Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Het wordt zo stilaan tijd om een nieuw topic te openen...

    Na heel wat ervaring te hebben opgedaan bij mijn eerste boot, de Gry Maritha was het tijd voor een ander model, volgers van het vorige topic zullen weten dat de vorige boot niet helemaal klaar is, maar ik wacht op enkele onderdelen om dit af te werken, bij het starten van mijn nieuw project was ik tot enkele inzichten gekomen die waarschijnlijk de Gry Maritha tot een "RC verandering" zullen dwingen, we zien wel...

    Ok wat is het nieuwe project, een aantal jaar geleden begon een mede forum bouwer, niet de eerste de beste, aan een romp van de Union Boxer, daar deze nog 3 zuster schepen had (Warrior, Fighter en Wrestler) en ik het geluk had dat de de Wrestler nog niet besproken was, was een nieuw project geboren, een BELGISCHE boot.

    Op deze manier heb ik dan ook een prachtige romp verkregen, en het volgende project was gestart (thanks Guy's!), na 2 jaar vertraging te hebben opgelopen ben ik onlangs toch van start kunnen gaan.

    Het gaat om de volgende boot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG][

    [​IMG]

    Vaak beginnen de meeste met de hoofd onderdelen, romp, cabine brug enz... Ik ga beginnen met een aantal detailles, omdat ik deze ook heel leuk vind om te maken...

    Gezien het vorige project was ik hier begonnen met de kraan, maar omdat deze nog niet 100% klaar is ga ik het verslag dan maar met de main winch beginnen:

    Een "waterval" winch met 2 werkende drums, en 1 draadoplag haspel(of hoe heet zo'n ding???), ja, van Belgische makelij gemaakt bij Brusselle marine industries te Nieuwpoort.

    Aangezien ik de afspraak heb met enkele mede bouwers niet alle foto's te publiceren zal ik het houden bij vrije foto's, soms zal het dan ook wat fantasie of inzicht vergen van de lezer om te kunnen volgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beginnen bij de zijkanten, na alles te hebben overgezet op wat plaatmateriaal, kunnen we beginnen met zagen, vijlen, schuren, solderen en meer van dat...

    [​IMG]

    Uiteindelijk krijg je na het solderen van de verschillende lagerhuizen dan deze zijkanten, alle uitstulpingen en lagerkamers zijn precies zoals op de plannen, aangebracht met zoveel mogelijk schaal trouwheid, soms dwingen mechanische vereisten het wel eens hiervan af te stappen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voorbeeldje van de winch: het begint al ergens op te lijken...

    [​IMG]

    Dan volgende de Drums, 3 stuks, mochten jullie me kunnen laten weten welke wat doet op het schip zou ik dat zeer fijn vinden.

    Eerst wat buismateriaal zagen, omdat ik geen rond staf materiaal heb en daar dit waarschijnlijk ook veel ze zwaar zou worden, wordt alles hol, en "licht" uitgevoerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen moet je ook wel eens passen, deze momenten zijn vaak erg vreugde vol of enorm frustrerend omdat je dan weet dat je goed zit of weeral alles opnieuw kan beginnen :frustie: :banana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles lijkt min of meer te passen, nog wat foto's van het overzicht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voila tot zo ver de eerste bouw werkzaamheden aan de UNION Wrestler, geef gerust commentaar of inzichten, we kunnen er maar van leren...

    Oh ja misschien nog een teaser, (het is nog niet helemaal klaar):

     
    RenéH, Tug.NL, Jaap.B en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo JaFa, ziet er gedegen uit zou ik zeggen. Heb je die kruis assen zelf gemaakt? Ben toch benieuwd hoe je het omkeer mechanisme hebt gemaakt ;)

    Gr Martin
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan, wat mooi gemaakt man. En wat Martin zegt
    die kruisassen met het omkeer mechanisme, geweldig.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik vind het knap!
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Indrukwekkend op die schaal. Gr. Klaas.
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Prachtig gemaakt en succes met het vervolg.
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wow al die reacties, tof, als al deze bouwers waarvan ik al jaren fan ben dit kunnen smaken ben ik op goede weg.

    Nu heb ik even jullie hulp nodig, de reel of reep geleiding, loopt tijdens mijn test over 1 bar, dit werkt enkel wanneer er geen axiale stress op de kabelgeleiding staat, daarom dat er waarschijnlijk 2 reel's op de echte boot zitten, ik had dit verwacht daarom dat ik er ook 2 heb gemaakt.

    Wat ik niet weet is of deze dezelfde richting draaien of tegenovergesteld, voor mij is dit voor ik de uiteindelijke geleiding maak wel belangrijk, wat dan moet ik de tandwielen anders maken en de reel, pinnen ook.

    Dus hier mijn vraag draaien de reel geleiders hetzelfde of naar elkaar toe respectievelijk voor mij 3 of 4 tandwielen...

    Alvast bedankt voor de input.
     
    Martin '70 vindt dit leuk.
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jan,

    Gevoelsmatig zou ik zeggen ze draaien beide dezelfde kant op het is in wezen een soort van parallel geleiding ( waar de reepstoel tussen beweegt ) maar zeker weten doe ik dat niet. Normaliter heb je 1 kruis as en een gladde geleider waar de "stoel" tussen beweegt het zal wel een speciaaltje zijn misschien. Kun je niks achterhalen bij de leverancier van de lier ?


    Gr Martin
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    De tekeningen die ik heb gehad (en die jij ook hebt) staan geen gegevens betreffende gebruik. Hoe de draai richting is van de reep geleiders is daarop ook niet te achterhalen. Wel is duidelijk te zien dat er daadwerkelijk 2 reepgeleiders op zitten, allebei "gekerfd", zo noem ik het maar.
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wel ik heb ze een vriendelijke mail geschreven, ik hoop dat ze mij kunnen antwoorden, het zou gewoon spijtig zijn mocht dit niet juist draaien na al het werk, morgen heb ik nog even tijd tussen het einde van het werk en de "feesten" waarschijnlijk werk ik dan de reepgeleiding af. Het test filmpje was gewoon om te zien of het mogelijk is, ondertussen probeer ik de echte Reep geleiding zo goed mogelijk na te bootsen, dit valt niet altijd goed mee als ze ook nog moet werken. Ik heb heel wat geschetst de laatste dagen, ik kijk morgen na hoe klein ik de Reep pinnen krijg zonder dat ze blokkeren.
    Het test modelletje kon ook ontkoppeld worden met een klein hendeltje achteraan, dit is wel een makkelijke aanvulling alleen weet ik niet of met een dubbele geleiding ook nog gaat lukken.

    Ik zal het geheel wat beter documenteren aangezien ik aanvoel dat er wel geïnteresseerden zijn, ook probeer ik mijn volgende foto's en films wat scherper en beter te krijgen, ik ben nu eenmaal een knullige fotograaf...

    Voor iedereen op dit forum en alle volgers een voortreffelijke jaarwisseling en een voorspoedig 2020:banana::worship::wave:bier::beer:
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2020
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    1x towing drum, 1x anchorhandling drum, 1x storage drum.
    Verwacht de achterste de werkdrum (anchorhandling drum) zal zijn, de middelste de towing drum, en de voorste de storage drum
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan, Adam,
    Volgens mijn foto's is de achterste drum de storage drum. Gezien dat de staalkabel, niet te zien maar ik heb foto's waarop duidelijk te zien is dat het een staalkabel is, is ingepakt lijkt me dit de storage drum.

    Afbeelding 613 - kopie.JPG

    Dit is de voorste drum. Deze is gedeeld. Het wijde gedeelte heeft een staalkabel met een sok aan het uiteinde, de smalle kant heeft een kunststof kabel. Weet niet wat voor materiaal dit is.
    Afbeelding 784 - kopie.JPG

    Zover mijn bijdrage.
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wij bedoelen hetzelfde Sjoerd, maar als je de boeg de voorkant noemt, is de voorste drum de storage drum.....:friends:
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Uiteraard heb je weer groot gelijk Adam. Daar had ikzelf op kunnen komen.:hammer::rofl:
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Adam, en Sjoerd, geweldig! de storage drum de voorste van het schip en de achterste van de winch dus is ook gedeeld, ik zie ook dat hier een staalkabel en een "polyamide?" draad opzitten.

    Ik ben stilaan bezig met ze gewoon alle 3 te motoriseren of ik ze dan gebruik ligt aan het feit dat ik maar 32 kanalen heb en nog wel wat andere dingetjes wil werkend hebben.
    2 van de drie worden hopelijk wel werkend.

    Moet ik zeggen dat mijn uitdagingen toch niet zo makkelijk verlopen ondertussen ben ik enkele dagen knutselen verder en er is wel wat gebeurd maar de vooruitgang is traag toch heb ik er weeral zo'n 16uur aangewerkt...

    Oh ja Brusselle Marine heeft me terug gemaild zowel de bovenste als onderste lopen synchroon, aangedreven door kettingen, tevens waren ze zo vriendelijk om al de plannen (die ik wel al reeds had) mooi mee te mailen. En nog een heleboel andere gegevens, echt super tof, er zijn niet veel bedrijven waar de mensen je nog zo fijn helpen!

    Ok verder met het verslag:

    Ondertussen werd het tijd om de Reel-bar goed te maken, na wat zoeken in de messing rommel schuif vond ik 2 stukjes M10 draad, waarschijnlijk van een badkamer onderdeel, maar perfect om als 2de leven een draadgeleiding te worden... Recyclage!

    Na wat vijlwerk (ik heb geen freesmachine SHIT!) en de strategisch geplaatste boringen wil ik dus proberen om het exact te doen zoals op de echte winch, mijn vorige test was heel anders daar zat de reelpin gewoon in het midden, het probleem is dan dat de 2 draadrollen die op de echte winch ook zitten er niet meer op konden, omdat het geheel ook maar 10mm dik is was het dus vooral de bedoeling om de reelgeleiding zo klein mogelijk te maken.

    [​IMG]

    Wat data: de reel wormen zijn 5mm dia, en 52 lang de keerlus is 39 lang de reep-pinnen zijn diameter 5mm en 2mm lang ze zijn echter niet meer uitschakelaar via de pinnen, dit ga ik binnenin doen met een gedreven tandwiel aan een servo te hangen, al moet ik zeggen dat dat weinig zin heeft, wil je zonder de reel werken pak je gewoon de andere trommel dacht ik dan zo? Maar ik ben geen sleepdeskundige he!

    [​IMG]

    Dan heb ik nog uren en uren liggen werken aan een esthetisch mooi en zo getrouw mogelijke draad geleider te maken maar dan 50 keer kleiner die sterk moest zijn (er wordt misschien ooit mee gesleept wie weet?) en natuurlijk moest werken, de draad doorgang is 1,5mm dit kan zowel voor 1 als voor 1,5mm dienen op de draad wacht ik nog steeds.

    Dit moest het ongeveer worden:

    [​IMG]

    De achterkant:

    [​IMG]

    Dit heb ik er van gemaakt, alle "mooie" detailles komen later zoals bouten, wat kleine hoekjes en wat lift ogen enzo... Dit is de basis en zeer sterk!

    [​IMG]

    Bovenaan en onderaan zie je 2 deksels deze passen op de respectievelijke buisjes en hierin zitten de reeppinnen die naast de deksels liggen.

    Het systeem is dus eigenlijk super eenvoudig en beresterk, het zo krijgen was echter heel wat anders!


    [​IMG]

    Micro film:



    Dit is een Dryfit voorbeeldje:

    [​IMG]

    Dan testen en bijregelen, links en rechts wat vijlen, en oliën het geheel moet nog wat "roderen" of op elkaar inslijten zal ik zeggen maar het werkt eigenlijk veeeeeeeeeel beter dan verwacht, bija geen weerstand! het is allemaal alle erg klein, daarnaast heb ik ondertussen zowat elke vingertop verbrand bij het solderen dus dat schiet ook niet op. het resultaat staat er allesinds.

    Nu moet het geheel worden gemotoriseerd, ik dacht aan N20 motoren met een wormaandrijving vooral omdat dan de beweging van de drum niet omkeerbaar is en direct fungeert als rem zonder een belasting te zijn voor de motor. Mochten de N20 niet sterk genoeg zijn kan ik nog steeds voor de N30 gaan maar de boot is toch maar 80 lang ik denk dat dat wat overkil is tenslotte ga je enkel een anker van 250gr bovenhalen he...

    Nog een laatste overzichtje, dan krijgen jullie een idee van de motorisering, de aandrijving gebeurt gewoon door 3 EASY ESC van 6 amp...




    Voila we gaan gestaag verder...

    Oh ja nog een vraag, al diegene die dit soort geremde winches hebben hoe doen jullie dit, ik heb nu remringen gemaakt maar die moeten over "styreen" bussen gaan ik heb schrik dat mijn verf hier niet heel lang gaat op staan op deze manier. Ik kan natuurlijk de bussen vastlijmen aan de zijkant van het winchkader maar in het echt draaien ze natuurlijk wel, alle tips op inzichten zijn steeds welkom!

    Groeten...


    Oh ja de foto's en filmpjes moeten normaal wat beter zijn, ik heb me even in de camera verdiept,
    ik hoop dat het ook beter overkomt zo.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
    Jaap.B, k-k, Jan Blonk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik vermoed dat dit de "rekker" is die op dit gedeelte van de werkdrum opgeborgen zit.....
     
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Is een gewone polyprop trosje. Aan de splits kun je zien dat het een lus is. Een rekker is vaak dubbel en is de splits in elkaar gesplitst.

    Prachtige winch gaat dit worden met werkende reepgeleider. Ik blijf hier volgen.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Heb al veel moois voorbij zien komen op het forum, maar dit is een klasse apart. Ik vind het prachtig.
     
  19. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er keurig uit Jan ik blijf je volgen
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben, en vele met mij weet ik, is hoe je de "spindel" voor de reepgeleiding gemaakt heb.... ?
     
    Tug.NL en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina