Brandstof motoren

Beste forumleden,
Is er iemand die mij aan een setje contakpuntjes kan helpen voor een saito g 60 rv
Bij die van mij is veer gebroken. het is een 10 cc tweetakt.
b.v.d.
 
Oei.... dat is bepaald niet een recente motor, en een absolute zeldzaamheid. Betwijfel of je daar nog spares van vind uberhaupt.
 
Of het bij deze motor ook kan weet ik niet maar ik heb ooit eens iemand een nieuwe veer voor de contactpuntjes van z'n auto zien maken van een opwindveer van een oude wekkerklok. Met een dremel slijpschijfje wist hij daar een prima wekende veer uit te slijpen.
 
Waarom niet? Bladveer is bladveer, als de vorm en dikte kloppen, is het dezelfde veer. De dikte kun je niet veranderen, de vorm wel.
 
Ik heb set gedemonteerd en restant gemeten.
Br.= 4mm
d.= 0,5
materiaal heb ik op voorraad.
Het probleem word dan:
Is de veer te strak,dan slijt de nok te hard.
Is de veer te slap.dan krijg ik zwevende punten en is de motor niet meer goed af te stellen.
 
Hoeveel waarde hecht je aan de "originaliteit"?

Want ik kan je zo aan een ideetje voor een electronische naderingsschakelaar helpen, die op de nok reageert.
Kun je zelf een paar transistors achter knopen (schema's daarvoor moeten wel hier op het forum te vinden zijn, zijn vergelijkbaar met wat men voorheen deed om het inbranden van de puntjes te voorkomen) waarmee je de oorspronkelijke ontsteking aan kunt sturen, maar je zou ook gewoon voor een een electronische ontsteking kunnen kiezen en dan is het plug&play
 
Brutus,
Heb ik ook aan gedacht, maar ik houd hem liever origineel ,
Een nieuwe veer is tenslotte ook zo gemaakt.
 
Kerstkadokes voor mezelf :D:cool:;)

DSCN6460.JPG


Groeten Jef
 
Daar zitten een paar snoepjes bij tussen.... Wel goed je tanden poetsen, he? ;)
 
Heb ook nog een FOK liggen... zit alleen een beetje vast... castor... errug goed geconserveerd zo....
Kreeg hem in de handen gedrukt van mijn broertje... zo rond 1969 in de familie... was bij mij voldoende
om de modelbouwradertjes in gang te zetten... des tijds :-)
Nahhh... de Merco dubbelplugger is wel erg leuk. Hebikook...
Met dat fantastische kunststoffen carbje er op met minieme
doorlaat... die zal wel een hoger nitro aandeel lusten... :)

Vind het wel een fraai stilleventje eigenlijk!
Gr Bas
 
Heb ook nog een FOK liggen... zit alleen een beetje vast... castor... errug goed geconserveerd zo....
Kreeg hem in de handen gedrukt van mijn broertje... zo rond 1969 in de familie... was bij mij voldoende
om de modelbouwradertjes in gang te zetten... des tijds :)
Hoog tijd dus, dat er weer een passend kistje voor komt.
De keuze zal niet moeilijk zijn: een Ace trainer of een Impuls....:D
 
Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2020 met veel geluk en gezondheid!! En natuurlijk veel hobby plezier:banana:
Om gelijk maar goed te beginnen kwam ik onderstaand motortje tegen.
Een RCV 58 CD.
Weer iets bijzonders vind ik zelf. De cilinder draait rond en is dus ook de distributie.
Volgens mij is het nooit een succes geworden maar ik vind het wel geniaal bedacht!!
En voor alle duidelijkheid een doorsnede van de motor om de werking te begrijpen.....

Jan
 
Volgens mij is het nooit een succes geworden maar ik vind het wel geniaal bedacht!!
Deze versie niet... Maar de inline versie, waarbij de propeller als het ware boven op de cylinder gemonteerd is en de cylinder horizontaal ligt, schijnt een weliswaar klein maar redelijk "vast" marktaandeel te hebben onder schaalvliegers. Die motoren draaien aan de prop "half toerental" en daarmee kunnen ze hele grote props op realistische toerentallen trekken.

Tenminste, ze worden bij mijn weten nog steeds gemaakt
 
Ontwerp patent stamt uit ergens rond 1920... ik liet hem toen ik em net had aan mijn pa zien (fietsenmaker TH Delft)...

Kwam direct met de warmte afvoer aanzetten.
Overmatige slijtage etc.
Duim omlaag...

Nou daar sta je dan met je nieuwe .58...

Ik stamelde nog hoopvol iets van vette Klotz uit... nope.

Noemde de Minerva schuifkleppenmotor en de motor van de Hawker Tempest... etc. Slechts nadelen...

Haha... maar ik heb hem nog. Leukste brommer in bezit.

RCV? Vraag me af of het nog gemaakt wordt.

De koeling van de 2:1 was kritisch. Moest goed doorwaaien...
 
Back
Top