Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Vandaag maar een uurtje aan het model gewerkt en slechts 2 gangen aangebracht en de 1e lat tegen de kiel aan stuurboord afgewerkt, dus een foto heeft niet zoveel zin omdat er niet echt iets nieuws te melden valt.
 
Het schiet al lekker op met de 1e beplanking,
JPG_8124_4175_bewerkt-1.jpg

Aan de onderkant een afwijkende lat geplaatst om de boel een tikkie recht te trekken, de beide inzetten zijn wat vergroot en tonen hoe de lat aan beide uiteinden eindigd in een puntje. Hierboven (respectievelijk er onder) komt nog zo'n lat waarna de boel weer mooi recht is voor het vervolg van de beplanking,
JPG_8125_4176_bewerkt-4.jpg

Omdat er nog een 2e beplanking overheen komt kun je dit soort 'trucjes' wel doen daar het straks niet meer zichtbaar is. De 2e beplanking zal er uiteraard anders uit gaan zien, dan moet er wat meer worden verjongt en ook zullen er enkele instekers worden geplaats bij het achterschip zodat de hele beplanking wat netter gaat verlopen.
 
Vandaag 7 gangen gemonteerd, 4 aan SB en 3 aan BB,
JPG_8129_4178_bewerkt-1.jpg

JPG_8128_4177_bewerkt-1.jpg

Nu is het nog een kwestie van opvullen/dichtmaken, dus de volgende up-date als de romp dicht is met planken en eigenlijk is het niet zo heel belangrijk hoe dat word gedaan verder, zolang er maar geen deuken en kuilen in zitten. De 2e beplanking word wel een stuk netter omdat die natuurlijk zichtbaar blijft.
 
Toch nog maar één fotootje, omdat ik bij het achterschip 2 instekers moest plaatsen daar de latten anders te geforceerd zouden lopen.
JPG_8135_4180_bewerkt-1.jpg

Beide instekers lopen tot net voorbij spant 8 bij de verticale pijl. Achteraf had ik beter de 1e insteker tussen de 2e en de 3e lat vanaf de kiel geplaatst, maar zo kan het ook alhoewel dit iets lastiger werken was, gezien de open ruimte achter de instekers. Nog een gang of 6 en dan is de romp dicht....:) (aan beide kanten) Bij de bovenste pijl komt de 2e insteker, die er aan BB al op zit,
JPG_8136_4181_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Piet, jij mocht toch maar een uurtje per dag werken?
Dit gaat veel te snel!:D
Max. 2 uur achter elkaar Hans, dus 2 in de ochtend en 2 in de middag en ik heb een korset voor de lende-wervels zodat de rug recht blijft. Als ik ergens last van krijg dan stop ik wel. Tot nu toe doe ik maar hooguit 6 gangen per dag, behalve gisteren toen waren het er 7, dus dat valt toch wel mee?
 
Max. 2 uur achter elkaar Hans, dus 2 in de ochtend en 2 in de middag en ik heb een korset voor de lende-wervels zodat de rug recht blijft. Als ik ergens last van krijg dan stop ik wel. Tot nu toe doe ik maar hooguit 6 gangen per dag, behalve gisteren toen waren het er 7, dus dat valt toch wel mee?

Het is je gegund hoor! Anderen leren hier weer een hoop van.
 
Nog één plaatje voor de romp dicht is, omdat ik hier een andere techniek gebruik,
nat_bewerkt-1.jpg

Beide latten één aan SB en één aan BB maken bij de x een bocht, na de y de volgende bocht en bij de z torderen de latten op het eind. Daar het niet eenvoudig is om deze latten zonder breuk of ander schade aan te brengen, leg ik ze zo'n 20 minuutjes in warm water zodat ze helemaal doorweekt zijn en pin ze dan nat vast in de juiste positie. Als de latten nu droog zijn haal ik ze weer weg en dan behouden ze de juiste vorm en kan je ze makkelijk zonder te forceren verlijmen. (een doorweekte lat kun je in allerlei vormen buigen zonder schade)

Vandaag nog een paar huidgangen en morgen de laatste om de romp volledig te sluiten, Daarna word de wulf en het hek ook nog voorzien van de zelfde latten, die worden ook dubbel beplankt en de spiegelplaat die natuurlijk al een stevige ondergrond heeft krijgt alleen de notenlatten van de 2e beplanking.
 
Dag Piet,
Welke houtsoort gebruik je voor de eerste beplanking?
In mijn kit zitten zowel lindelatten als balsa, dat aangeprezen wordt in de handleiding voor zijn buigzaamheid zonder weken of buigtoestellen.
Met vriendelijke groeten,
 
Dag Piet,
Welke houtsoort gebruik je voor de eerste beplanking?
In mijn kit zitten zowel lindelatten als balsa, dat aangeprezen wordt in de handleiding voor zijn buigzaamheid zonder weken of buigtoestellen.
Met vriendelijke groeten,
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat voor hout er geleverd is voor de 1e beplanking, het splintert erg makkelijk al bij de geringste buiging. Dus ik maak het allemaal eerst vochtig en buig het dan met een warm/heet buigijzer en zelfs dan moet je nog oppassen dat het niet splintert. Dus ik noem het maar 'waaibomenhout', gelukkig zitten er voor de rest alleen maar degelijke hardhouten soorten in de kit, zoals beuk, varilla en noten en voor de dekbeplanking tanganyka. Voor een 1e beplanking is het in feite niet zo erg dat het hout van mindere kwaliteit is, omdat dit slechts als ondergrond dient voor de eigenlijke beplanking, waarschijnlijk heeft de fabrikant dit ook zo bedacht.

Balsa zou ik zelf nooit gebruiken, omdat dit véél te zacht is, dat gebruik ik slechts voor de opvulstukken tussen de spanten. Lindelatten zijn daarentegen uitermate geschikt voor een 1e beplanking.
 
De romp is dicht, is niet helemaal volgens het boekje beplankt, maar zoals ik al eerder liet weten is dit slechts een basis voor de 2e beplankingen en dat is voor zover ik dat zelf kan beoordelen goed gelukt,
JPG_8145_4184_bewerkt-1.jpg

De wulf en het hek worden evenals de romp ook dubbel beplankt, dus die zijn ook beplankt,
JPG_8146_4185_bewerkt-1.jpg

De latten zit er vrij strak op, dus een lichte schuurbeurt en dan kan ik aan de 2e laag beginnen. Ook de achtersteven, kiel, voorsteven en galjoenscheg worden bekleed met noten-fineer...
 
En volgende week maandag weeflijnen aanbrengen. :):beer: Zo snel gaat hij. Het is heel mooi geworden Piet. Als ik mijn romp zo mooi krijg denk ik niet dat ik een 2e laag ga maken.
 
Back
Top