtje zat er niet meer in :), had ik 40 jaar geleden eens een carrosserie spuiter zien doen om zijn verf te filteren die ook uit een niet meer zo frisse pot kwam
    Vers in de verf, nog geen water afscheider tussen ketel en spuitpistool

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina